کد خبر: ۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱- 17 October 2016
دکترکدخدایی:

رهبر انقلاب راه برگزاری انتخابات بهتر را باز کردند

سخنگوی شورای نگهبان، اقدام رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های کلی انتخابات را رافع بسیاری از مشکلات حوزه تقنین و چشم انداز روشن برای اجرای بهتر انتخابات در آینده دانست.
دکتر کدخدایی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به تدوین سیاست های کلی انتخابات افزود: کاستی های بسیاری در قوانین و مقررات انتخابات داشتیم که سبب مشکلاتی برای دستگاه های اجرایی و نظارتی مردم و داوطلبان می شد.
وی افزود : احکام رهبر معظم انقلاب در خصوص تدوین سیاست های کلی و دستوری که سال ها قبل به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیش نویس سیاست های انتخابات دادند ، حاکی از اهمیت این مسئله و توجه معظم له به مشکلات انتخابات بود .
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر این اساس مجمع این کار را در سال های گذشته انجام داد و در نهایت نظر مشورتی خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد .
وی افزود : معظم له نیز با توجه به جمیع شرایط و وضعی که با آن مواجه بودیم ، سیاست های کلی را بسیار خردمندانه ابلاغ فرمودند که این سیاست ها می تواند بسیاری مشکلات ما را در حوزه انتخابات به ویژه در زمینه تقنین رفع کند .
کدخدایی ، سیاست های ابلاغی کلی انتخابات را چشم انداز روشن برای آینده کشورمان دانست و گفت: بندهای 18گانه این سیاست ها در حوزه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، تسهیل وظایف دستگاه های مجری و ناظر ، فرهنگ سازی و فعالیت احزاب و حرکت به سمت اجرای عدالت انتخاباتی را فراهم می کند.
سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد : با تدوین قوانین مناسب در مجلس شورای اسلامی این اهداف تحقق یابد و در انتخابات آینده شاهد کاستی های گذشته نباشیم.
وی درباره تاثیر سیاست های کلی انتخابات در رفع ابهامات مرتبط با قوانین انتخابات گفت: طبعا آنچه رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند ، بسیار راهگشاست و معظم له راه را برای اجرای بهتر انتخابات در آینده کشور باز کردند.
کدخدایی افزود : از این پس به عهده دستگاه های مختلف اعم از دولت ، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که بتوانند با استفاده از این سیاست ها قوانین و مقرراتی را وضع کنند که رافع کاستی های گذشته باشد .
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: این سیاست ها همچنین می تواند فرهنگ انتخاباتی کشورمان را ارتقا دهد و ما را در جایگاه منطقی بالا قرار دهد و متناسب با جایگاه بالای کشور در حوزه های مختلف ، در عرصه انتخابات نیز بیش از پیش می توانیم ارتقا یابیم.
وی گفت : البته انتخابات همواره یکی از افتخارات کشورمان بوده و هست اما این سبب نمی شود که چشممان را بر کاستی ها و نواقص ببندیم .
کدخدایی تاکید کرد : همانطور که در سیاست های کلی انتخابات درج شده است شورای نگهبان به ویژه در حوزه انتخابات ریاست جمهوری و ویژگی های واجدان شرایط داوطلبان این انتخابات ، تکالیفی بر عهده دارد که باید در این زمینه هر چه سریع تر اقدام کنیم.
وی گفت : باید این شرایط را طبق اصل 115 قانون اساسی به طور شفاف ، روشن و اجرایی تدوین و اطلاع رسانی کنیم که طبعاً این وظایف را انجام خواهیم داد و نتایج آن را به زودی به مردم اعلام خواهیم کرد.
کدخدایی تاکید کرد : در بخش هایی نیز مجلس شورای اسلامی باید وارد شود و قوانین مناسب و منطبق با این سیاست ها را تدوین کند که طبعا این انتظار وجود دارد که مجلس هر چه سریع تر در این باره اقدام کند .
سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه دستگاه ها اعم از دولت ، مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان و دیگر دستگاه های ذی ربط بتوانیم با الهام از این سیاست ها هم قوانین انتخاباتی پیشرفته ای را تنظیم و هم در اجرای انتخابات نقش بهتری ایفا کنیم.
وی درباره برنامه شورای نگهبان برای تدوین شاخص های لازم به منظور تشخیص رجل سیاسی و رفع ابهام در این باره گفت: اکنون نمی توانم نظری را از جانب شورای نگهبان در این باره اعلام کنم اما آنچه قابل اعلام است این شورا هر چه زودتر در این زمینه دست به کار خواهد شد .
کدخدایی گفت : البته قبلا بررسی هایی انجام داده ، برای تبیین شرایط اصل 115 قانون اساسی اقداماتی کرده ایم و مذاکراتی در شورای نگهبان در این باره ثبت و ضبط است اما اکنون که مکلف به تبیین روشن تر این شرایط شده ایم طبعا باید موضوع را در جلسات شورا بررسی و با نظر مساعد اعضا آیین نامه ای در این باره تنظیم کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان تعیین شاخص های لازم درباره رجل سیاسی ـ مذهبی یا شرایط مدیر و مدبر بودن داوطلبان انتخابات را بخشی از مفاد اصل 115 قانون اساسی برشمرد که باید ملاک ها و شاخص ها کمّی داشته باشد.
وی افزود : تعیین این شاخص ها هم برای ما و هم برای داوطلبانی که در انتخابات نام نویسی می کنند معیارها را روشن می کند تا با مشکل مواجه نشویم .
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین لازم در چارچوب سیاست های کلی انتخابات برای انتخابات سال 96 آماده می شود گفت: با توجه به مطالعاتی که پیشتر در شورای نگهبان داشته ایم ، می توانیم تکلیف خود را در خصوص این بند از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در این فرصت انجام دهیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد