کد خبر: ۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۰- 08 April 2007

شرح تفصیلی بررسی طرح تجمیع انتخابات

شورای‌نگهبان شرح تفصیلی روند بررسی طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با دورة دهم ریاست جمهوری به همراه دیدگاه‌های موافق و مخالف آن را منتشر کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، متن کامل این گزارش بدین شرح است: 


مقدمه
این طرح در تاریخ 30/8/1385 اعلام وصول و دوفوریت آن رد شد و در تاریخ 12/9/1385 یک فوریت آن به تصویب مجلس رسید، کلیات آن در جلسة دویست‌وهشتادوهشتم مورخ 27/10/1385 به تصویب نمایندگان ملت رسید. تصویب نهایی آن در جلسه دویست‌ونودم مورخ 3/11/1385 صورت گرفت. به موجب نامة شمارة 171561 مورخ 4/11/1385 ریاست محترم مجلس برای رسیدگی تقدیم شورای نگهبان گردید. 


نظرات ارائه شده در جلسه علنی مجلس
الف ـ نظرات مخالف
1ـ این طرح مغایر قانون اساسی که میثاق ملی ماست می‌باشد، مصوبات مجلس نمی‌تواند مغایر آن باشد مگر اینکه مصلحت بسیار مهمی اقتضاء نماید، چنین مصلحتی در حال حاضر وجود ندارد.
2ـ دورة مجلس در قانون اساسی چهار سال است و مردم همه به نمایندگان خود برای مدت چهار سال رأی داده‌اند، افزایش آن نقض حقوق مردم است و تبعات اجتماعی نامیمونی خواهد داشت.
3ـ این طرح با اصول
شصت‌وسوم و یکصدوچهاردهم قانون اساسی مغایر است.
4ـ طرح تجمیع با اصل شصت‌وهشتم قانون اساسی که تعویق انتخابات مجلس را صرفاً در شرایط خاصی که با پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب سه‌چهارم نمایندگان، پیش‌بینی می‌کند مغایرت آشکار دارد.
5ـ هیچ تضمینی وجود ندارد که برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بین این دو قوه همسویی بیشتری ایجاد کند و امکان نظارت مجلس افزایش یابد.
6ـ این طرح منجر به تضییح حقوق ملتی می‌شود که به رئیس‌جمهور برای چهار سال رأی داده‌اند.
7ـ این طرح نقض سوگند‌نامة نمایندگان در پاسداری از قانون اساسی است.
ب ـ نظرات موافق
1ـ تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری موجب ثبات و پایداری سیاسی بیشتری در کشور می‌شود.
2ـ تجمیع انتخابات سبب کاهش هزینه‌های کشور می‌گردد.
3ـ همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سبب هماهنگی بیشتر میان مجلس و دولت می‌گردد.
4ـ تجمیع انتخابات میان مجلس و شوراها به دلیل تعدد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجب سردرگمی و افزایش اشتباهات و در نتیجه کاهش مشارکت مردم می‌گردد. در حالیکه همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری که یک نفر است احتمال بروز چنین اشتباهاتی را به حداقل می‌رساند.
5ـ از آنجا که منظور تغییر دوران نمایندگی یا ریاست جمهوری نیست و صرفاً برگزاری انتخابات مدنظر است مغایر قانون اساسی محسوب نمی‌شود. 


نظرات اعضای شورای نگهبان
الف ـ نظرات مخالف
1ـ چنین مصوبه‌ای با قانون اساسی مغایرت دارد؛ زیرا مستلزم تغییر تاریخ برگزاری انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری و یا هر دو است.
2ـ در صورتی که رئیس‌جمهور قبل از موعد استعفا دهد، مجدداً همان اشکال برقرار می‌شود و تاریخ برگزاری انتخابات مجدداً جابجا خواهد شد، پس چنین مصوبه‌ای عملاً نیز هیچ فایدة عقلایی در بر ندارد.
3ـ در این مصوبه مشخص نیست که آیا منظور کم کردن و یا کاستن از دورة نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری است یا مقصود صرفاً تغییر تاریخ برگزاری انتخابات است. اطلاق این طرح هر دو جنبه را دربرمی‌گیرد و بنابراین ابهام دارد.
4ـ اگر دوره ریاست جمهوری و مجلس نیز تغییر نکند مغایرت با قانون اساسی کماکان پابرجاست. زیرا چنانچه فقط زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز جابجا می‌شود (جلوتر برگزار گردد) به دلیل فاصلة زمانی غیرعقلایی میان زمان برگزاری انتخابات و آغاز دورة ریاست جمهوری، کشور متحمل آثار زیانبار اقتصادی و اداری خواهد شد؛ زیرا معمولاً در این دوره دستگاه‌ها به دلیل نامعلوم بودن وضعیت مدیرانشان در حالتی از رکود به سر می‌برند و افزایش این دوره موجب افزایش دورة رکود خواهد شد و از این جهت با روح قانون اساسی مغایرت دارد.
5ـ طبق قانون اساسی مجلس در اموری باید قانونگذاری کند که جنبة عام و کلی داشته باشد. تعیین تاریخ انتخابات امری اجرایی است و قانونگذاری محسوب نمی‌شود.
ب ـ نظرات موافق
1ـ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر اساس اصل
یکصدونوزدهم
باید حداقل یک ماه قبل از آغاز دورة ریاست جمهوری باشد، حداکثر نیز تعیین نشده است. بنابراین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با فاصلة یک ساله یا بیشتر چنانچه در تاریخ برگزاری انتخابات مجلس نیز تغییر داده نشود، مغایر قانون اساسی نیست.
2ـ در مصوبة مجلس دورة ریاست جمهوری نیز تغییر نمی‌کند و فقط تاریخ برگزاری آن جابجا می‌شود، از این نظر نیز مغایر قانون اساسی نیست.
3ـ مصوبه فقط برای تاریخ برگزاری انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم حکم داده است، بنابر این حکمی کلی برای کلیة انتخابات این دو نیست. پس بروز احتمالات ناشی از عزل، فوت یا استعفای رئیس‌جمهور برای دوره‌های بعدی منتفی و خارج از موضوع این مصوبه است. 



جمع‌بندی و نظریه نهایی شورای نگهبان
«طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با دوره دهم ریاست جمهوری» مصوب جلسه مورخ سوم بهمن ماه یکهزاروسیصدوهشتادوپنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 18/11/1385 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر اصول 63 و 114 قانون اساسی شناخته شد.



1- اصل 63 قانون اساسی: دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار سال است. انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.

2- اصل یکصدوچهاردهم: رئیس‌جمهور برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است.

3- اصل 119 قانون اساسی: انتخاب رئیس‌جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری قبلی انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رئیس‌جمهور جدید و پایان دوره ریاست‌جمهوری سابق، رئیس‌جمهور پیشین وظایف رئیس‌جمهوری را انجام می‌دهد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «حسین کریمی‌دوست»

شهید «حسین کریمی‌دوست»؛ فعال جهادیِ محرومیت‌زدا و همکار دغدغه‌مند شورای نگهبان که «همواره روحیه جهادی و انقلابی داشت» / سخنگوی شورای نگهبان: نوزاد ۲۲ روزه‌اش نشانه مظلومیت شهدای جنگ ۱۲ روزه است

برخی کشور‌ها با سلطه بر پلتفرم‌ها اهداف خود را پیاده می‌کنند/ باید از این استعمار نوین رهایی پیدا کنیم

سیاست‌های کلی قانون‌گذاری «نقشه راه نظام تقنین» است/ ضرورت تدوین قانون جامع و راهکار‌های اجرایی

مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان با حضور معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد

دکتر پروین: قانون اساسی بر تمام مقررات پیش و پس از انقلاب برتری دارد/ نظارت شرعی شورای نگهبان «فاقد محدودیت زمانی» است

مهدویت راهنمای زیست فردی و اجتماعی است

بازشناسی ماهیت و مؤلفه‌های قانون مدرن در نسبت با حکم شرعی

فیلم کامل نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۱۷ آبان ۱۴۰۴

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۱۷ آبان ۱۴۰۴

پربازدید ها

تایید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

سخنگوی شورای نگهبان: «حذف چهار صفر از پول ملی» قانونی و لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» تایید شد/ نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

آیت‌الله جنتی: انقلاب اسلامی، تجلی حقیقت‌طلبی مکتب فاطمی در ملت ایران است/ تسخیر لانه جاسوسی، هیمنه آمریکا را در هم شکست

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است