کد خبر: ۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹- 28 December 2015
سخنگوی شورای نگهبان:

آمار تفصیلی علت احراز نشدن صلاحیت‌ها ارائه می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان قصد دارد امسال آمار تفصیلی از علت احراز نشدن صلاحیت‌ها ارائه دهد .
نجات الله ابراهیمیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: از 12 هزار ثبت نام کننده برای نمایندگی مجلس، هشت هزار نفرشان اولین بار است که در عرصه انتخابات حضور می یابند.
وی افزود: از این تعداد 4 هزار نفر سابقه حضور در انتخابات و در معرض رای مردم قرار گرفتن را دارند.
وی تاکید کرد: با همان دقت قبل که صراحت قانون است صلاحیت داوطلبان جدید الورود را هم بررسی می‌کنیم؛ هر چند تعداد زیاد ثبت نام کنندگان وقت کافی را از ما خواهد گرفت چرا که بر اساس قانون وقت شورای نگهبان هم برای بررسی و احراز صلاحیت ها مشخص و محدود است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: امسال قصد داریم آمار تفصیلی از علت احراز نشدن صلاحیت‌ها ارائه دهیم تا مشخص شود چه تعدادی فقط به خاطر التزام عملی نداشتن به قانون اساسی و نظام و ولایت فقیه، صلاحیتشان احراز نمی شود.
ابراهیمیان در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای برخی برای ایجاد سونامی ثبت نام گفت: از نیت خوانی گروه‌های سیاسی برای سونامی ثبت نام ابا دارم.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برخی ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، حتی شرایط اولیه نام نویسی را هم ندارند.
نجات الله ابراهیمیان در پاسخ به پرسشی درباره سناریوی اعلام شده برخی گروه های سیاسی برای ایجاد سونامی ثبت نام در انتخابات گفت : تلاش می‌کنم که از نیت خوانی و حدس زدن درباره انگیزه و رفتارهای انتخاباتی گروه ها و جناح های سیاسی مختلف بپرهیزم .
وی افزود: از این کار ابا دارم اما فعالیت انتخاباتی و سیاسی به نحوی است که می شود از همه امکانات قانونی و حقوقی که برای اشخاص در نظر گرفته شده است استفاده کرد.
ابراهیمیان اضافه کرد: با این شیوه حضور، آنچه ایجاد نگرانی می کند نه صرف حضور است بلکه مسئله مهمی مانند شرکت در انتخابات خبرگان یا مجلس شورای اسلامی به نحوی ، از نظر قانونی سازمان دهی شده نیست و این موضوع جای سوال است که صرف هزینه و وقت بی جهت نداشته باشیم.
وی گفت : اگر نگرانی هم وجود دارد باید از این نظر باشد که اشخاصی که حتی شرایط اولیه ثبت نام را ندارند خود را داوطلب این سمت مهم می کنند به عنوان نمونه بعضی ها با موانع و محدودیت هایی مانند سابقه موثر کیفری یا محدودیت مدرک تحصیلی مواجهند و برخی نیز فقط درصدد امتحان کردن شانس شان هستند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد : این نشان می دهد که در جایی از طراحی نظام انتخاباتی ما اشکالاتی وجود دارد که وقایعی مانند نام نویسی در این دوره ، نقص های این ساز و کار را نشان خواهد داد که باید در آینده برای اصلاح آن تدبیر کنیم.
ابراهیمیان گفت : ممکن است برخی گروه های سیاسی تصور کنند که نام نویسی انبوه می تواند به آنان در رسیدن به اهداف حزبی شان کمک کند و این راهبرد انتخابی آنان است اما باید دانست این موضوع چه اثری بر کار ما به عنوان مجری یا ناظر خواهد گذاشت.
وی تاکید کرد : اگر کسی بخواهد طرح یا راهبرد سیاسی رسمی برای حضور موثر در مجلس شورای اسلامی را طراحی کند باید تمام محدودیت های قانونی ما را در نظر بگیرد قانونگذار برای احراز صلاحیت ها در هیئت های اجرایی ، هیئت های نظارت ، هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان مهلتهایی را تعیین کرده است.
ابراهیمیان گفت : به عنوان نمونه شورای نگهبان از موعدی 20 روزه برای رسیدگی به اعتراضات برخوردار است و برای هیئت نظارت ، مهلتی ویژه تعیین شده است و محدودیت زمانی برای بررسی صلاحیت ها وجود دارد.
وی افزود : با این شرایط ، اگر تعداد ثبت نام کنندگان زیاد شود ما وقتمان به تعداد داوطلبان و پرونده های انتخاباتی تقسیم می شود در نتیجه فرقی نمی کند که این افراد از نخبگان سیاسی باشند یا اشخاص معمولی که فقط آمده اند شانسشان را امتحان کنند و ناگزیریم بخشی از وقتمان را صرف این پرونده ها کنیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت : در نتیجه با این کار گروه های سیاسی ، زمان کافی از نهادهای اجرایی و نظارتی برای بررسی پرونده نخبگان و برگزیدگان این گروه ها سلب می شود زیرا در 20 روزی که فرصت داریم چه 1200 نفر و چه 12 هزار نفر ثبت نام کنند چاره ای جز اظهار نظر در همین مهلت نداریم.
وی در این حال افزود: از تمام وقتمان هم استفاده خواهیم کرد و از حالا خود را برای حضور شبانه روزی در شورای نگهبان آماده کرده ایم تا با همه توان برای بررسی اعتراضات اقدام کنیم.
ابراهیمیان گفت : بر این اساس به نظر می رسد مقداری حضور حساب نشده از جانب برخی سبب می شود که فرآیند انتخابات نتیجه دلخواه را برای برگزیدگان و نخبگان سیاسی از هر سو نداشته باشد وگرنه نگرانی عمیقی در این باره وجود ندارد زیرا مردم از حقوقشان برای نام نویسی به عنوان داوطلب استفاده کرده اند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود : بنده به عنوان شخصی که باید بی طرفانه وقتش را به بررسی پرونده ها و اعتراضات اختصاص دهد تنها نگرانی ام این است که فرصت قانونی که برای من در نظر گرفته اند فرصتی نیست که بتوانم آزادانه هر وقت دلم خواست تا حصول اقناع وجدانی درباره هر یک از این پرونده ها وقت بگذارم.
وی گفت : به همین علت ناگزیرم وقتم را تقسیم کنم و این صرفاً محدودیتی نیست که به شورای نگهبان ، وزارت کشور یا هیئت اجرایی مربوط باشد ؛ قانون این موعد را تعیین کرده است.
ابراهیمیان با اشاره به ایجاد فیلترهایی در نظام های انتخاباتی دیگر تصریح کرد : شایسته بود در دولت ها با گرایش های متفاوتی که سر کار آمدند نظام و قانون انتخاباتی منسجم و پیشرفته تصویب می شد که همه این وقایع در آن پیش بینی می شد و از این الگوی قدیمی قانون انتخاباتمان به جای اصلاحات تکه تکه و کوچک خارج می شدیم و الگوی مناسب تری، متناسب با وضع کشور مان انتخاب می کردیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که تحزب در کشور نهادینه نشده است گفت : از حدود 12 هزار نفری که نام نویسی کرده اند حدود چهار هزار نفر سابقه حضور و نام نویسی در انتخابات دارند و در معرض آرای مردم قرار گرفته اند و از آنان مدارک و مستنداتی داریم و می توانیم درباره صلاحیتشان اظهارنظر کنیم اما حدود 8 هزار نفر نخستین بار نام نویسی کرده اند.
وی افزود: با توجه به رویه شورای نگهبان و قانون که صلاحیت آنان باید احراز شود ؛ احراز صلاحیت این 8 هزار نفر به طور خودکار با دشواری هایی مواجه خواهد شد.
ابراهیمیان بر قطعی بودن اجرای قانون در بررسی صلاحیت داوطلبان تاکید و اضافه کرد : مشخص و مهم است که اگر هیئت های اجرایی ، هیئت نظارت و شورای نگهبان نتوانند صلاحیت این افراد را احراز کنند یعنی در این فرصتی که در اختیار است نتوانیم آنان را از حیث وجود شرایط و موانع بشناسیم ، صلاحیت آنان احراز نمی شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند