کد خبر: ۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵- 25 October 2015
سخنگوی شورای نگهبان:

برای احراز صلاحیت به تحقیقات محلی نیاز داریم/مراجع چهارگانه در حیطه وظایفشان نظر می‌دهند

سخنگوی شورای نگهبان پاسخگویی مراجع چهارگانه تعیین صلاحیت ها را فقط در حیطه وظایفشان دانست و گفت: برای احراز برخی از موانع قانونی چاره ای جز تحقیقات محلی نیست و باید از این طریق، اطلاعات جمع آوری شود.
به گزارش خبرگزاری ایرنا دکتر نجات الله ابراهیمیان روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که در نشست خبری خود گفته اید شورای نگهبان، مراجع چهارگانه را برای احراز صلاحیت ها کافی نمی داند و از معتمدان محلی هم استفاده می کند، آیا شورای نگهبان چیزی فراتر از موارد مصرح در قانون انتخابات را بررسی می کند؟ این مطلب را بیان کرد.
وی توضیح داد: مراجع چهارگانه در حیطه وظایف خودشان اظهار نظر می کنند. به طور مثال از وزارت اطلاعات می توان درباره پرونده امنیتی استعلام گرفت. اگر قرار شد در مورد این که کسی سوء یا حسن شهرت دارد سوال کنند، جزء وظایف نیروی انتظامی یا وزارت اطلاعات نیست؛ چون از نظر قانونی ارتباطی به آنها ندارد یا دادگستری هم کسی را به خاطر سوء شهرت محاکمه نمی کند که سوابقی داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: چاره ای نیست جز این که تحقیقات محلی صورت گیرد و از افراد مطلع سوال شده و اطلاعات جمع آوری شود.
ابراهیمیان از دیگر مواردی را که نمی توان از طریق مراجع چهارگانه احراز صلاحیت ها به نتیجه رسید، موضوع التزام به شرع و قانون اساسی دانست و ادامه داد: از نظر حقوقی کسی را در ایران به خاطر عدم التزام به شرع و قانون اساسی محاکمه نمی کنند و یا پرونده تشکیل نمی دهند که سابقه ای در مراجع چهارگانه شود.
وی تصریح کرد: بنابراین شورای نگهبان با توجه به اختیاری که دارد، در مورد اظهارنظر در مورد صلاحیت ها، از سایر دلایل اثباتی همچون تحقیق از مطلعان و معتمدان محلی، اظهارات داوطلبان، سخنرانی ها، آثار و یا کتاب هایشان استفاده می کند.
عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مگر می شود کسی مشهور به فساد یا متجاهر به فسق باشد و سابقه ای در یکی از مراجع چهارگانه ثبت نشده باشد؟ اظهار داشت: سوء شهرت با فسق و فجور فرق می کند. کسی را همه به بد نامی می شناسند و در محلی شهرت دارد که این سوء شهرت محسوب می شود، ممکن است پرونده ای هم نداشته باشد.
ابراهیمیان یادآور شد: عدم التزام هم اینگونه است. اگر کسی واجبات را ترک کند جرم است یا نیست؟ اگر شما از مراجع پیگری کنید که آنها به شما چیزی نمی گویند.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است بگویند در این بین کسی سوء نیتی به یک داوطلب داشته باشد و بخواهد با این فرایند اذیت کند که این مسایل بعدی است.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: این که چه کار باید کرد که جلوی سوء رفتارها را گرفت، موضوع دیگری است و باید برای آن چاره اندیشی کرد تا به حداقل برسد اما اصل قضیه این است که ناگزیریم به سراغ منابع دیگر برویم و با توجه به قانون انتخابات چاره ای جز این نیست.

شرکت حدود 200 نفر در آزمون کتبی مجلس خبرگان

ابراهیمیان در بخش دیگری از این گفت و گو درباره امتحان کتبی متقاضیان ورود به مجلس خبرگان رهبری گفت: حدود 200 تا 230 نفر شرکت کرده بوده اند. یک امتحان شفاهی هم دارند.
وی با بیان این که هنوز تصحیح اوراق آزمون کتبی این انتخابات به اتمام نرسیده است، افزود: این فرایند باید تا قبل از موعد ثبت نام تمام شود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره نقش این شورا در برگزاری آزمون کتبی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: این آزمون ارتباطی به شورا ندارد و فقهای شورای نگهبان بر اساس آیین نامه داخلی مجلس خبرگان به عنوان اشخاص حقیقی عهده دار انجام آن هستند.

منتظر نرم افزار الکترونیکی شدن انتخابات هستیم

ابراهیمیان درباره آخرین خبر از انتخابات الکترونیک هم گفت: آخرین خبری که دادم بحث سخت افزار بود اما درباره نرم افزار این صندوق ها منتظریم که وزارت کشور به ما اطلاع دهند تا نسبت به آن اظهار نظر کنیم.
وی افزود: در چند روز آینده مشخص خواهد شد که آیا نرم افزار مربوطه آماده شده است یا خیر؟
انتخابات مجلس برای دهمین دوره و انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. قرار است در برخی از کلانشهرها انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود که پیش از این شورای نگهبان، سخت افزار آن را تایید کرد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است