کد خبر: ۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۰- 24 April 2007

تأکید عضو فقهای شورای نگهبان بر توجه بیشتر به فلسفه اخلاق در آثار اسلامی

عضو فقهای شورای نگهبان در نشست علم اخلاق اسلامی با اشاره به مسائل مهمی که تاکنون کمتر مورد توجه پژوهشگران اخلاق اسلامی واقع شده اظهار داشت: در آثار اسلامی مطالب پراکنده بسیاری در باب فلسفه اخلاق وجود دارند و می‌توان بر روی آنها کار پژوهشی بیشتری انجام داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا مدرسی یزدی در نشست "علم اخلاق اسلامی" با بیان اینکه علم اصول فقه گر چه از ابتدا برای استنباط مطالب فقهی طراحی شده اظهار داشت: علم اصول فقه دارای کاربردی عامه است و به عنوان یک ابزار در فهم متون به کار می رود. البته هر علمی ویژگیهای مختص خود را دارد که نیاز است در آن پژوهش لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: مبانی سند شناختی خاصی برای علم اخلاق وجود ندارد زیرا روایات معمولاً مشترکند البته برخی از روایات در مسائل فقهی و برخی در مسائل معارفی اهتمام بیشتر داشته اند.
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی گفت: البته گروهی که در مسائل معارفی تحقیق و اهتمام بیشتر داشته اند جزء مجاهیل به شمار می روند و اطلاع ویژه ای از آنان در دسترس نیست.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه قرآن و روایات مشحون از معارف اخلاقی هستند اظهار داشت: سیرة متشرعه کشف و احرازی ندارد وبا حدود و قیودی که در آن وجود دارد به روایات باز می گردد.
وی گفت: اخلاق اطلاقات متعددی دارد در نظر متکلمین به معنای حسن و قبح است و در تعابیر غربی معنای اعمی پیدا می کند و که هر بایدی و نبایدی را دربرگرفته هر چند الزامی در این بایدها و نبایدها نباشد.
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی افزود: به اطلاق آنچه در گذشته وجود داشته اخلاق مساوی با ملکات و حیات راسخ در نفس است به این معنا با فقه رابطه عموم و خصوص من وجه دارد اما بنابر اصطلاح امر کل فقه اخلاق است مثلاً اخلاق به معنای خاص شامل بحث غیبت نمی شود زیرا غیبت یک رفتار است نه یک ملکه و اگر از غیبت بحث شود بحث از ملکه ای کرده که موجب غیبت می گردد.
وی در قسمت دیگری از این نشست علمی گفت: در معاملات بالمعنی الاخص احتمالاً فقه مقدم است اما تزاحم میان محدودیتهای فقهی و اهداف تربیتی از اساس فرض غلطی است زیرا آن تربیت اخلاقی که با فقه سازگار نباشد سودمند نخواهد بود.
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: فقه متکفل همه مسائل است .
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی در مورد رابطه عرفان نظری با اخلاق اظهار داشت : رابطه عرفان نظری با اخلاق همچون رابطه فلسفه با اخلاق است اما عرفان عملی در حقیقت تحت مجموعه اخلاق به طور اخص قرار می گیرد یعنی بخشی از اخلاق را اگر مورد توجه قرار داده و به صورت برجسته ای بررسی نماییم به عرفان عملی می رسیم .
وی ادامه داد: از عرفان عملی و نظری می توان برای اخلاق بهره گرفت. پایه اخلاق همان بینش و جهان بینی است که اگر در آن اصلاح صورت گیرد و با اخلاق سازگاری پیدا کند به اخلاق متعالی می رسیم.
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی ادامه داد: در عرفان عملی عرفا مهارتهایی را کسب کرده اند که از آن در راه تعالی اخلاقی فرد و جامعه استفاده می کنند. البته عرفان و شهود عرفانی خطا پذیر هستند و معیار آن عقل و شرع است.
وی با اشاره به مسائل مهمی که تاکنون کمتر مورد توجه پژوهشگران اخلاق اسلامی واقع شده اظهار داشت: طبقه بندی و استخراج جنبه های نظری و کاربردی مباحث اخلاقی امروز در یک قالب سازمان یافته و گویا باید مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
وی افزود: در مورد فلسفه اخلاق نیز هر چند در آثار اسلامی مطالب پراکنده بسیاری وجود دارند اما به نظر می رسد که می توان بر روی آن کار پژوهشی بیشتری انجام داد.
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی خاطر نشان کرد: علوم تربیتی جدید و روانشناسی از دیگر مباحثی هستند که طلاب باید با شناخت آنها قوة استنباط اسلامی خودرا در این زمینه تقویت نمایند.
وی در پایان گفت : عنصر اصلی اخلاق حسن و قبح است که میان شیعه و معتزله مشترک است اما ویژگی دستگاه شیعی دو موضوع حب و بغض (توالی و تبرّی) و رجا است و تاکید زیادی به این دو مسئله شده است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات