کد خبر: ۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶- 09 November 2016
دکتر کدخدایی:

سیاست‌های کلی انتخابات نقشه راه نظام انتخاباتی است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در بحث ثبات نظام انتخاباتی اگر نقشه راه داشته باشیم بسیار موثر است مطرح کرد:‌ سیاست‌های کلی انتخابات به عنوان آن نقشه راه نظام انتخاباتی است که بسیار می‌تواند موثر باشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر کدخدایی در نشست بررسی و تحلیل سیاست‌های کلی انتخابات که در موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد،‌ در جمع حقوقدانان در جمع بندی اظهارات مطرح شده در ابتدا به بند اول این سیاست‌های کلی اشاره کرد و در این باره گفت:‌ در بند اول سیاست‌های کلی انتخابات به حوزه‌های انتخاباتی اشاره شده که باید به گونه‌ای باشد که حداکثر عدالت انتخاباتی را در این باره داشته باشیم. بحث حوزه‌های انتخاباتی بحثی فنی است که گاهی می‌تواند بحث بی عدالتی را در این باره ایجاد کند. اما در عمل در جوامع مختلف در این باره دیدگاه‌های مختلف وجود دارد. باید تلاش شود از جهت فنی تقسیمات حوزه های انتخاباتی حداکثر عدالت را داشته باشیم.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با بحث حق الناس در انتخابات و بحث دخالت نظامیان و سایر دستگاه‌ها در انتخابات تصریح کرد: طبیعتا بین دخالت و مشارکت تفاوت است. برخی کشورها هر دو را برای نظامیان ممنوع کردند؛ یعنی یک نظامی نمی‌تواند در انتخابات مشارکت کند و رای دهد. اما برخی کشورها مشارکت در انتخابات را آزاد شمردند، اما دخالت را ممنوع دانسته‌اند که دخالت نظامیان در قانون فعلی‌مان نیز به شدت منع شده است چرا که نظامیان حق دخالت در انتخابات را ندارند.
وی افزود:‌ مشکلی که داریم این است که رئیس‌جمهوری که در جایگاه ریاست جمهوری فعلی است و نمایندگانی که در مجلس هستند اختیاراتی دارند. اختیاراتی تقنینی و اختیارات اجرایی و با نزدیک شدن به اتمام دوره چهار ساله ‌ی خواهند در انتخابات شرکت کنند. اینکه ما چه روشی داشته باشیم آن‌ها که بر سر کار هستند با یک نامزد گمنام بدون امکانات بحث برابری را ایجاد کنیم مهم و مورد توجه است. بحث دیگر بحث حرکت به سمت حاکمیت قوانین بحث بسیار دقیقی است. هم در این باره قوانین متعدد داریم که به صورت مکرر مورد اصلاح قرار گرفته که این گاهی برای ما مشکل می‌شود که کدام قانون الزام‌آور است.
کدخدایی در رابطه با موضوع ثبات در نظام انتخاباتی تصریح کرد: در رابطه با ثبات در نظام انتخاباتی اگر یک نقشه راه داشته باشیم بسیار موثر است که این سیاست های کلی انتخابات به عنوان آن نقشه راه نظام انتخاباتی است که بسیار می‌تواند موثر باشد و در رابطه با بحث شایستگی‌ها باید گفت که شایستگی‌ها را از کدام طریق بخواهیم ارزیابی کنیم. در این باره ما نیازمند مکانیزم‌هایی هستیم. باید با توجه به اقتضائات قوانین وضع کنیم که این قوانین هم نگاه به قانون اساسی داشته باشد و هم نگاهی نسبت به اقتضائات جامعه فعلی ما. قبلا هم گفته‌ام نظام انتخاباتی اکنون ما مربوط به دهه ۶۰ است که با اقتضائات امروز متفاوت است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین در رابطه با مدرک تحصیلی باید گفت اگر ما شرط مدرک تحصیلی را برداریم وقتی افراد ثبت نام می‌کنند ما با تعداد کثیری از عزیزان روبرو می‌شویم . قصد بی احترامی به عزیزان را ندارم اما ممکن است افرادی که در آن واجد شایستگی‌های لازم نیستند به عنوان مانع تلقی می‌شود.
کدخدایی در پایان در رابطه با بحث نظارت بر نمایندگان عنوان کرد:‌ هیچ کسی نگفته که این نظارت را شورای نگهبان انجام دهد. ما فقط گفتیم اصل نظارت در بند ۱۳ خوب است. اینکه چگونه باشد و توسط چه نهادی باشد منوط به قانونگذاری مجلس است که مجلس تصویب کند چه مرجعی باید این نظارت را انجام دهد. ما بحثی در این باره ا ز شورای نگهبان نداشتیم ما فقط گفتیم اصل نظارت در بند ۱۳ امر پسندیده‌ای است اما اینکه چه مرجعی باشد منوط به قانون گذاری مجلس است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند