کد خبر: ۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۴- 01 May 2007
رهبر معظم انقلاب :

گرایش اصلی نظام اسلامی کمک به طبقات محروم و گسترش عدالت است

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور، با اشاره به نقش و جایگاه کارگران در پیشرفت اقتصادی تأکید کردند: دولت باید با تنظیم مناسب روابط کارگر و سرمایه گذار و برطرف کردن احساس ناامنی آنان، به ویژه کارگران، زمینه شتاب گرفتن رونق اقتصادی کشور را از طریق سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده فراهم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار که در آستانه یازدهم اردیبهشت، روز جهانی کارگر برگزار شد، با اشاره به دیدگاه اسلام درباره کار و تلاش به عنوان یک ارزش والا افزودند: جامعه کارگری کشور در 27 سال گذشته و با وجود انواع تلاشها و توطئه‌های سیاسی، همواره در کنار نظام اسلامی بوده و لحظه‌ای کارخانه و عرصه تولید را رها نکرده که این از افتخارات بزرگ جامعه کارگری است.
ایشان کارگران کشور را افرادی متدین، نجیب، انقلابی و مؤمن به هدفهای انقلاب دانستند و افزودند: از جمله ویژگیهای جامعه کارگری این است که حل مشکلات خود را در چارچوب نظام اسلامی که گرایش اصلی آن کمک به طبقات محروم و گسترش عدالت است، جستجو می کند زیرا نظامهای وابسته به غرب در عمل نشان داده اند که هیچگونه ترحمی به کارگران ندارند.
حضرت آیت الله خامنه ای، کارگر، سرمایه گذار و دولت را سه ضلع مثلث پیشرفت اقتصادی کشور خواندند و تأکید کردند: همانگونه که در آغاز سال 86 گفته شد، پیشرفت اقتصادی از اهداف مهم کشور است و لازمه این پیشرفت و افزایش تولید، همکاری کارگر، سرمایه گذار و دولت و ادای صحیح وظایف مربوط به هریک از آنهاست.
ایشان با تأکید بر حرمت سرمایه گذار و سرمایه او در اسلام خاطرنشان کردند: برخلاف برخی مکاتب شکست خورده که جامعه را به دو قطب تقسیم می کردند و همچنین برخلاف جوامع غربی که در آن، سرمایه دارها در همه شئون کشور دخالت و به تعبیری خدایی می کنند، در نظام اسلامی کرامت سرمایه گذار در کنار کرامت کارگر است و در این همکاری دو طرفه، هر کدام باید از سهم عادلانه و منصفانه خود بهره مند شود.
رهبر انقلاب اسلامی، تنظیم روابط سرمایه گذار و کارگر را وظیفه دولت دانستند و افزودند: دولت باید با زیرنظر گرفتن روابط کارگر و سرمایه گذار، هرگونه احساس ناامنی هریک از آنان را برطرف کند و ضمن جلوگیری از تعرض هریک از دو طرف به طرف دیگر، کارگران را بیشتر زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.
ایشان، یکی از مشکلات تولیدات داخلی را «کیفیت» ارزیابی و تأکید کردند: لازمه افزایش کیفیت تولیدات داخلی و بالا بردن بهره وری، ارتقای آموزشهای فنی و حرفه ای و ایجاد زمینه برای ابتکارات کارگران است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به رواج فرهنگ تحقیر تولید داخلی و ترجیح تولید خارجی در دوران پیش از انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سالها در این کشور این گونه تبلیغ می شد که ایرانی توانایی ساخت کالای خوب و با کیفیت را ندارد و متأسفانه بقایای آن فرهنگ هنوز باقی است، اما کارگران با بالا بردن تواناییهای خود و ارتقای کیفیت تولیدات می توانند زمینه ساز حفظ عزت و اعتبار عمومی کشور درخصوص صنایع و تولیدات داخلی باشند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای برهم زدن فضای مهربانی و تفاهم موجود میان قشرها و صنف های مختلف کشور افزودند: دشمن، وحدت و انسجام پیکره واحد و نیرومند ملت ایران را هدف گرفته است و تلاش می کند با عمده کردن خواسته های صنفی و ایجاد میدان رقابت ناسالم امتیازگیری در کشور، تمرکز و برنامه ریزی دولت را مختل کند، برهمین اساس همان گونه که امسال، سال اتحاد ملی نامگذاری شده است، باید همه قشرها و صنف های مختلف با مهربانی و در یک صف متحد و مستحکم، کشور را به میدان رقابت سالم برای خدمت و مجاهدت و شتاب بخشیدن به حرکت پیشرفت اقتصادی تبدیل کنند.
ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران در 27 سال گذشته، قدرت و استعداد خود را نشان داده و اثبات کرده که دوران تحقیر این ملت به پایان رسیده است، تصریح کردند: ملت مستقل، عزتمند و سربلند ایران با نیروی انسانی فراوان و استعدادهای جوان خود، امروز بیش از هر زمان دیگر، برای حرکت پرشتاب در مسیر پیشرفت و ترقی، احساس قدرت و توانایی می کند.
در این دیدار آقای جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به منابع انسانی، سرمایه های فیزیکی، و سرمایه های اجتماعی به عنوان سه محور کاری این وزارتخانه گفت: در این چارچوب وزارت کار، اهمیت به آموزش به ویژه مهارتهای فنی و حرفه ای، و افزایش بهره وری را در اولویت قرار داده به گونه ای که آموزشهای فنی و حرفه ای در سال گذشته 107 درصد افزایش داشته است.
وی، رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و زمینه سازی برای سرمایه گذاریهای جدید، رفع مشکلات معیشتی کارگران، برگزاری انتخابات کانون عالی شوراهای اسلامی و کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان و همچنین تلاش برای تنظیم روابط کارگر و کارفرما را از دیگر اقدامات وزارت کار برشمرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات