کد خبر: ۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶- 09 November 2016
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات خبر داد؛

استقبال اندیشمندان از فراخوان ارائه پیشنهاد درباره بند (10) سیاستهای کلی انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: رویه‌ شورای نگهبان، اظهارنظر درباره صلاحیت نمایندگان تا قبل از تصویب اعتبارنامه بوده است و این نظر همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری که در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش و فعالیت‌های اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از مصوبات اخیر شورای نگهبان، اظهار داشت: طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، علی‌رغم اصلاح بعمل آمده، مغایر اصل99 قانون اساسی شناخته شد چرا که حق اظهارنظر شورای نگهبان با فرض وصول مدارک با محدودیت مواجه می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین اعضای شورای نگهبان معتقدند با اصلاحیه جدید مجلس شورای اسلامی، به دلیل تعیین دو تاریخ مربوط به «بعد از بررسی صلاحیت‌ها» و «بعد از اعلام صحت انتخابات»، ابهام جدیدی نیز ایجاد شده است.
دکتر کدخدایی در مورد نظر شورای نگهبان درباره لایحه تأسیس و اداره مراکز آموزشی و پرورشی، گفت: علی‌رغم رفع ایرادات و اصلاحات به عمل آمده توسط مجلس شورای اسلامی، دو ایراد گذشته فقهای شورای نگهبان مبنی بر مغایر با شرع بودن این مصوبه همچنان باقی است.
وی درباره مصوبه ارسالی دیگر مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده مکرر از واژگان غیر فارسی در لایحه تصویب و احکام مصوبات بیست‌وپنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست، این لایحه با ایراد اصل 15 قانون اساسی مواجه شد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: تعداد 5 نامه‌ای که از سوی دیوان عدالت اداری برای ما ارسال شده بود در جلسه فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت آنها با موازین شرع به دیوان عدالت اداری اعلام شد.
دکتر کدخدایی در بخش پاسخ به سؤالات، درباره برگزاری جلسات میان شورای نگهبان و دولت پیرامون لایحه مربوط به سیاستهای کلی انتخابات و رویکرد شورای نگهبان در این خصوص، گفت: در موضوع سیاستهای کلی، دولت و مجلس وظایف قانونی برای ارائه طرح و لایحه دارند که بر اساس گزارش دولت در حال تدوین و بررسی است. در این مرحله به‌جز بند 5 ماده 10 این سیاستها در خصوص تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی، وظیفه‌ای بر عهده شورای نگهبان نیست.


سخنگوی شورای نگهبان درباره موضع این نهاد در خصوص احتمال ارجاع طرح استفساریه قانون انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعتا هر مسیری که مطابق قانون طی شود، شورای نگهبان از آن تبعیت خواهد کرد. البته اکنون با توجه به ابهامی که اعضای شورای نگهبان مطرح کرده‌اند، مصوبه فعلا از لحاظ قانونی امکان طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارد.
وی در مورد موضع خود به عنوان یک حقوقدان درباره انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری و تأثیرگذاری آن بر برجام، بیان داشت: این سؤال را باید دوستان وزارت خارجه پاسخ بدهند. سیاست ما در جمهوری اسلامی؛ بر اساس اصول قانون اساسی، سیاست‌های کلی و تدابیر مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و اینگونه تحولات در کشورهای دیگر ارتباط چندانی با عملکرد و سیاست‌های نظام پیدا نمی‌کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر جواب وزارت کشور به نامه شورای نگهبان در رابطه با انتخابات الکترونیکی، خاطرنشان کرد:‌ بعد از ارسال این نامه با دوستان وزارت کشور جلسات کارشناسی داشته‌ایم ولی هنوز پاسخ رسمی از سوی این وزارتخانه دریافت نکردیم.
خبرنگاری پرسید؛ دبیر محترم شورای نگهبان اعلام کردند فتنه خط قرمز شورای نگهبان است، آیا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هنوز خط قرمز شورای نگهبان همین مساله است و آیا این نهاد تحت تأثیر فشارها در این زمینه قرار می‌گیرد؟
دکتر کدخدایی پاسخ داد: این مساله به راحتی فراموش نمی‌شود و شورای نگهبان در عملکرد داوطلبان به عنوان یک معیار، به آن توجه خواهد کرد. تصمیمات شورای نگهبان تاکنون تحت تأثیر فشارها نبوده و از این به بعد هم ان‌شاءالله نخواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره محدوده نظارتی اعضای شورای نگهبان و نقل قول از آیت‌الله جنتی مبنی بر نظارت مستمر شورای نگهبان به مجلس، تصریح کرد: این نقل قول از ایشان صحیح نیست. حضرت آیت‌الله جنتی نفرمودند نظارت مستمر شورای نگهبان؛ بلکه به ضرورت نظارت مستمر بر عملکرد مجلس اشاره کردند و این همان چیزی است که اکنون در بند 13 سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری آمده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: رویه‌ شورای نگهبان، اظهارنظر درباره صلاحیت نمایندگان تا قبل از تصویب اعتبارنامه بوده است و این نظر همچنان ادامه خواهد داشت.


وی در پاسخ به سوالی درباره تفسیر شورای نگهبان نسبت به اصل 115 قانون اساسی در خصوص شرایط داوطلبان ریاست جمهوری و احتمال شمول عبارت «رجل سیاسی مذهبی» به بانوان پاسخ داد: شورای نگهبان تاکنون تفسیری در این مورد نداشته است اما با توجه به اینکه جزء 5 بند10 سیاستهای کلی انتخابات در این زمینه تکلیفی برای ما مقرر کرده است، در آینده باید این کار انجام شود. همکاران ما در مرکز تحقیقات شورای نگهبان مشغول بررسی و جمع‌بندی نظرات درباره تعیین معیارها و شاخص رجل سیاسی‌، مذهبی هستند.
دکتر کدخدایی اضافه کرد: خوشبختانه فراخوانی هم که در این رابطه انجام شد، با استقبال صاحبنظران و اندیشمندان مواجه شد که هر روز دوستان ما در روابط عمومی این گزارش‌ها را به من ارائه می‌کنند. ما همچنان آماده شنیدن و دریافت نظرات خوب مردم در این زمینه هستیم. البته الان به ضرس قاطع نمی‌توانم بگویم که تدوین این شاخص‌ها به انتخابات اخیر خواهد رسید یا خیر اما هر زمان که آماده شد اعلام نظر خواهیم کرد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر مجلس در راس امور است چرا نظارت استمراری توسط شورای نگهبان مطرح می‌شود؟ و آیا این نظارت موجب نمی‌شود که نمایندگان حالت خنثی پیدا کنند؟ گفت: نظارت مستمر توسط شورای نگهبان را از کجا آورده‌اید؟ همانطور که گفتم شورای نگهبان بعد از تصویب اعتبارنامه‌ها هیچگاه به بحث نظارت بر نمایندگان ورود نکرده است.
خبرنگاری پرسید؛ اخیرا اظهاراتی از سوی مشاور آقای هاشمی در مورد بررسی صلاحیت ایشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد. آیا شورای نگهبان برای مشخص شدن واقعیت حاضر است ویدیوهای آن روز را منتشر کند؟ دکتر کدخدایی پاسخ داد: اگر قانون اجازه بدهد؛ ما حاضر به انتشار تمام مذاکرات و نه فقط آن روز هستیم. ما حاضریم اگر به حرمت کسی برنخورد و قانون هم اجازه بدهد همه مذاکرات شورای نگهبان را منتشر کنیم. 
وی در رابطه با سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر استفساریه قانون در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود، آیا ممکن است عطف به ما‌سبق شود؟ اظهار داشت: ‌من نسبت به افراد اظهارنظر نمی‌کنم اما از نظر حقوقی قوانین ناظر به آینده است، مگر اینکه در قانون تصریح شود که قانون به گذشته سرایت داده شود؛ البته این استفساریه در هر صورتی که تصویب شود ناظر به گذشته نخواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد مصوبه مجلس درباره ایثارگران گفت: این موضوع در لایحه برنامه قبل هم با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و نهایتا به عنوان مصوبه مجمع، به عنوان قانون تصویب شد. به همین دلیل، مجلس تا زمانی که مجمع ورود نکرده باشد، نمی‌تواند برای اصلاح اقدام کند. بنابراین ایراد اصل 75 شورای نگهبان همچنان نسبت به مصوبه جدید باقی است.


خبرنگاری با اشاره به بحث ناکارآمد بودن خودنظارتی مجلس پرسید؛ چطور انتظار دارید همه به شورای نگهبان اعتماد داشته باشند و این نهاد نسبت به تأیید و رد صلاحیت‌ها، بدون خطا عمل کند؟
دکتر کدخدایی پاسخ داد: قطعا نسبت به شورای نگهبان هم نظارت‌هایی وجود دارد اما در چارچوب سه قوه باید مکانیزم‌های نظارتی را تعریف کرد. طبیعتا هر چیزی را که قانون اساسی در این جهت مقرر کرده باشد ما نیز تابع هستیم.
خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که اگر مصوبه‌ای مربوط به عدم نظارت بر کاندیداها بعد از انتخاب آنها؛ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد اما سوابق سوئی درباره افراد یافت شود، شورای نگهبان چه واکنشی خواهد داشت؟
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: آنچه که مهم است ضرورت نظارت مستمر بر نمایندگان با توجه به بحث کشف مدارک جدید و یا زوال شرایط است که یک امر عقلی و منطقی بوده و خوشبختانه در بند 13 سیاست‌های کلی هم لحاظ شده است. امیدواریم در قوانین و مقررات مربوط به خوبی در این مورد دقت واقع شود که مشکلاتی از این قبیل به وجود نیاید.
دکتر کدخدایی در پاسخ به آخرین سوال در رابطه با اینکه آیا شورای نگهبان با توجه به تخلفات متعدد در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قصد ندارد در راستای نظارت بر نامزدها و تأیید صلاحیت‌های داوطلبان شوراها نیز ورود کند؛ اظهار داشت: از جهت قانونی، طبق اصل 99 قانون اساسی و با توجه به تفسیری که اعضای محترم شورای نگهبان از این اصل دارند نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده شورای نگهبان نیست بنابراین در این مورد تکلیف قانونی وجود ندارد. امیدواریم مطالبی که می‌فرمایید در قوانین مربوط به شوراها در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شود.
گفتنی است پس از این نشست خبری، سخنگوی شورای نگهبان طی بازدید از غرفه های رسانه های مختلف که بیش از چهار ساعت طول کشید به دیگر پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ داد.

--------------
گزارش تصویری/نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد