کد خبر: ۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷- 09 March 2016
یادداشت وارده؛

درخشش اخلاق در سپهر سیاست

متاسفانه در فضای سیاسی و خبری کشور ما زیبایی‌ها کمتر دیده و یا گفته می‌شود. اگر عارف شیراز افتخار می‌کرد که «دیده نیالوده‌ام به بد دیدن»، خیلی از ما عادت کرده‌ایم که خوبی‌ها را نبینم و نگوییم؛ بگذریم از اینکه برخی هم اساساً خوبی‌ها را نیز با عینک بدبینی، زشت می‌بینند.

دکتر محسن اسماعیلی


متاسفانه در فضای سیاسی و خبری کشور ما زیبایی‌ها کمتر دیده و یا گفته می‌شود. اگر عارف شیراز افتخار می‌کرد که «دیده نیالوده‌ام به بد دیدن»، خیلی از ما عادت کرده‌ایم که خوبی‌ها را نبینم و نگوییم؛ بگذریم از اینکه برخی هم اساساً خوبی‌ها را نیز با عینک بدبینی، زشت می‌بینند.
سپهر سیاست در کشور ما، خوشبختانه ستاره‌های درخشانی از اخلاق هم دارد که باید دیده شوند و به‌عنوان «نجم هدایت» راهنمای عمل ما باشند. حضرت آیت‌الله محمد یزدی یکی از درخشان‌ترین این ستاره‌ها است که پیش از این بارها به ویژگی‌های برجسته و از جمله عدالت و آزادگی ایشان تصریح کرده‌ام.
بیش از ۱۴سال است که از نزدیک شاهدم که چگونه از حقوق مخالفان خود نیز دفاع می‌کند و برخلاف برخی پندارها، انصاف و آزاد‌اندیشی را در خود جمع کرده‌اند. قصد مبالغه و مداهنه ندارم (و خدا بر آنچه می‌گویم شاهد است)، اما سخنان ایشان در جلسه دیروز مجلس خبرگان رهبری از درس‌های کم‌نظیر اخلاقی است که سکوت درباره آن، کفران نعمت است.
من واقعا قصد ورود در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری را نداشتم، اما توصیه و تشویق بزرگان مرا به پذیرش آن دعوت کرد. آیت‌الله یزدی (و نیز آیت‌الله مومن) از جمله این بزرگواران بودند که با کرامت و بلندنظری، حضور این بنده ناچیز را ضروری نامیدند و حتی از تصور انصراف نیز برحذر داشتند.
پس از اعلام نتیجه انتخابات و تلخی‌ها و بد‌اخلاقی‌هایی که دیدید و دیدیم، در نخستین جلسه شورای نگهبان منتظر بودم تا واکنش همکاران را ببینم.
آیت‌الله یزدی رای نیاورده بود، اما با همان جدیت و نشاط سابق، و به‌رغم کسالت و بیماری، مشغول کار بودند، و بدون آنکه بگذارند من سخنی بگویم با رویی گشاده و صمیمانه انتخاب مرا تبریک گفتند، و از روی محبت و حسن ظن فرمودند: «خدا می‌داند که من تا چه اندازه از انتخاب شما خوشحال شدم.» ایشان جملات محبت‌آمیز دیگری نیز داشتند و افزودند که: «سال‌ها است منتظر چنین روزی بودم. حضور شما در خبرگان، هم ضرورت دارد و هم مفید است…»
آیت‌الله یزدی نکته‌ها و خاطره‌هایی را نیز بازگو کردند و با فروتنی تمام وعده کردند که «من همه تجربیات خود را دراختیار شما قرار خواهم داد.»
این بزرگ‌منشی در حالی بود که در رسانه‌ها سخن از انصراف تحمیلی برخی منتخبان برای ورود ایشان در مجلس خبرگان گفته می‌شد.
برخی دوستان پیشنهاد کردند که با انتشار این سخنان هم به این شایعات پاسخ داده شود، و هم به برخی داوری‌های عجولانه و سطحی که خلاف مروت و اخلاق بود. اما آن را به این دلیل نپذیرفتم که از فروتنی یک عالم مجاهد بهره شخصی برده نشود. ولی علنی کردن این سخنان آن هم در آخرین نطق رسمی در اجلاس خبرگان، به این احتیاط پایان داد.
اکنون تنها جای سپاس و درس‌آموزی است؛ «ور نه پای من کجا وین راه بی‌پایان کجا؟!» از حضرت ایشان، و نیز از آیت‌الله مومن و دیگر بزرگان قوم، متواضعانه سپاسگزارم، و خود و دیگران را به درس‌آموزی از این رفتارهای اخلاقی و سیاسی سفارش می‌کنم.

منبع: روزنامه همشهری
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد