کد خبر: ۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۹- 22 April 2007
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

تبلیغ ارزش‌های دینی و فرهنگ قرآنی وظیفه همگانی است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تبلیغ ارزش‌های دینی و ترویج فرهنگ قرآنی وظیفه عمومی و همگانی است و فقط مختص به دولت نیست و آحاد مردم بر اساس آیات قرآن و احکام شرع موظف به تبلیغ ارزش‌های اسلامی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس کعبی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران با هشدار نسبت به شبیخون فرهنگی دشمنان علیه نظام اسلامی، تصریح کرد: دفاع از باورهای دینی و ارزش‌ها بر همه لازم است و هر کس باید در حد توان خود در این راه تلاش و سرمایه‌گذاری کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان به وظیفه دولت در ترویج باورهای دینی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دولت بر اساس احکامی که در دین اسلام آمده و تأکید آیات قرآن کریم و همچنین قانون اساسی وظیفه ترویج ارزش‌ها و باورهای اسلامی را به شکل گسترده به عهده دارد.
وی ادامه داد: طبق بند یک اصل سه قانون اساسی، ایجاد فضای مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با مظاهر فساد، از وظایف دولت و دستگاه‌های دولتی است. در برنامه چهارم توسعه نیز این امر جز یکی از وظایف مهم دولت به شمار آمده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ساماندهی دستگاه‌های دولتی مرتبط با تبلیغ و ترویج ارزش‌های دینی، فرهنگی و قرآنی را امری مناسب ارزیابی کرد و تأکید کرد که این امر می‌تواند آثار مثبتی را در پی داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین کعبی توضیح داد: طبعاً دستگاه‌های دینی برای انجام وظایف خود بودجه‌هایی را دریافت می‌کنند، ولی متأسفانه مشاهده می‌شود که به اندازه هزینه‌های صرف شده، از توانمندی این دستگاه‌ها استفاده نمی‌شود و فعالیت‌ها به صورت مدنظر انجام نگرفته است.
وی علت این امر را فقدان نظارت هماهنگ بر دستگاه‌های تبلیغی عنوان کرد و افزود: نبود نظارت، باعث حیف و میل شدن بسیاری از امکانات و بودجه می‌شود، اگر به بودجه‌های مصوب دستگاه‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم که بودجه‌های خوبی در نظر گرفته شده است، ولی در عمل اکثر مراکز فرهنگی و تبلیغی از کمبود امکانات و بودجه گلایه دارند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در زمینه بحث ادغام ساختاری برخی دستگاه‌های تبلیغی و دینی ـ قرآنی و ایجاد دستگاه جدید ابراز داشت: ادغام دستگاه‌های تبلیغی و دینی ـ قرآنی می‌تواند هم نقاط مثبت و هم منفی به همراه داشته باشد، ولی در مجموع، ساماندهی این دستگاه‌ها نباید به معنای ادغام همه آنها مورد نظر قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین کعبی توضیح داد: ساماندهی باید به معنی تلاش در جهت بهینه کردن مصرف امکانات و بودجه و نیز هماهنگی بین نهادها و سایر سازمان‌های مرتبط با تبلیغات امور دینی و نظارت بر آنها مدنظر باشد.
وی اقدامات صورت گرفته در ترویج فرهنگ قرآنی در طول 28 سالی که از حیات نظام اسلامی می‌گذرد، را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در مقایسه با اوایل انقلاب پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم، ولی تا رسیدن به نقطه آرمانی قرآنی که تحقق اهداف قرآن در جامعه است و اینکه مردم قرآن را درک کنند و فرهنگ قرآنی به فرهنگ عمومی تبدیل شود، فاصله زیادی داریم.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی