کد خبر: ۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸- 07 March 2017
دکتر ره‌پیک:

شورای نگهبان در سال ۸۸ با قاطعیت مانع از ابطال انتخابات شد

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، با بیان اینکه شورای نگهبان سال ۸۸ با قاطعیت مانع از ابطال انتخابات شد، گفت: شورای نگهبان حتی یک صندوق را با شجاعت گفت که بدون دلیل باطل نمی‌کند و هر درصدی را تقاضا کردند بازشماری می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، دکتر ره پیک در همایش ناظران هیئت نظارت بر انتخابات تبریز که در مسجد دانشگاه تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه نقش نظارت در ارکان جمهوری اسلامی کار بی بدیلی است، اظهار داشت: کیفیت نظارت بر انتخابات کیفیت کاملاً خاص و ویژه است که مبنای آن با مبانی جمهوری اسلامی در اسلامیت و مردمیت مطابقت دارد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه هیئت‌های نظارت خیل عظیمی از نظارت‌کنندگان را در اختیار دارد که ویژگی بارز آن، نظارت مردمی توسط افراد معتقد به اسلام و نظام است، افزود: این، رمز بقای جمهوری اسلامی است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هر جا در جمهوری اسلامی سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری دو مبنای اسلامیت و مردمی را با هم لحاظ کردند، تصمیم موفقی بوده و نتایج ارزشمندی داشته است، ابراز داشت: باید از این ظرفیت مردمی نظام در کنار اسلامیت برای پیشبرد آرمان‌ها و اهداف نظام اسلامی به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.
ره پیک با اشاره به اینکه نتیجه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و سایر تصمیمات قانون‌گذاری، تأیید صلاحیت‌ها و... این است که مناصب در اختیار افراد درستی قرار گیرد و مسیر انقلاب اسلامی و قدرت و اقتدار آن از مسیر اصلی منحرف نشود، گفت: اگر نظارت نباشد، نمی‌توان تضمین کرد که در حوزه قانون‌گذاری و قدرت، اهداف جمهوری اسلامی محقق خواهد شد یا نه، ولی نظارت صحیح باشد، اطمینان می‌یابیم که قوای مقننه و مجریه در مسیر درست حرکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه امنیت، اقتدار، مشارکت و تولید قدرت در کشور به شدت به انتخابات وابسته است، تصریح کرد: انتخابات امن با مشارکت بالا تهدیدات و آسیب‌های داخلی و خارجی را از بین می‌برد.
ایشان با اشاره به اینکه با هر حضور مؤثر مردم کشور در صحنه، تا مدتی لحن دشمنان انقلاب اسلامی تغییر می‌کند و در مقاطعی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در کشور داشته است، خاطرنشان کرد: مشارکت پرشور هم آثار قدرت بسیاری در عرصه بین‌الملل دارد و تهدیدات خارجی‌ها را رفع می‌کند چراکه وقتی می‌بینند کشور متکی به مشارکت آگاهانه مردم است، می‌دانند که تهدیدات اثر ندارد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: اینکه در مبارزه با تروریسم، ایران نقش اول را ایفا کرده و پنجه در پنجه قدرت‌های دنیا می‌اندازد و آمریکا هم اذعان دارد که برخی مسائل منطقه بدون ایران حل نمی‌شود، اگر به پشتوانه اسلحه و توپ و تانک باشد، طرف مقابل بیش از ما دارد، هر چند مؤثر است ولی راه را برای مبارزه فراگیر و مؤثر باز نمی‌کند بلکه آنچه اهمیت دارد، وقتی می‌بینند مجموعه‌ای معتقد، عمیق و با پشتوانه مردم پا به میدان گذاشته، آن را مبارزه جدی می‌پندارند.
ره پیک با تاکید بر اینکه دشمن از سلاح و نیروی انسانی آموزش دیده ترسی ندارد ادامه داد: دشمن از اعتقادات و مردم می‌ترسد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات عده‌ای برای خدشه وارد کردن به انتخابات به عنوان قدرت برجسته نظام اسلامی، ابراز داشت: عده‌ای در داخل کشور خطایی کردند و کشور را تا مرز براندازی و تسلط بیگانگان بردند که به همت مردم و عنایت خداوند دفع شد امروز آشتی ملی را مطرح می‌کنند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر اینکه اگر سرمایه ملی مردم را حفظ کنیم، مردم دنبال ارزش‌ها هستند و با جریانات سیاسی کاری ندارند، تصریح کرد: ولی مردم با کسانی که کشور را تا مرز براندازی و سلطه بیگانگان پیش بردند آشتی نمی‌کنند و حتی اگر توبه کنند دلیل هم ندارد امکان حضور در مناصب را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه انتخابات آینده انتخابات حساسی است، اظهار داشت: مردم باید بدانند که تک تک آرا در سرنوشت کشور تأثیر دارد. در انتخابات گذشته هم تعداد رایی که باعث تعیین سرنوشت ریاست جمهوری شد، نیم درصد بود که حدود 200 هزار رأی بود.
ره‌پیک گفت: این 200 هزار رأی یعنی حدود 300 صندوق از 50 هزار صندوق کشور که ممکن است در دوره‌ای با 100 هزار، 10 هزار و یا اختلاف کمتری برنده شود، بنابراین تک‌تک رأی‌ها اهمیت دارد و باید از آنها حفاظت و حراست و نظارت شود چرا که حق الناس است و یک رأی سرنوشت کشور را عوض کند.
وی با بیان خاطره‌ای از انتخابات 92 ریاست جمهوری، ابراز داشت: وقتی آرای نفر اول به 49.9 درصد رسید، اعضای ستاد انتخاباتی وی می‌گفتند که اکنون چگونه می‌توان این نتیجه را به طرفداران اعلام کرد، برخی فکر کردند که شورای نگهبان شعبده بازی می‌کند و... ولی بعد از نماز صبح وقتی دوباره آخرین صندوق‌ها رسید، به صورت جزئی از 50 درصد عبور کرد که این یعنی حفاظت از حق‌الناس.
ایشان ادامه داد: در سال 88 هم همین شورای نگهبان و نظارت دهان منتقدانی که به دنبال تغییر نتایج و ابطال و حضور ناظران بین‌المللی بودند را با حراست از رأی مردم و حق الناس بست که مقام معظم رهبری گفتند که ابطال امکان ندارد و مردم رأی داده‌اند و این به معنی دموکراسی واقعی است. شورای نگهبان حتی یک صندوق را با شجاعت گفت که بدون دلیل باطل نمی‌کند و هر درصدی را تقاضا کردند بازشماری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در داخل کشور اینها فشار می‌آوردند و در خارج هم سازمان‌ها و کشورهای مختلف خواستار تغییر نتایج بودند، گفت: این جرات را اعتمادی که به مجموعه نظارت و عملکرد کم نقص هیئت‌های نظارت وجود دارد داد.
ره پیک در پایان بر بی‌طرفی، پایبندی به اخلاق، قاطعیت و استقلال ناظران در انتخابات تاکید کرد و گفت: باید با بی‌طرفی حق الناس را حفاظت کرده و بر حفظ اعتبار و آبروی شورا تلاش کرد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات