کد خبر: ۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱- 26 January 2016
صلاحیت 166 داوطلب انتخابات خبرگان رهبری تایید شد

تائید صلاحیت 45 درصد داوطلبان خبرگان

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: صلاحیت 45 درصد از داوطلبان مجلس خبرگان تائید شد.
دکتر سیامک ره پیک در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری 801 نفر نام نویسی کرده بودند که البته آمار نهایی 794 نفر بود که تعداد کمتری نیز پرونده هایشان تکمیل نشده بود و ثبت نامشان عملی نشد.
وی گفت: از این تعداد 158 نفر از ادامه رقابت و ورود به انتخابات انصراف دادند، 111 نفر غیر مجاز بودند و 152 نفر نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که مجموع انصرافی غیر مجازی و غایبان آزمون به 421 نفر رسید.
ره پیک ادامه داد: بر همین اساس صلاحیت 373 نفر بررسی شد که از این تعداد صلاحیت 207 نفر رد و صلاحیت 166 نفر نیز تائید شد.
وی گفت: در دوره قبلی مجلس خبرگان نیز صلاحیت 146 نفر تائید و 219 نفر رد شده بود و در دوره قبل‌تر هم (دوره سوم) صلاحیت 160 نفر تائید و 215 نفر نیز رد شده بود.
ره پیک افزود: امروز و فردا وزارت کشور شرایط وضع صلاحیت داوطلبان را به خودشان اعلام خواهد کرد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: کسانی که درباره صلاحیت خود شکایت دارند سه روز فرصت در نظر گرفته شده است تا به شورای نگهبان ارائه شکایت کنند تا دوباره صلاحیت آنان بررسی شود که ممکن است در بررسی ها تعداد تائید صلاحیت‌ها بیشتر شود.
وی گفت: تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده این دوره از انتخابات مجلس خبرگان در مقایسه با دوره های پیشین افزایش یافته است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: حدود 700 نفر از افرادی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده بودند سابقه محکومیت کیفری داشتند.
سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی درباره تعداد زیاد ثبت نام ها و تأثیر آن در بررسی صلاحیت ها افزود: کسی با اصل ثبت نام مشکلی ندارد بلکه ما در این باره با مشکلات قانونی مواجهیم که باعث می شود ثبت نام ها صورت گیرد اما پس از نام نویسی این مشکلات هویدا می شود در حالی که اگر مشکل قانون نباشد پیش از نام نویسی معلوم است که افرادی مانند افراد با سابقه محکومیت کیفری نمی توانند وارد شوند.
وی تاکید کرد: زمانی که افرادی با سابقه محکومیت کیفری ثبت نام می کنند بعدها در زمان نتیجه این تعداد آمار ردی ها اضافه می شود که زحمت بررسی را افزایش می دهد همانند این دوره که حدود 700 نفر از ثبت نام کنندگان سابقه کیفری داشتند در حالی که اگر پیش از ثبت نام وضع این افراد مشخص شود، آمار ثبت نام و ردی ها و کسانی که باید ثبت نام کنند افزایش نمی یابد.
ره پیک درباره آخرین وضع بررسی صلاحیت داوطلبان رد صلاحیت و احراز صلاحیت نشده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تاکنون تعدادی از داوطلبان به ویژه از بخش احراز نشده ها صلاحیتشان احراز شده است که در موعد قانونی اعلام می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی دولت ارتباط یا رایزنی هایی برای تأیید صلاحیت برخی افراد شده است افزود: نفوذ نه درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نه در انتخابات مجلس خبرگان و نه در دوره های قبلی مطرح بود و نه در این دوره مطرح است اما اینکه فردی توصیه کند یا نامه ای بنویسد و اطلاعاتی در اختیار قرار دهد همیشه بوده و در این دوره هم وجود داشته است.
ره پیک در پاسخ به این پرسش که آیا این نامه ها و توصیه ها تأثیری نیز داشته است؟ خاطر نشان کرد: باید این پیشنهادها و توصیه ها با ضوابط تطبیق و بر اساس آن عمل شود.
وی در پاسخ به این پرسش که درباره برخی ادعاها مبنی بر جانبداری شورای نگهبان از یک جناح و همچنین رد شدن تعداد زیادی از داوطلبان از جناح دیگر گفت: شورای نگهبان در مقام بررسی صلاحیت ها قانون را اجرا می کند و بند و ماده‌ای که اشاره به جناح بندی کند و بر اساس همان نیز به جناح و گروهی توجه کنیم در قانون وجود ندارد.
ره پیک افزود: ممکن است گروه و یا سازمانی غیرقانونی باشد که مراجع ذیربط نیز آنرا اعلام می کند که فرد یا عضو گروه غیرقانونی است و به همان نیز عمل می شود اما در مورد گروه ها و جناح های سیاسی قانونی هیچ تأثیر و نقشی در بررسی صلاحیت ها همانند رد و یا تأیید ندارد و تأیید صلاحیت و رد صلاحیت و عدم احراز اقشار و گروه های مختلف دلیلی بر این است که نگاه جناحی در بررسی صلاحیت ها دخالت نداشته است.
وی گفت: احتمال دارد برخی افراد که صلاحیتشان تأیید نشد پس از شکایت دوباره وضعیتشان بررسی و برخی صلاحیتشان تأیید شود.
ره پیک همچنین درباره داوطلبان خبرگان افزود: کسانی از داوطلبان بودند که غیرمجاز تلقی می شوند یعنی تحصیلات حوزوی نداشتند و یا کسانی هم بودند که در آزمون شهریور شرکت کرده بودند و به آنها اعلام شد دوباره شرکت نکنند البته تعدادی انصرافی و تعدادی هم در آزمون غایب بودند که مجموعه همه اینها 420 نفر شد.
وی ادامه داد: بقیه داوطلبان کسانی بودند که تا مرحله آخر ادامه دادند که تعدادشان 373 نفر بود که از بین آنها 166 نفر تأیید و 207 نفر رد شدند که اندکی تعداد تأیید شده ها بیشتر از دوره چهارم مجلس خبرگان است.
ره پیک گفت: روال این بود که کسانی که برای آزمون معرفی می شوند شرکت می کنند و ملاک بررسی آنان نیز آزمون باشد البته کسانی که در آزمون شرکت کردند اینها کسانی نیستند که پذیرفته شدند تشخیص صلاحیت علمی و سایر شرایط با فقهای شورای نگهبان قانون اساسی بوده است و آنها تشخیص دادند که در واقع این تعداد صلاحیت دارند و تأیید شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بالاخره همه افراد غایب در آزمون کتبی خبرگان جزء ردصلاحیت ها محسوب می شوند یا خیر؟ گفت: در اینجا نیز تشخیص به عهده فقهای شورای نگهبان است آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی شرایط علمی و سایر شرایط را برای کاندیداتوری مجس خبرگان را دارند پس بر این اساس تأیید صلاحیت 166 نفر را اعلام کردند.
ره پیک گفت: اگر برای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی احراز شده باشد که فردی لازم نیست در آزمون شرکت کند همان عمل می شود اما برای کسانی که تشخیص داده نشد به آنها اعلام شد که در آزمون شرکت کنند که در ادوار گذشته نیز چنین بوده است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: کسانی که تحصیلات حوزوی نداشتند در پرسشنامه و قسمت مربوطه وضعیت خود را اعلام کردند بنابراین این دسته از افراد عملاً‌ نیازی به تحقیقات محلی از آنها نبود و نیازی نبود که در آزمون شرکت کنند چرا که در اصل، شرایط اولیه را برای ورود نداشتند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات