کد خبر: ۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷- 08 March 2016
آیت‌الله جنتی در اجلاسیه خبرگان:

هجمه‌ها و شبهات خللی در کار اعضای شورای نگهبان وارد نکرد

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: هجمه‌های بیرونی و طرح شبهات علیه شورا خللی در کار اعضای شورای نگهبان که خدا ترسی را سر لوحه کار خود قرار داده اند وارد نمی کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله احمد جنتی دبیر محترم شورای نگهبان به عنوان شخصیت مدعو و میهمان ویژه آخرین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، ضمن ارائه گزارشی پیرامون روند برگزاری انتخابات هفتم اسفند و با اشاره به تلفیق دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از محاسن و معایب تجمیع این دو انتخابات سخن گفت و اظهار کرد: عده ای در تلاش بودند که شورای نگهبان را به چالش بکشند که این امر نیاز بررسی و واکاوی بیشتری دارد.
وی افزود: بحمدالله شورای نگهبان با تکیه بر مبانی اصیل انقلاب و آرمان‌های حضرت امام(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری، این بار نیز از آزمایش سربلند بیرون آمد.
آیت‌الله جنتی با انتقاد از کثرت ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، این موضوع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و گفت: در این ایام، فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد، در حالی که اگر در حین ثبت نام نامزدهای دو مجلس یک چارچوب مشخص، تعیین می شد از حجم فشار کاری کاسته می شد، چرا که مثلاً برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری که علمیت و شرایطی دیگر وضع شده افرادی ثبت نام کرده بودند که اساسا تحصیلات حوزوی نداشتند و در ابعاد دیگر هم فاقد شرایط اولیه بودند.
دبیر شورای نگهبان افزود: افرادی نیز بودند که از نظر علمی مورد تأیید بودند، اما در سایر شرایط، صلاحیت آنها احراز نشده و عده ای همین را مستمسکی برای فشار به شورای نگهبان قرار دادند.
وی خاطر نشان کرد: در آزمون مقدماتی اجتهاد در شهریور ماه، 223 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 187 نفر در آزمون کتبی شرکت کرده که در میان آنها 34 نفر قبول و برای امتحان شفاهی دعوت و در پایان از میان آنها 15 نفر پذیرفته شدند. همچنین در ثبت نام رسمی دی ماه نیز 795 نفر ثبت نام کردند که 33 نفر فاقد تحصیلات حوزوی، 79 نفر فاقد صلاحیت علمی و 72 نفر نیز از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان بودند. در مجموع از میان آنها 62 نفر سابقه تأیید گذشته، 15 نفر قبولی آزمون شهریور، 6 نفر قبولی با بررسی تألیفات، 4 نفر احراز صلاحیت شده توسط آقایان فقهای شورای نگهبان، 185 نفر انصراف و در نهایت 159 نفر تأیید صلاحیت نهایی شدند.
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: پس از بررسی صلاحیت های علمی، صلاحیت های دیگر با استعلام از مراجع مختلف، مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، نتیجه نهایی منتخبین ملت 88 نفر است که در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری راه یافتند.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، آشنایی به مسائل روز، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و عدم سوء سابقه را برای کاندیداهای این مجلس، لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: رد یا قبول در امتحان علمی، گر چه شرط است، ولی احراز سایر موارد کار بسیار دشواری است و شورا در این ایام، فشار کاری زیادی را تحمل کرد.
وی افزود: شورای نگهبان از سازوکارهای خود که حتی گاهی از قبل از ثبت نام ها صورت گرفته استفاده کرده و هجمه های بیرونی و طرح شبهات علیه شورا، خللی در کار اعضای شورای نگهبان که خدا ترسی را سر لوحه کار خود قرار داده اند وارد نمی کند.
آیت الله جنتی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه گفت: تضعیف جایگاه ولی فقیه و رهبری نظام نتیجه ای جز به مخاطره انداختن نظام اسلامی و کشور ندارد. چرا عده ای نمی خواهند ببینند که وجود و حضور ولی فقیه چگونه کشور را از بحران‌ها به ویژه بحران‌های منطقه ای که امروز در کشورهای همسایه شاهد آن هستیم حفظ کرده و امیدواریم خداوند به مقام معظم رهبری، سلامتی و طول عمر با عزت عنایت کند.
بر اساس این گزارش پس از پایان سخنان آیت الله جنتی، 5 نفر از نمایندگان مجلس خبرگان، طبق آیین نامه داخلی این مجلس به اظهار نظر پرداختند و در پایان نیز دبیر شورای نگهبان به سؤالات و ابهامات طرح شده از سوی این نمایندگان پاسخ داد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد