کد خبر: ۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲- 31 December 2015
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات :

تبلیغات زودهنگام در پرونده‌های داوطلبان ثبت می‌شود

ره پیک: اگر تبلیغات غیرقانونی باشد و گزارش آن برسد، این تخلف در پرونده های داوطلبان ثبت و رسیدگی خواهد شد.
دکتر ره‌پیک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در مورد مجلس خبرگان رهبری، طبق قانون، پس از ثبت نام و از زمانی که پرسشنامه‌ها و اسامی داوطلبان اعلام شود یک ماه نیاز است تا بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان انجام گیرد.
وی اضافه کرد: در آینده نزدیک امتحان کتبی برای کسانی که شرط علمی اجتهاد آنها محرز نیست برگزار می شود و همچنین سایر شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان بررسی و توجه می شود.
ره‌پیک گفت: البته در مورد داوطلبان مجلس خبرگان هم اکنون در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان هستیم و کسانی بر اساس قانون و آنچه فقهای شورای نگهبان اعلام کرده اند می توانند در آزمون کتبی شرط اجتهاد علمی شرکت کنند که زمان، مکان و شرایط آنها فردا 10 دی اعلام می‌شود تا داوطلبان در فرصت مناسب در این آزمون شرکت کنند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی افزود: درباره داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اکنون در دوره و زمان بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی هستیم که تا 14 دی این بررسی ها به پایان می رسد.
وی اضافه کرد: کسانی که به رد صلاحیتشان در هیئت های اجرایی شکایت دارند می توانند به هیئت های نظارت استان ها شکایت کنند، پس از بررسی هیئت نظارت استان‌ها، نظر هیئت نظارت استان ها چه برای کسانی که صلاحیتشان رد و چه برای کسانی که تأیید می شود با کسب نظر هیئت های مرکزی نظارت اعلام می شود.
ره پیک گفت: بعد از اعلام نظر هیئت مرکزی نظارت فرصتی برای کسانی که به رد صلاحیت اعتراض دارند وجود دارد سپس وارد مرحله بررسی در شورای نگهبان خواهیم شد که شورای نگهبان در مدت 20 روز بررسی های خود را انجام خواهد داد.
وی درباره تحقیقات محلی که هیئت های اجرایی انجام می‌دهند افزود: در قانون انتخابات مجلس آمده است که هیئت های اجرایی در موارد لازم، تحقیقات در محل را انجام می دهند که البته این به وضع مستندات و مدارک موجود در پرونده داوطلبان بستگی دارد؛ این الزام نیست بلکه اگر هیئت اجرایی لازم بداند از تحقیقات محلی استفاده می کند.
ره پیک همچنین گفت: در قانون برای کسانی که رد صلاحیت می شوند حقوقی تبیین شده است تا بتوانند مراجعه و اعتراض کنند و از علل رد صلاحیت خود مطلع شوند البته قانون، موارد و شرایط خاصی را برای اعلام علل رد صلاحیت گذاشته است که ممکن است علت برخی رد صلاحیت ها به دیگران مربوط باشد و ممکن است به طور جزئی علل مختلفی برای رد صلاحیت وجود داشته باشد.
وی افزود: در همه دوره ها همه امید دارند که اکثر شرکت کنندگان تأیید صلاحیت شوند تا مردم بتوانند انتخاب خود را از میان کسانی که صلاحیت بالا دارند انجام دهند اما ممکن است افرادی باشند که صلاحیت های قانونی را نداشته باشند که در این دوره هم ممکن است این طور باشد و برخی شرایط اولیه صلاحیت را نداشته باشند.
ره‌پیک ادامه داد: همچنین ممکن است کسانی در موعد مقرر قانونی استعفا نکرده باشند و یا اینکه مدارک ارائه شده برای استعفا ناقص باشد که این موارد در بررسی‌ها لحاظ می شود.
وی گفت: درباره مجلس خبرگان ممکن است برخی داوطلبان شرایط علمی احراز صلاحیت را نداشته باشند و برخی از داوطلبان بدون دارا بودن تحصیلات حوزوی ثبت نام کرده باشند که این موارد در بررسی ها لحاظ می شود.
ره‌پیک افزود: ممکن است قوه قضاییه و دادستانی درباره داوطلبی اعلام کند که وی دارای سابقه محکومیت است یا دستگاه امنیتی اعلام کند که وی مشکل امنیتی دارد و یا اینکه دستگاه ها و نهادهای مربوط اعلام کنند که این داوطلبان صلاحیت های عمومی را ندارند بنابراین طبقه بندی صلاحیت ها در این تقسیم بندی اعلام می شود که زمان اعلام آن به صورت تفصیلی بعد از انتخابات خواهد بود.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: ممکن است تعدادی از افرادی که برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند سطح تحصیلات متناسب با تحصیلات حوزوی نداشته باشند. همچنین درباره مجلس ممکن است برخی افرادی که در دوره های قبل رد صلاحیت شده اند در این دوره ثبت نام کرده باشند که این موارد باید بررسی شود.
ره پیک افزود: به طور کلی می توان گفت تعداد افرادی که صلاحیت اولیه را برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان یا مجلس شورای اسلامی ندارند و یا در دوره های گذشته انتخابات مجلس به دلایل مختلف ازجانب مراجع ذی‌صلاح رد صلاحیت شده اند بعد از بررسی نهایی مشخص می شود.
وی با بیان اینکه کثرت داوطلبان دلیلی بر کثرت رد صلاحیت ها نیست ابراز امیدواری کرد بیشتر کسانی که برای انتخابات دو مجلس ثبت نام کرده اند افرادی باشند که از صلاحیت لازم برخوردارند اما در هر حال باید نهادهای مختلف شورای نگهبان بررسی های لازم را انجام دهند و نسبت رد و تایید نیز در آینده مشخص می شود .
ره پیک گفت: قاعده کلی در مورد دارا بودن شرط علمی در انتخابات مجلس خبرگان این است که کسانی که برای این مجلس داوطلب می شوند باید اجتهاد را تا حدی که در قانون آمده است داشته باشند که البته برخی از افراد شرط اجتهادشان به علت سوابق علمی وکاری مشخص است مانند کسانی که صاحب کرسی درس خارج فقه هستند اما سایر کسانی که این شرط را ندارند باید شرطشان احراز شود که تشخیص آن با فقهای شورای نگهبان است.
وی افزود: در ادوار مختلف اقداماتی در این باره انجام شد اما چند دوره است که امتحان شرط اجتهاد علمی برگزار می شود که افراد برای تشخیص شرط اجتهاد علمی باید در آزمون شرکت کنند البته تاریخ دقیق، زمان و مکان برگزاری این آزمون فردا 10 دی اعلام می شود .
عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی در پاسخ به پرسشی درباره آغاز زودهنگام تبلیغات انتخابات برخی از داوطلبان گفت : شورای نگهبان اختیارات و وظایفی در حوزه بررسی صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات دارد؛ اگر تبلیغات غیرقانونی باشد که مصداقش می تواند تبلیغات خارج از وقت باشد و گزارش مستندی از این اقدامات به شورای نگهبان برسد؛ در این موارد در پرونده های داوطلبان ثبت و ضبط می شود و در زمان بررسی همانطور که به مدارک دیگر رسیدگی می شود به این مدارک نیز رسیدگی خواهد شد .
وی افزود: کسانی که خود را در معرض داوطلبی نمایندگی مجلس قرار می دهند باید این موارد را بر اساس قانون رعایت کنند زیرا این نکات در بررسی ها لحاظ می شود.
ره پیک گفت: البته نهادهای دیگری وجود د ارند که هم اکنون دارند به وظایف خود عمل می کنند یعنی هم کارهای پیشگیرانه انجام می دهند و هم در مواردی که با اقدامات خلاف قانون مواجه شوند برخورد لازم را انجام می دهند.
وی افزود: هم اکنون ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی که کمیسیونی از دستگاه‌های مختلف است در تهران و استان‌ها تشکیل شده است که علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، چارچوب‌ها را مشخص کرده‌اند، ضمن اینکه موارد تخلف را جمع آوری و گزارش می کنند.
ره پیک ابراز امیدواری کرد هم تخلفات انتخاباتی در انتخابات اسفند کم باشد و هم اگر تخلفاتی صورت گیرد، در زمان لازم توجه و بررسی شود.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: برخی از مشکلات مربوط به برگزاری انتخابات الکترونیک رفع شده است، اما برخی از مشکلات باقی مانده است که شورای نگهبان و وزارت کشور تلاش می کنند این کار را به سرانجام برسانند.
سیامک ره پیک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در توافقی که با وزارت کشور داشتیم مقرر شد اگر شرایط آماده و امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطات برقرار باشد در حدود امکانات و اقتضائات، انتخابات الکترونیک برگزار شود.
وی گفت: تا بیشترین زمان ممکن به برگزاری انتخابات موانع برگزاری انتخابات الکترونیک بررسی و ایرادها رفع می شود، همچنین همکاری ها صورت می گیرد تا در پایان مهلت درباره کمیت، کیفیت و شرایط انتخابات الکترونیک تصمیم گیری شود.
ره پیک افزود: اکنون نمی توان در این باره قضاوت کرد زیرا ایرادها هنوز به نتیجه نرسیده است، باید ایرادها حل و فصل شود و هر دو طرف بررسی کنند که در چند حوزه، شعبه یا دستگاه آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک وجود دارد.
وی با بیان اینکه وقت زیادی تا برگزاری انتخابات باقی نمانده است گفت: امیدوارم دو تا سه هفته آینده تکلیف برگزاری انتخابات الکترونیک مشخص شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است