کد خبر: ۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷- 25 September 2016

نگاهی اجمالی به زندگی مرحوم «حسن فاخری» عضو حقوقدان اسبق شورای نگهبان

آقای فاخری مجموعاً به مدت 12 سال به عنوان عضو حقوقدان در شورای نگهبان خدمت کرد و غیر از حضور در شورای نگهبان دارای سوابقی درخشان، مفید و مؤثری در نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آقای حسن فاخری از حقوقدانان قدیمی و اسبق شورای نگهبان به سال 1302 در شهر تهران دیده به جهان گشود. ایشان بعد از پیروزی انقلاب در سنگرهای مختلف به ارائه خدمتگزاری مشغول شدند.
وی در تیرماه سال 1362 که سمت معاون اولی دادستان کل کشور را بر عهده داشت از سوی شورایعالی قضایی به همراه هشت حقوقدان دیگر[1] جهت انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی گردید.
25 تیر ماه سال 1362 مصادف بود با زمان تغییر نیمی از اعضای شورای نگهبان؛ چه آنکه بر اساس اصل 92 قانون اساسی: «اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب می‌شوند ولی در نخستین دوره پس از گذشتن سه سال، نیمی از اعضای هر گروه به قید قرعه تغییر می‌یابند و اعضای تازه‌ای به جای آنها انتخاب می‌شوند.»
با توجه به قرعه‌ی به عمل آمده، از حقوقدانان، عضویت آقایان: مهدی هادوی، محسن هادوی و گودرز افتخار جهرمی به پایان می‌رسد.
در جلسه‌ی مورخ 1362/4/30 دوره‌ی اول مجلس شورای اسلامی، انتخاب سه حقوقدان از بین نُه حقوقدان معرفی‌شده جهت عضویت در شورای نگهبان در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد؛ که پس از رأی‌گیری، آقای حسن فاخری به همراه آقایان: خسرو بیژنی و سید جلال‌الدین مدنی کرمانی حائز اکثریت آراء شده و به عضویت شورای نگهبان در می‌آیند.
نخستین دوره‌ی عضویت آقای فاخری در شورای نگهبان در تاریخ 1368/4/25 به پایان ‌رسید و مجدداً به همراه پنج حقوقدان دیگر[2] از سوی قوه‌ی قضائیه، جهت عضویت در شورای نگهبان به سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی معرفی ‌شد و در جلسه‌ی مورخ 1368/4/25، نمایندگان مجدداً آقای حسن فاخری را به همراه آقایان: حسن حبیبی و احمد علیزاده به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان برگزیدند.
پس از پایان این دوره در تاریخ 1374/4/25، آقای فاخری مجدداً برای عضویت در شورای نگهبان به چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی ‌شد که در جلسه‌ی مورخ 1374/4/21، موفق به کسب اکثریت آراء نشد. آقای فاخری سه سال بعد (1377) مجدداً به مجلس معرفی می‌شود که پس از رأی‌گیری در جلسه‌ی مورخ 1377/4/17 دوره‌ی پنجم مجلس شورای اسلامی حائز اکثریت نشد.


آقای فاخری مجموعاً به مدت 12 سال (دو دوره)[3] در شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان خدمت کرد. وی غیر از حضور در شورای نگهبان دارای سوابقی درخشان، مفید و مؤثری در نظام جمهوری اسلامی ایران بود. از جمله این سوابق می‌توان به معاون اولی دادستان کل کشور، دادیاری دیوان عالی کشور، مستشاری دیوان عالی کشور، رئیس اداره عفو و بخشودگی دادگستری و رئیس شعبه پنجم دیوان عالی کشور نیز اشاره نمود.
وی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز فعال بود و سال‌ها پیش با جمعی از علاقه‌مندان به فوتبال در تأسیس باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین، ایفای نقش کرد. این باشگاه بعدها به پرسپولیس تغییر نام داد. آقای فاخری همچنین از مؤسسان انجمن اسلامی دادگستری بود و در بحبوحه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی در هماهنگ‌سازی محیط دادگستری‌ها با نظام نوپای اسلامی نقش مؤثری داشت.
و بالاخره ایشان در یکم مهر ماه 1395 دعوت حق را لبیک گفته و به لقاءالله پیوست. روحش شاد و یادش گرامی.

---------------------------

[1]. آقایان: محمود فهیمی، یوسف ایزدیان، غلامحسین صادقی قهاری، خسرو بیژنی، سیدجلال‌الدین مدنی کرمانی، محمدمهدی خاکپور، حسین دادگر و قاسم پروند.

[2]. آقایان: حسن حبیبی، احمد علیزاده، حسین شایگان، محمود فهیمی و حسین دادگر.

[3]. از تاریخ 1362/4/26 تا تاریخ 1374/4/25.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی