کد خبر: ۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱- 04 January 2016
سخنگوی شورای نگهبان :

شهادت دادن علما در تایید داوطلبان خبرگان، ملاک داوری نیست

سخنگوی شورای نگهبان: شهادت و اظهارنظر مقامات علمی و حوزوی درباره درجه علمی داوطلبان خبرگان رهبری ملاک داوری نیست.
سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در پاسخ به این پرسش که برخی داوطلبان خبرگان برای مسثنی شدن از حضور در آزمون سطح علمی از برخی علما تاییدیه اجتهاد دریافت کردند ، آیا این تاییدیه ها از نظر شورای نگهبان برای معافیت داوطلبان از حضور در آزمون قابل پذیرش است؟ گفت: احراز نهایی شرایط به عهده فقهای شورای نگهبان است.
وی افزود: از مجموع اطلاعیه ای که فقهای شورای نگهبان منتشر کرده اند و فرمایش بزرگانی مانند آیت الله مومن چنین بر می آید که اولا به موجب قانون احراز نهایی شرایط به عهده فقهاست و ثانیا اینکه استثنائا افرادی به علت اقتدار علمی شان شرط اجتهاد در آنان بدون حضور در آزمون احراز کنند ممکن است.
ابراهیمیان تاکید کرد: در این باره به نمونه هایی ارجاع می دهم که آیت الله مومن مطرح کرد و در رسانه ها پخش شد؛ ممکن است قدرت علمی برخی داوطلبان به حدی شهره باشد که اساسا نیازی به برگزاری آزمون نباشد ؛ این احتمال را نفی نمی کنم با این وجود قاعده کلی نیز این است که در اطلاعیه اعلام شده است و باید در آزمون شرکت کنند.
وی با طرح این پرسش که آیا چنین تصدیقاتی موثر است یا نه افزود: به جهت اینکه مرجع اظهارنظر و احراز این شرط فقهای شورای نگهبان هستند عوامل مختلف ممکن است در ایجاد اطمینان و یقین به توانایی علمی هر داوطلب موثر باشد.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد : شاید هم شهادت و اظهارنظر مقامات علمی و حوزوی موجب اطمینان فقها شود اما به هر حال اطمینانی که در آنان ایجاد می شود ملاک داوری نیست.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره منشا کثرت نام نویسی در انتخابات امسال اظهار داشت: به عنوان عضو نهاد رسمی که باید کارم را طبق قانون انجام دهم پایبند به قوانینم و از نظر قواعد حقوقی، انگیزه های سیاسی و مانند آن در ادای وظایف ما موثر نیست.
ابراهیمیان افزود: از قبل ، قابل پیش بینی بود که ممکن است تعداد داوطلبان بالا برود اما قانون به همه گروه‌ها اجازه نام‌نویسی داده است و حداقلی یا حداکثری بودن نام نویسی داوطلبان در انتخابات، به انتخاب راهبردی گروه ها بستگی دارد بنابراین بنده از این نظر شخصا نگرانی ندارم .
سخنگوی شورای نگهبان گفت: از یک نظر اگر به قضیه نگاه کنید می بینید که بیش از 12 هزار داوطلب ، بیش از 12 هزار خانواده و گروه‌های بسیار علاقه مند به مشارکت فعال در انتخابات شده اند که از این نظر می توانند تنور انتخابات را داغ‌تر کنند اما مساله مهم این است که از بیش از 12 هزار داوطلب ، بیش از 8 هزار نفر نخستین بار در این عرصه وارد شده اند.
وی افزود: شورای نگهبان و دیگر نهادها حتی هیئت های اجرایی چاره ای ندارند جز آنکه وقت محدود و قانونی را برای بررسی پرونده‌های انتخاباتی به تعداد پرونده های دریافتی تقسیم کنند .
ابراهیمیان اضافه کرد : با این وصف، اگر این افراد هزار نفر باشند باید همین وقت 20 روزه را میان هزار نفر تقسیم کرد و اگر 10 هزار نفر باشند باید به بررسی پرونده ده هزار نفر اختصاص داد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مشکل این است که طبق قانون باید درباره احراز صلاحیت نظر دهیم یعنی اظهار نظر درباره افرادی که آنان را نمی شناسیم زیرا سابقه سیاسی روشنی ندارند و در فعالیت های سیاسی و اجتماعی نقش فعال نداشته اند .
وی افزود: در این مدت کم ، اظهارنظر درباره اینکه آیا این افراد صلاحیت دارند در این مدت کم دشوار خواهد بود وقتی ما به علت تکلیف قانونی مان نتوانیم چنین اظهارنظری کنیم نمی توانیم به وجود صلاحیت در این افراد اذعان کنیم و ناگزیر بخشی از آنان با احراز نشدن صلاحیت مواجه خواهند شد.
ابراهیمیان گفت : به رسانه ها و مردم تاکید می کنم اکنون که در نظام انتخاباتی ما با مفهومی به نام عدم صلاحیت و با مفهومی به نام عدم احراز صلاحیت یعنی عدم امکان شناسایی یک فرد از حیث وجود شرایط مواجه ایم باید آثار متفاوتی بر آن بار کنیم.
وی افزود : اگر کسی سابقه کیفری روشنی داشته باشد که مانع از حضورش در انتخابات باشد آن فرد صالح نیست و ما قاطعانه این را اعلام می کنیم اما اگر فردی را به علت اینکه ظهور و بروز سیاسی ، اجتماعی در جامعه نداشته است نتوانیم بشناسیم چاره ای نداریم جز آنکه در این فرصت کم بگوییم او را نمی شناسیم و احراز نشدن صلاحیتش به همین علت است.
ابراهیمیان گفت : این ممکن است مشکلی ایجاد کند زیرا در بیش از 8 هزار داوطلبی که تازه وارد عرصه انتخابات شده اند این احتمال وجود دارد که نیروهای توانا و نخبه ای باشند که در آینده بتوانند باری از دوش کشور بردارند اما شاید با تصمیمی عجولانه و با اعلام عدم احراز صلاحیت مواجه شوند.
وی افزود: این ممکن است سبب دلسردی این افراد شود و ما را از حضور موثر و فعالشان در آینده محروم کند. شاید تصمیم شایسته برای تشویق حضور نیروها در جامعه این باشدکه از اتلاف این نیروها و خروجشان از گردونه فعالیت های سیاسی با تشویق به حضور بهنگام جلوگیری کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت : در کشورهای دیگر به علت نهادینه شدن نظام و فرهنگ حزبی کمتر با افرادی مواجهیم که بدون داشتن گذشته روشن فورا احساس تکلیف کنند و تصمیم به حضور در انتخابات بگیرند و یا کسانی که با حضور در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرند ایران را نجات دهند.
ابراهیمیان افزود : این امری است که متاسفانه فقط در کشور ما اتفاق می افتد و چاره ای نداریم که با اتکا به همین متون قانونی و مساله مربوط به احراز صلاحیت توجه کنیم.
وی گفت : کسانی که سال‌های متمادی در فعالیت های سیاسی ، حزبیَ، ممارست نداشته اند و ما نمی دانیم از چه خاستگاهی وارد عرصه انتخاباتی شده اند ، قانون اجازه نمی دهد و مردم هم راضی نیستند که صلاحیتشان را تایید کنیم با این وجود بنده به عنوان عضو شورای نگهبان هرگز اجازه نمی دهم که خود را بهتر از آنان فرض کنم.
ابراهیمیان افزود : ما فقط آنان را نشناخته ایم و ممکن است در فرصت های بعدی با حضور فعال این افراد در عرصه انتخابات این مجال فراهم شود که صلاحیتشان محرز شود و در دوره های آینده حضوری فعال در عرصه انتخابات داشته باشند.
وی اضافه کرد : شخصا برای بنده یگانه نگرانی بیم از اتلاف برخی فرصت ها یا دلسردی در برخی افراد باشد که در آینده می‌توانستند حضور موثرتری در عرصه انتخابات داشته باشند.

دعوت از حدود 500 داوطلب برای آزمون خبرگان

سخنگوی شوران نگهبان گفت: براساس اعلامیه پیشین کسانی که در آزمون قبلی شرکت کرده اند و مردود شده اند حق شرکت در این آزمون را ندارند.
نجات الله ابراهیمیان گفت: کسانی هم که در آزمون پیشین پذیرفته شده اند دیگر موضوع و دلیلی برای شرکت مجدد در آزمون فردا ندارند.
وی افزود: به هر حال ما از نظر قانونی نمی توانیم مانع نام نویسی افراد انتخابات شویم ولو اینکه قبلاً به برخی اعلام کرده باشند که شرط علمی ندارند زیرا قانونگذار به او اجازه نام نویسی داده اما از این پس جزو اختیارات شش فقیه شورای نگهبان است که درباره شرط علمی و باقی شرایط اظهارنظر کنند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسی که مدت زیادی است از موفق نشدنش در آزمون برای ارزیابی شرایط علمی می گذرد حضورش در آزمون فردا فایده ای ندارد.
ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نام نویسی شماری از داوطلبان مردودی آزمون شهریور خبرگان در انتخابات و روند برگزاری آزمون و محتوای آن افزود: قانون انتخابات مقرر کرده است که اجتهاد داوطلبان خبرگان باید به نحوی باشد که بتواند در برخی از ابواب فقهی قدرت استنباط خود را نشان دهد که این به عنوان شرط ضروری است و اجتهاد در حد تجزی ضرورت دارد و برای اینکه این موضوع احراز شود فقهای شورای نگهبان آزمون تشریحی کتبی طراحی کرده اند که در آن از متون رایج حوزه های علمیه آزمون برگزار می شود.
وی گفت: پرسش هایی را که از این متون استخراج خواهد شد فقهای مسلم شورای نگهبان و اساتیدی طراحی کرده اند که سال های سال در حوزه های علمیه عهده دار تدریس بوده اند.
ابراهیمیان افزود: براساس اطلاعاتی که از فقها کسب کرده ام سطح سوالات نیز خیلی پیچیده و دشوار نیست بنابر این کسانی که قابلیت های مربوط به استنباط در حد مقرر قانونی در آنان وجود داشته باشد از عهده آزمون برمی آیند.

پذیرفته شدگان آزمون کتبی برای مصاحبه علمی دعوت خواهند شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج آزمون فقط به خود شرکت کنندگان اعلام خواهد شد و اعلام عمومی نخواهیم داشت و پذیرفته شدگان برای مصاحبه علمی دعوت خواهند شد تا پس از انجام مصاحبه تکلیفشان مشخص و به آنان اعلام شود.
وی افزود: آنچه مسلم است فقهای شورای نگهبان باید در فرصتی یک ماهه درباره صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اظهارنظر کنند و تمام این مراحل باید به پایان برسد.
ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا قبولی در آزمون به مثابه تأیید صلاحیت داوطلبان خواهد بود تاکید کرد: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان، احراز همه شرایط بویژه شرط علمی جزو وظایف فقهای شورای نگهبان است بنابر این شرایط دیگر نیز باید ارزیابی شود.
وی افزود: همه آنچه درباره آزمون کتبی و شفاهی ارزیابی می شود مربوط به شرط اجتهاد است اما باقی شرایط مانند وثاقت، نداشتن سوءسابقه سیاسی- اجتماعی و مانند آن جداگانه باید در جلسات فقها بررسی شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه اطلاع رسانی به داوطلبان درخصوص آزمون گفت: براساس فهرست ها و مشخصات داوطلبان از نظر نشانی و شماره تلفن آنان و تأیید مسئولان ذیربط اطلاع رسانی در این باره به خوبی صورت گرفته است.
ابراهیمیان افزود‌: همه کسانی که حضورشان در آزمون ضروری است از آن مطلعند و از این نظر مشکلی نداریم اما باید منتظر باشیم که چه میزان از مجموعه حدود 500 نفره در آزمون فردا شرکت خواهند کرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر برخی داوطلبان با این توقع که از حضور در آزمون مستثنی شوند در آن شرکت نکنند چه تکلیفی خواهند داشت، گفت: اتخاذ تصمیم در این باره به عهده فقهای شورای نگهبان است.
ابراهیمیان در این حال تاکید کرد: براساس ضوابط اعلام شده، شرکت نکردن در آزمون ابزار لازم برای احراز شرایط علمی را از فقها می گیرد و آنان ابزار لازم برای اظهارنظر و احراز شرط اجتهاد را نخواهند داشت و با فقدان این شرط، این داوطلبان دیگر نمی توانند بقیه فرآیند انتخاباتی را ادامه دهند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات