کد خبر: ۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳- 06 August 2016
سخنگوی شورای نگهبان:

گمانه‌زنی‌های سیاسی در خصوص داوطلبان احتمالی، نظرات شورای نگهبان نیست

سخنگوی شورای نگهبان «اصلاح قانون» و «الکترونیکی شدن انتخابات» را از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از خرید و فروش آراء دانست.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری هفتگی شورای نگهبان، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و همچنین گرامیداشت روز خبرنگار و شهدای این عرصه و با ابراز تأسف از درگذشت یکی از خبرنگاران خبرگزاری فارس گفت: خبرنگاران به سبب ایجاد ارتباط بین مردم و مسئولین و انتقال مطالبات مردمی، پل‌های ارتباطی و واسطه‌های خیر هستند و از این جهت کاری دشوار دارند که به همین سبب نیز در پیشگاه الهی مأجور خواهند بود.
وی در ادامه با بیان اینکه جلسه هفته گذشته شورای نگهبان به نشست فقهای این نهاد و بررسی‌ نامه‌های دیوان عدالت اختصاص داشت؛ گفت: در جلسه دو هفته قبل، چند مصوبه و اساسنامه در شورای نگهبان بررسی شد که از جمله می‌توان به لایحه اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی اشاره کرده که با اصلاحات مجلس محترم این بار مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: بررسی دیگر، مربوط به لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص بود که البته شورای نگهبان با اصل آن مخالفتی ندارد و امیدوار است تا ایرادات شکلی آن به زودی رفع و این مصوبه جهت طی مراحل ابلاغ شود.
وی تصریح کرد: این لایحه به دلیل عدم تأمین منابع مالی در بودجه سال‌ جاری؛ مغایر اصل 75 قانون اساسی و همچنین به دلیل اینکه شامل بانوان شاغل در بخش‌های غیر دولتی نیز می‌شود، از سوی فقهای محترم، مغایر شرع، تشخیص داده شده است.
دکتر کدخدایی با اشاره به اظهارنظر دیگر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت اساسنامه شرکت آموزشی علوم و فنون با اصل 85 قانون اساسی، اظهار داشت: در جلسه گذشته چندین نامه دیوان عدالت اداری از سوی فقهای محترم مورد بررسی قرار گرفت که برخی مغایر با شرع تشخیص داده شد و برخی دیگر به دیوان عدالت اداری ارجاع شد تا این نهاد با توجه به قانون موجود اعلام نظر بکند که مشروح این موارد از طریق سایت شورای نگهبان، اطلاع‌رسانی شده و در اختیار رسانه‌های گروهی قرار گرفته است.



سخنگوی شورای نگهبان در بخش پاسخ به سؤالات به خبرنگاران؛ درباره اظهارات دبیر شورای نگهبان نسبت به خرید و فروش آراء، گفت: موضوع خرید و فروش آراء از آسیب‌های جدی انتخابات ما در دوره‌های گذشته بوده که باید تلاش شود، این مسأله در آینده حل شود. از راه‌کارهای بازدارنده که ما پیش‌بینی می‌کنیم در قانون انتخابات آینده لحاظ شود، ساز و کار ثبت‌نام رأی‌دهندگان است. امر مرسومی که در کشورهای مختلف به آن عمل می‌شود و می‌تواند تا حدود زیادی مشکل را برطرف کند. البته الکترونیکی شدن انتخابات هم می‌تواند تا حدودی از این تخلف جلوگیری کند.
خبرنگاری در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره تأیید یا رد صلاحیت افراد و همچنین امکان رد صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر، برای دور دوم انتخابات پرسید که دکتر کدخدایی در پاسخ اظهار داشت: شورای نگهبان توجهی به گمانه‌زنی‌ها نداشته و نخواهد داشت. البته ما نمی‌توانیم مانع گمانه‌زنی‌ افراد بشویم چرا که ممکن است در عرصه‌های سیاسی هر یک از افراد نسبت به برخی نامزدها نظر خاصی داشته باشند که اینها هیچ کدام نظرات شورای نگهبان نخواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ما در هر مرحله از انتخابات، صلاحیت افراد را مجددا بررسی می‌کنیم. در واقع اعلام صلاحیتی که از سوی شورای نگهبان در مورد افراد می‌شود، فقط برای همان دوره و نسبت به همان انتخابات است و برای دوره‌های بعدی، شورای نگهبان طبق قانون، مجاز است بررسی مجدد داشته باشد.
خبرنگار دیگری در مورد اظهارنظر سخنگوی دولت درباره رئیس سابق صندوق توسعه ملی که وی را ذخیره و امانتدار نظام خوانده بود و همچنین امکان تأیید صلاحیت دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی پرسید که دکتر کدخدایی گفت: دوستان، از بنده تحلیل سیاسی می‌خواهند که من این امکان را ندارم وارد تحلیل سیاسی شوم. به هر حال اگر تخلفات و جرایمی صورت گرفته باشد، قطعا در هنگام بررسی صلاحیت‌ها مبنا و ملاک خواهد بود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در مورد ابعاد انتقادات وارد به قانون انتخابات، بیان داشت: قطعاً ایرادات زیادی به قانون فعلی وجود دارد. در بحث بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان خود مدعی است. در این قانون شرایط و موانع بسیار کیفی است و ما برای بررسی صلاحیت‌ها نیازمندیم که معیارهای کمّی داشته باشیم تا بتوانیم شفاف‌تر به داوطلبان و مردم گزارش بدهیم. موضوع زمان‌بندی انتخابات نیز از جمله مسائلی هست که ما را با کمبود وقت مواجه می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در بحث تبلیغات انتخاباتی، مشخص نیست که فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد از چه زمانی، تبلیغاتی است. از طرف دیگر ما به مانند کشورهای دیگر مکانیزم روشنی برای هزینه‌های تبلیغات و انتخابات نداریم که امیدواریم در نظام جامع انتخاباتی آینده که با همکاری مجلس و دولت محترم شکل خواهد گرفت، این نقایص برطرف شود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع شورای نگهبان نسبت به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به صورت الکترونیکی گفت: سوابق نشان می‌دهد شورای نگهبان، خود از مدعیان و پیشگامان انتخابات الکترونیک بوده است. ما اکنون نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم. منتها برگزاری چنین انتخاباتی را منوط به فراهم آوردن زیرساخت‌هایی از جمله اصلاح قانون انتخابات و موارد دیگری می‌دانیم.



دکتر کدخدایی ادامه داد: خوشبختانه در این رابطه وزارت کشور، درخواست جلسه کارشناسی با کارشناسان شورای نگهبان را مطرح کرده است که این جلسات در حال برگزاری است. من اکنون نمی‌توانم پیش‌بینی خاصی داشته باشم. اما چنانچه مقدمات فراهم شود، قطعاً‌ شورای نگهبان از این موضوع استقبال می‌کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود: «آیا آمار تخلفات مربوط به خرید و فروش آراء به تفکیک استان‌ها وجود دارد؟» تصریح کرد: اجازه بدهید در این مورد آماری ارائه ندهم. به هر حال خرید و فروش آرا در برخی استان‌ها با شدت و ضعف همراه بوده است که آمار مربوطه در اداره نظارت بر انتخابات، ثبت است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رویکرد وی به نظام انتخاباتی حزبی، گفت: اگر نظام حزبی مستقر با تمام لوازم و شرایط آن در کشور شکل بگیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود و شورای نگهبان به جای اینکه مثلاً با 12هزار نفر سر و کار داشته باشد، ممکن است با 10 حزب سر و کار داشته باشد.
دکتر کدخدایی افزود: در این صورت برخی از بررسی‌های صلاحیت مقدماتی نیز ممکن است در اختیار نهادهای مردمی و احزاب قرار بگیرد که نهایتاً شورای نگهبان می‌تواند نظارت خود را بر آنها اعمال کند. البته صلاحیت احزاب باید در جای دیگری بررسی شود که آن هم مطابق قانون مکانیزم خاص خودش را دارد.
دکتر کدخدایی در پایان این نشست خبری در پاسخ به س‍ؤالی درباره برخورد شورای نگهبان با تخلفات انتخاباتی از جمله خرید و فروش آراء خاطر نشان کرد: در قانون انتخابات فعلی، برخورد با تخلفات پیش‌بینی شده است اما این برخورد حداقلی، بطئی و بسیار کند است که نهایتاً اثر خاصی نخواهد داشت. البته پیش‌گیری در جهت جلوگیری از تخلف انتخاباتی به مراتب از برخورد با آن بهتر خواهد بود.

-------
گزارش تصویری/نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان


ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات