کد خبر: ۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷- 13 May 2017

جزئیات جلسه هماهنگی شورای نگهبان با نمایندگان نامزدها

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان به تشریح جلسه هماهنگی ظهر امروز این شورا با نمایندگان نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.
دکتر ره‌پیک در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: موضوع برگزاری انتخابات مهم ریاست جمهوری با مشخصه هایی که بویژه از طرف مقام معظم رهبری و مشارکت بالا، امنیت و آرامش و دقت در انتخابات مشخص شده است، نیازمند همکاری بین دستگاه ها و نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری است.
دکتر ره پیک تصریح کرد: در دوره های اخیر در شورای نگهبان اقدام بسیار خوبی انجام شد و جلسه امروز هم پیرو همان اقدام بود.
وی افزود: ما از نامزدهای محترم درخواست کردیم که نمایندگانی را برای حضور در ستاد نظارت معرفی کنند تا مسائلی که در ستادهای انتخاباتی هر نامزد مطرح می شود بویژه در روز انتخابات - که روز بسیار مهمی است و اخبار متعددی رد و بدل می شود - پیگیری شود.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: برخی از موضوعات به راحتی در تعامل با همدیگر قابل حل است و نیازی به طولانی شدن روند این مسئله و مشکل وجود ندارد.
دکتر ره پیک ادامه داد: همچنین این کار به افزایش اعتماد سازی کمک می کند و حضور نمایندگان نامزدها در ستاد نظارت این امکان را به آنها می دهد که نحوه نظارت و فرآیندهای نظارت را در ستاد نظارت شورای نگهبان از نزدیک ملاحظه کنند بویژه در روز رأی گیری ، امکاناتی در اختیار نامزدها قرار می گیرد تا بتوانند ارتباط دو طرفه داشته باشند و اگر مشکلاتی به آنها منتقل شد به ما منتقل کنند و اگر ما هم مسائلی داریم در سطح کشور به آنها منتقل کنیم.


وی گفت: ان شاءالله این تجربه که قبلاً هم صورت گرفته در این دوره هم اجرا شود و همین طور نامزدها از روند شمارش و تجمیع آراء مطلع می شوند. این موضوع می تواند هم اطمینان بخشی کند و هم نمایندگان و نامزدها، این امکان را به شکل مناسبی به دوستداران، هواداران و ستادهای خودشان منتقل کنند و این مسئله در افزایش مشارکت هم تأثیر خواهد گذاشت.
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری درباره ابلاغ دستورالعمل نحوه شمارش آراء در روز رأی گیری افزود: در روز برگزاری انتخابات موضوعات متعددی در شعب اخذ رأی مطرح است که با همکاری و تعامل دستگاه اجرایی و نظارتی درباره جزئیات این فرآیندها تصمیم گیری می شود و به توافق می رسند.
دکتر ره پیک گفت: درباره نحوه حضور کسانی که باید به لحاظ قانونی در شعبه حضور داشته باشند، درباره نحوه احراز هویت درخصوص برگزاری دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و تا انتهای کار که بحث شمارش آراست در آنجا هم باید وحدت رویه باشد و این کار انجام شده و جزئیات کار روشن شده است آنچه از جهت نظارتی مربوط به ما بوده است، ابلاغ کرده ایم، و دستورالعمل ها در سراسر کشور روشن است و همه ناظرین می دانند که در شعبه از ابتدا تا انتهای کار چه وظیفه ای دارند تا آن را به خوبی انجام دهند و باید و نبایدها مشخص شده است.
وی درباره تخلف احتمالی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و تأثیر تخلفات روز رأی گیری در نتیجه انتخابات افزود: تخلفاتی قبل از برگزاری انتخابات در این ایام صورت گرفته است و این موارد در مراجع مختلف بررسی و به آنها رسیدگی می شود.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: آنچه مربوط به مجموعه نظارت است مبنی بر مستندسازی تخلفات و گزارش های دقیق از این تخلفات و اعلام مراجع که باید با این تخلفات برخورد کنند و ایجاد پرونده تا انتهای برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه و بسته شدن پرونده در ستاد نظارت در حال انجام است.
ره پیک افزود: آن جاهایی که لازم است دستگاه قضایی رسیدگی کند به آن مرجع اعلام می شود آن جاهایی که لازم است در صحن شورای نگهبان رسیدگی شود در آنجا انجام می شود و وظیفه رصد و جمع آوری این اطلاعات صورت می گیرد و در این چند روز این اقدامات انجام شده است و دستگاه قضایی نسبت به برخی موارد رسیدگی های خودش را شروع کرده است و دستگاه انتظامی در برخی موارد که نیاز بود در صحنه برخورد شود این کارها را انجام داده است و این کار تا روز برگزاری انتخابات ادامه دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان آمادگی های لازم را برای برگزاری انتخابات در صورت دو مرحله ای شدن دارد؟ گفت: بله؛ هم شورای نگهبان و هم دستگاه اجرایی هم در بحث امکانات و تجهیزاتی که لازم است و هم از جهت همکاری ها و برگزاری انتخابات در مرحله دوم همه پیش بینی ها را انجام داده اند و آماده هستند.


معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره ارائه گزارشی از تخلفات انتخاباتی افزود: در حال حاضر عمدتاً بحث ها مربوط به تبلیغات یعنی نحوه دخالت در تبلیغات، تخلف از قانون در تبلیغات و حمایت ها از ستادها است که از هنجارهای قانونی خارج شده اند البته امکان دارد در لابه لای آن موضوعاتی دیگر هم مطرح شده که خلاف قانون باشد همه موارد جمع آوری و مستندسازی می شود.
دکتر ره پیک گفت: این موارد آثار متفاوتی دارد برخی از تخلفات به دستگاه انتظامی اعلام شده است و وظیفه دارد که تخلف را از بین ببرد.
وی افزود: برخی از موارد نیز تخلفاتی است که باید دستگاه قضایی رسیدگی کند و این موارد هم مستند سازی شده و با دادستان کل کشور هماهنگی هایی صورت گرفته است و ستاد پیشگیری قوه قضائیه هم کارهای خوبی انجام داده است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: در مواردی هم ممکن است گزارش، پرونده و مستندات آماده شده باشد و در بررسی های مربوط به روز برگزاری انتخابات و بعد از وصول شکایت شورای نگهبان بررسی می کند و تصمیم گیری به آینده موکول می شود.
دکتر ره پیک در پایان ابراز امیدواری کرد: تخلفات به حداقل برسد و در روز رأی گیری همه همکاری کنند تا براساس آنچه مصلحت کشور و مورد نظر مقام معظم رهبری است یک انتخابات امن، سالم، قانونی و پرشور برگزار شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند