کد خبر: ۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷- 26 December 2015
آیت الله جنتی:

نظارت استصوابی حق‌الناس است

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه نظارت استصوابی حق‌الناس است گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که نظارت استصوابی جزو مصادیق والای حق‌الناس است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله احمد جنتی خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن 17 ربیع‌الاول میلاد پیامبر اکرم (ص) و نیز میلاد عیسی مسیح (ع)، گفت: حضرت عیسی (ع) پیامبر رحمت و مهربانی بود و به کسی ظلم نمی‌کرد که به این ترتیب از پیروان آن حضرت هم می‌خواهم که به مردم در هر مقام و منسبی که هستند ظلم نکنند.

وی همچنین به موضوع عفاف و حجاب در کشور اشاره کرد و افزود: از نیروی انتظامی به دلیل برخورد با بدحجابی و کسانی که حجاب را در خودروها و اماکن دیگر رعایت نمی‌کنند تشکر می‌کنم. نیروی انتظامی که قاطعانه در مقابل هتک حرمت حجاب ایستاده و من از آنها تشکر می‌کنم. بنده با همه وجودم به آنها می‌گویم که خدا قوتتان دهد و به شما کمک کند. ما و همه مردم نیز کمک و همراه شما هستیم و به شما کمک می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت تصریح کرد: این هفته، هفته مبارکی است که بین برادران اهل سنت و شیعه وصلتی برقرار می‌کند. ما به تاریخ آنها که معتقدند 12 ربیع‌الاول ولادت پیامبر اعظم است را احترام می‌گذاریم و ما هم این تاریخ را 17 ربیع‌الاول می‌دانیم که این هفته آثار و برکات بسیار خوبی داشته و دارد.

جنتی با اشاره به حمایت‌های کشورهای عربی منطقه از گروه‌های تکفیری و تروریستی اظهار داشت: اگر خداوند بر سر حکام این کشورها نازل کند حق‌شان است. اینها باید ذلتی را تحمل کنند و اگر در دنیا هم نشد در آخرت خداوند بدترین عذاب‌ها را بر سر آنها نازل می‌کند.

وی در همین زمینه افزود: دنیای اسلام با این وضعیت عجیب و فرهنگ غنی و جمعیت یک میلیارد و نیمی که دارد می‌تواند دنیا و آخرت مردم را تامین کند که با این فرهنگ و سابقه تمدنی و تجربه تاریخی که دنیای اسلام دارد و حضور مسلمانان در فضاهای استراتژیک در پیشرفت کشورهای اسلامی موثر است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه کشورهای مسلمان از نظر ذخایر نفت و گاز غنی هستند گفت: اگر این ثروت‌ها به درستی بین مسلمانان تقسیم شود، گرسنه‌ای در بین مسلمانان باقی نمی‌ماند اما بهره‌گیری از همه این امکانات منوط به وحدت است. اگر جوامع اسلامی با هم متحد باشند امکان ندارد که دشمن به آنها نگاه چپ داشته باشد و یا هوس کند به گوشه‌ای از سرزمین اسلامی تعدی و تجاوز کرده و یا مسلمانی را بکشد.

جنتی ادامه داد: اگر مسلمانان با هم متحد باشند دشمن نمی‌تواند به خاک آنها تعدی کرده و یا اموالشان را به غارت ببرند اما هر کدام از این کشورها برای خودشان یک سازی می‌زنند و به معنایی تسلیم قدرت‌های استکباری هستند اما چه می‌شود کرد.

وی با بیان اینکه ما این حرف‌ها را هر ساله مطرح می‌کنیم و معتقدیم که کشورهای اسلامی باید با هم متحد باشند، گفت: ما می‌دانیم که این حرف‌ها آب در هاون کوبیدن است و فایده‌ای هم ندارد و کوششان کر است و این صداها را نمی‌شنوند. آنها صدای وجدان، پیغمبر، خدا و قرآن را نمی‌شنوند چه برسد به اینکه بخواهند صدای خطیب نماز جمعه را بشنوند. چاره‌ای نیست و اینها بالاخره از خواب بیدار می‌شوند و ذلت‌ها را تحمل می‌کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین در حوزه مسائل داخلی بر وحدت بین نیروها تاکید کرد و گفت: ما باید در بین خودمان وحدت داشته باشیم. الحمدالله به برکت امام بزرگوار (ره)‌ ما از نظر شیعه و سنی در کشور هیچ مسئله‌ای نداریم و بحمدالله همه در رفاه زندگی می‌کنند و به آنها خدمت‌رسانی می‌شود و اگر خدمت‌رسانی نسبت به شیعه بیشتر نباشد اما کمتر هم نیست و ما واقعا احساس می‌کنیم که اینها برادران ما هستند و برادرانه با آنها زندگی می‌کنیم.

جنتی در ادامه اظهار داشت: ما باید اختلافات دیگر را کنار بگذاریم و یکپارچگی را از بین نبریم. دسته‌بندی‌های سیاسی نباید موجب اختلاف شود. در هر مناسبتی باید با هم باشیم، درباره فتنه همه باید با هم فتنه را محکوم کنیم.

وی در ادامه ضمن تبریک به مناسبت سالروز 9 دی خطاب به مردم گفت: شما با یک اشاره مقام معظم رهبری به صحنه آمدید و در یک نصف روز آتش را خاموش کردید، می‌دانید شما چه کار کردید؟ اگر دیگران بخواهند این کار را انجام دهند حکومت نظامی کرده و زندانها را با بگیر و ببند پر می‌کنند و موبجات ناامنی می‌شود، اما بدون اینکه احتیاجی به این مسائل باشد حضور شما مردم در مدت زمان کوتاهی کار را خاتمه داد. آفرین بر شما و خدا اجرتان بدهد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با طرح این سوال که چرا پس از خاموش شدن فتنه عده‌ای در برابر آن سکوت کرده‌اند گفت: چرا عده‌ای با مردم همراهی نکردند و مدام و گاه‌گاهی از سران فتنه حمایت کرده‌اند؟ چرا برخی از سران فتنه دفاع می‌کنند و اعتراض می‌کنند که چرا آنها در حصر هستند؟ آیا شما با این مردم هستید؟ مردم آنهایی هستند که در 9 دی آمدند.

جنتی همچنین خطاب به فتنه‌گران و آنهایی که در برابر فتنه سکوت کرده‌اند اظهار داشت: سخن من با شما این است که از مردم جدا نشوید زیرا به صلاح خودتان، دین و کشورتان نیست. نباید فتنه را کوچک بشماریم بلکه باید این قضیه ادامه یابد و 9 دی تداوم یابد تا در هر جایی که قرار است فتنه برپا شود باید مردم هوشیار باشند و مثل همان روز فتنه را خاموش کنند. وی 9 دی را ایام‌الله دانست و گفت: این چنین روزهایی باید حفظ شده و مغتنم شمرده شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات 7 اسفند امسال اشاره کرد و گفت: انتخابات عزت اسلام و مسلمین است و برگزاری انتخابات سالم و گسترده‌ای که با امنیت برگزار می‌شود موجب افتخار ماست. الحمدالله مشکل ناامنی نداریم و اختلافات در این انتخابات اثرگذار نیست و همه آزادند و هر کسی به هر کسی که تمایل داشته باشد رای می‌دهد و انتخاب می‌کند.

جنتی با ابراز تاسف از افزایش آمار ثبت‌نام کاندیداها در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده نمی‌دانم و برایم خیلی ابهام است که واقعا کسانی که ثبت‌نام می‌کنند آیا حدود 800 نفری که ثبت‌نام کرده‌اند خودشان را مجتهد می‌دانند؟! آیا بین خودشان و خدا می‌گوید ما مجتهدیم. به برخی از آنها یک عبارت عربی بدهند نمی‌توانند به درستی بخوانند چه برسد به اینکه بخواهند قرآن بخوانند. به برخی از آنها اگر یک کتاب فقهی و یا قرآن بدهی نمی‌توانند تشخیص بدهند.

وی گفت: کسانی برای مجلس هم ثبت نام می‌کنند چه انتظاری دارند؟ برخی می‌گویند که صلاحیت‌ها را باید مردم تعیین کنند و مردم به هر کسی که رای دادند، صلاحیتش را قبول کردند و به هر کس که رای ندادند صلاحیتش را تایید نکردند و این یعنی "قانون هیچی" و کنار گذاشته شده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در همین زمینه تاکید کرد: اینکه برخی می‌گویند باید صلاحیت‌ها توسط مردم تعیین شود این است که قانون اساسی و شورای نگهبان کنار گذاشته شود و فقط صلاحیت‌ها توسط مردم تعیین شوند. این در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و هر جای دنیا تشکیلاتی دارند که در ایران نام آن شورای نگهبان است و در جاهای دیگر هم هست و نظارت و دقت می‌کنند و صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

جنتی اضافه کرد: برخی توقع دارند که با توجه به اینکه بر انتخابات نظارت می‌شود همه تایید صلاحیت شوند زیرا این حق‌الناس است.

وی به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر حق‌الناس بودن آرای مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: برخی شیاطین از این سخنان ایشان سوء استفاده کردند و می‌گویند که هر کس که آمد باید تایید شود و به مجلس برود، سوال این است که چیزی که خودتان در قانون نوشته‌اید و می‌گویید که فرد باید التزام عملی داشته باشد چه می‌شود؟ کسی که تایید صلاحیت می‌شود باید نمازخوان بوده و حق مردم را رعایت کند و اگر کسی رسیدگی کرد و به او گفت که شما فرضا اسلام را رعایت نمی‌کنید بنابراین صلاحیت نداری، آیا حق‌الناس از بین رفته است؟ این فرد حق ندارد و حق با کسی است که شرایط داشته باشد و به مجلس برود. البته مردم هم همین توقع را دارند و حق مردم باید رعایت شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: مردم انتظار دارند که افراد خدمتگزار به مجلس بروند، افرادی به آنجا می‌روند که زد و بند و معامله می‌کنند و گاهی کار چاق‌کنی می‌کنند، اینها به صلاح مردم نیست. حق‌الناس این است که اجازه ندهند این طور افرادی که به ضرر مردم کار می‌کنند به مجلس بروند، این حق‌الناس است.

جنتی با بیان اینکه نظارت استصوابی حق‌الناس است گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که نظارت استصوابی جزو مصادیق والای حق‌الناس است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فوکویاما یک پژوهشگر ژاپنی که تابعیت آمریکایی دارد می‌گوید برای کنار زدن ولایت فقیه باید شورای نگهبان را از طریق حمله به نظارت استصوابی حذف کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفت تهران به بیان سیره و زندگی عملی پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و گفت: ازدواج ایشان با حضرت خدیجه (س)‌ نقطه عطفی در تاریخ اسلام و گسترش آن در بین سایر ملل محسوب می‌شود.

جنتی در پایان خطبه‌های اول نماز جمعه ضمن دعوت خودش و نمازگزاران به تقوای الهی خاطر نشان کرد: ما باید جزو پیروان راستین پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) باشیم و روش زندگی آنها را به کار بگیریم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد