کد خبر: ۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵- 20 January 2016
دکتر ره‌پیک در گفتگوی ویژه خبری:

احتمال احراز صلاحیت 15درصد از داوطلبان در مرحله بعدی بررسی صلاحیت‌ها

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: احتمال دارد در مرحله بعدی که شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند حدود 10 تا 15 درصد به داوطلبان تأیید صلاحیت شده اضافه شوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در مرحله هیئت های نظارت، 40 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده اند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از تأیید صلاحیت ۴۰درصد از داوطلبان انتخابات مجلس خبر داد و گفت: از ۱۲هزار نفر داوطلب این انتخابات ۲۶درصد ردصلاحیت شده و صلاحیت ۲۸درصد نیز احراز نشده است.
دکتر ره‌پیک با بیان اینکه گروهی از داوطلبان از انتخابات انصراف داده‌اند، تصریح کرد: در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، هیئت نظارت 46 درصد و در دوره هشتم 40 درصد صلاحیت داوطلبان را تأیید کرده بود.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: احتمال دارد در مرحله بعدی که شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند حدود 10 تا 15 درصد به داوطلبان تأیید صلاحیت شده اضافه شوند.
ره‌پیک با تأکید بر اینکه صلاحیت‌ها باید با قانون تطبیق داده شود، گفت: بیش از 8700 نفر از کسانی که داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی شده‌اند برای نخستین بار است که در این انتخابات شرکت کرده‌اند.
وی افزود: بیش از سه‌هزار نفر نیز سابقه شرکت در انتخابات مجلس را داشته‌اند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با تأکید بر اینکه معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات قانون است، افزود: اگر در قانون شرایطی برای احراز صلاحیت باشد شورای نگهبان به آن عمل می‌کند.
ره‌پیک با بیان اینکه در بندهای قانون برای بررسی صلاحیت‌ها چیزی به‌عنوان جناح سیاسی نیست و معیارهای قانونی ربطی به این بحثها ندارد، گفت: بیشتر افرادی که احراز نشدن صلاحیت آنها مشخص شده است کسانی هستند که برای نخستین بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلب شده‌اند و ممکن است در جناح بندی‌ها حضور نداشته باشند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در زمینه رایزنی اشخاص با شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها گفت: رایزنی رسمی با شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها وجود نداشته، البته ممکن است به‌طور طبیعی برخی افراد با برخی اعضای شورای نگهبان تماس‌هایی داشته باشند.
ره‌پیک افزود: اطلاعی از تشکیل گروهی برای رایزنی با شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی نداریم و رایزنی که در آن بنشینیم و تفاهم کنیم موضوعیت ندارد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: هیچ رایزنی نیز از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان وجود نداشته است.
ره‌پیک تأکید کرد: فرقی میان بررسی صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی با داوطلبان دیگر وجود ندارد و ممکن است نماینده‌ای از زمان تأیید صلاحیت گذشته‌اش تا کنون کاری انجام داده باشد که صلاحیت آن رد شده باشد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: ممکن است در دوره گذشته فردی رد صلاحیت شده باشد و با گزارش مراجع قضایی، امنیتی یا اتفاق افتادن محکومیت وی، آن داوطلب تأیید صلاحیت شود.
ره‌پیک افزود: بررسی صلاحیت داوطلبان بر اساس استعلام مراجع چهارگانه، تحقیقات و بررسی هیئت نظارت و با توجه به محتویات پرونده آن فرد است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره بررسی التزام عملی داوطلب به ولایت فقیه گفت: مبنای تشخیص برای تصمیم گیری مستندات پرونده داوطلب است و ممکن است دستگاهی گزارش داده باشد که داوطلب بر اساس اظهارات یا مکتوب یا گزارشی التزام عملی به ولایت فقیه ندارد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: برای شورای نگهبان سلایق معیار نیست و بر اساس قانون عمل می‌شود.
ره‌پیک درباره بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان نیز گفت: آزمون کتبی مشخص شده و اکنون بررسی صلاحیت‌ها در اواخر کار آزمون شفاهی است.
وی افزود: تشخیص اینکه داوطلبی شرط علمی را برای نامزدی در انتخابات خبرگان داشته باشد یا نه به‌عهده فقهای شورای نگهبان است و این شورا به کسانی که باید در آزمون کتبی و شفاهی اجتهاد شرکت می‌کردند اعلام کرده است.
ره‌پیک گفت: مبنا برای مشخص شدن شرط علمی داوطلبان خبرگان برای شورای نگهبان آزمون بوده است.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: شورای نگهبان افزون بر صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان، دیگر شرایط آنها را نیز بررسی می‌کند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: قانون انتخابات اشکال‌هایی دارد که مسیر اصلاح آن، ارائه لایحه یا طرح است.
ره‌پیک افزود: شورای نگهبان می‌تواند اصلاح قانون انتخابات را توصیه کند و این کار را کرده است.
وی گفت: معمولاً دوستان مجلس نزدیک انتخابات بحث اصلاح قانون انتخابات را مطرح می‌کنند و اصلاحاتی را انجام می‌دهند که ممکن است کافی نباشد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: بر اساس بند 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، افرادی که عضو تشکیلات غیرقانونی یا هواداران آنها باشند نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند که اگر پیش از نام‌نویسی این افراد از نام‌نویسی آنها جلوگیری شود بحث رد صلاحیت آنها پیش نمی‌آید.
وی اشکال‌های قانون انتخابات را در زمینه ورود داوطلبان برای نام‌نویسی و مدت بررسی صلاحیت‌ها دانست.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره اظهار وزیر کشور مبنی بر هماهنگی هیئت‌های اجرایی و نظارت گفت: نشست‌هایی برای هماهنگی برگزار شد اما بخشی از آنها ازجمله چگونگی احراز و عدم‌احراز صلاحیت داوطلبان، اجرایی نشد.
ره‌پیک افزود: در هیئت‌های اجرایی فقط 800 نفر از داوطلبان رد صلاحیت شدند که برای احراز صلاحیت بیشتر داوطلبانی که تأیید صلاحیت شده بودند سابقه‌ای وجود نداشت. برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط داوطلبان باید احراز شود.
ره‌پیک درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز گفت: بحث فنی، خلأهای قانونی و مشکلات زمان اجرا ازجمله مسائل و موانع برگزاری انتخابات الکترونیکی است و تاکنون تصمیم نهایی درباره برگزاری این نوع انتخابات گرفته نشده است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: ممکن است انتخابات الکترونیکی در سطوحی که شرایط آن وجود دارد برگزار شود.
وی گفت: در چند روز آینده نتیجه نهایی درباره انتخابات الکترونیکی مشخص می‌شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات