کد خبر: ۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵- 17 October 2016
دکترکدخدایی در گفت‌و‌گو با کیهان:

سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب خلأ نظارت بر نمایندگان تا پایان دوره را حل کرد

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت‌: سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی رهبر معظم انقلاب خلأ نظارت بر حفظ شرایط نمایندگی در طول دوره مسئولیت را حل کرده و این نظارت مورد قبول نظام حقوقی کشور قرار گرفت‌.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان دکتر کدخدایی در گفت‌و‌گو با روزنامه کیهان گفت: با توجه به جایگاه سیاست‌های کلی در قانون اساسی به عنوان جهت‌دهی قوانین و مقررات، این سیاست‌ها تعیین‌کننده قوانین آینده در حوزه انتخابات است‌.
وی ادامه داد‌: در حوزه انتخابات قوانین قدیمی بوده و کاستی‌هایی دارد که این کاستی‌ها زمینه‌ساز مشکلاتی شده است‌، سیاست‌های کلی می‌تواند کاستی‌ها را جبران کرده و با جهت‌دهی به قوانین آینده افق روشنی را پیش روی انتخابات قرار دهد‌.
کدخدایی در پاسخ به این سؤال که «‌شورای نگهبان چه نقشی در اجرای سیاست‌های کلی بخصوص در مباحثی چون شفافیت منابع مالی‌، ممنوعیت وعده‌های خارج از اختیارات قانونی‌، ممنوعیت حمایت مالی و تبلیغاتی بیگانگان، ... می‌تواند داشته باشد‌» اظهار داشت‌: با توجه به حکم قانون اساسی مبنی بر ضرورت نظارت بر انتخابات که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است شورای نگهبان ابزار نظارت را در مراحلی چون بررسی صلاحیت‌ها و بررسی صحت برگزاری انتخابات در حوزه‌ها را داشته و امید می‌رود در آینده و با قوانین روشن امکان اعمال نظارت موثر و صحیح‌تر ایجاد شود‌.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در زمینه مصوبه دیروز مجلس نیز گفت‌: در مورد این مصوبه نظری ندارم و باید دید استفساریه چگونه اصلاح شده است ولی شورای نگهبان اصولا بر اساس اصل 72 قانون اساسی این نوع محدودیت‌ها را قبول نداشته است.
کدخدایی همچنین در مورد نظارت بر بقای شرایط نمایندگی نیز گفت‌: در گذشته این اعتقاد وجود داشت که نظارت استصوابی شورای نگهبان عام بوده و تا پایان دوره نمایندگی استمرار دارد با این وجود نظارت شورا به قبل از صدور اعتبارنامه‌ها محدود شده و به بعد سرایت پیدا نکرده است‌.
وی ادامه داد‌: این خلأ وجود داشت که اگر نمایندگان و مقامات پس از انتخاب و در دوره مسئولیت خلافی انجام داده و مفاسدی مرتکب شدند چه راهکاری برای مقابله وجود دارد‌، سیاست‌های ابلاغی اخیر رهبر معظم انقلاب این خلأ را حل کرده و در اساس این نظارت مورد قبول نظام حقوقی کشور قرار گرفت‌.
کدخدایی گفت‌: برای این که نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی وجود داشته باشد و این نظارت به بعد از تصویب اعتبارنامه‌ها نیز تسری پیدا کند نیازمند یک ساز و کار قانونی هستیم‌، در سیاست‌های کلی به نهاد متولی این نظارت اشاره‌ای نشده است که باید دید قانون‌گذار چه چیزی مقرر می‌کند و در هر صورت فارغ از این که نهاد متولی این نظارت شورای نگهبان باشد و یا هر نهاد دیگر مهم وجود چنین ساز و کاری است‌.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی‌، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدها نیز گفت‌: پیش از این تلاش‌هایی در شورای نگهبان برای روشن‌تر و شفاف‌تر شدن شرایط و ویژگی‌های مندرج در اصل 115 قانون اساسی صورت گرفته بود ولی این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است ولی با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب این تکلیف بر عهده شورای نگهبان است و در اولین فرصت شورای نگهبان این کار را انجام خواهد داد‌.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد