کد خبر: ۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳- 26 July 2015
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در گفتگو با آدینه تهران:

فتنه؛ خط قرمز احراز صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس

اگر در پرونده‌ی کسی اطلاعاتی وجود داشته باشد که شخص در موضوع فتنه موثر بوده شورای نگهبان طبق وظیفه رسیدگی می‌کند و به عنوان کسی که صلاحیتش رد شده و احراز نشده است، بررسی می‌کند.

دکتر سیامک ره پیک عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای‌نگهبان و عضو و سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. وی که از حقوقدانان برجسته و با سابقه شورا محسوب می‌شود، در این گفت و گو سازوکار شورای نگهبان برای جلوگیری از ورود اصحاب فتنه به عرصه انتخابات مجلس را مورد تبیین قرار داده است:

سازو کار شورای نگهبان برای جلوگیری از ورود افرادی که به نوعی آلوده به جریان فتنه هستند و یا نوعی وابستگی فکری و سازمانی به این تفکر انحرافی دارند به عرصه انتخابات مجلس دهم چیست؟

شورای نگهبان در بحث انتخابات طبق قانون اساسی وظیفه‌ی نظارتی دارد. یعنی کلیه مراحل برگزاری انتخابات را باید تحت نظر خود داشته باشد. یک بخش نظارت برگزاری انتخابات است که از طریق سازوکارهای خاصی بر برگزاری انتخابات و چگونگی آن نظارت می‌کند. بخش دیگر مربوط می‌شود به نظارت بر صلاحیت‌ها که آنجا قوانینی را داریم که وظایفی را برای دستگاههای مختلف؛ خود شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت مشخص کرده است. ساز و کار عمومی این است که هر کسی که برای ورود به انتخابات مجلس ثبت نام می‌کند، بایستی شرایط قانونی را داشته باشد.  در قوانین شرایط مختلفی برای نامزدهای انتخاباتی مطرح شده است که شورای نگهبان بر احراز این شرایط نظارت می کند.
در موضوعی که شما سوال کردید به طرق گوناگون این مسئله بررسی و احراز می‌شود و شورای نگهبان وظیفه‌ی نظارتی‌اش را انجام می دهد.
یک بخش کسانی هستند که در این حوادث محکومیتهایی پیدا کرده اند که بخش زیادی ازآن جنبه های امنیتی بوده است. در استعلام هایی که از دستگاه قضایی و امنیتی اخذ می شود این موارد روشن می شود. علاوه بر این خود شورای نگهبان هم دفاتری دارد و این دفاتر اطلاعاتی در اختیار شورای نگهبان قرار می دهند. در مجموع اگر در پرونده‌ی کسی اطلاعاتی وجود داشته باشد که شخص در موضوع فتنه که مقام معظم رهبری صریحا به عنوان خط قرمز اعلام کردند؛ موثر بوده و جزء آن معیارهایی که گفتند _ اخیرا هم ایشان صحبتی کردند مبنی بر اینکه کسانیکه در آن حوادث شرکت داشتند؛ قابل اعتماد نیستند_ آن اشخاص باشند؛ شورای نگهبان طبق وظیفه رسیدگی می‌کند و به عنوان کسی که صلاحیتش رد شده و احراز نشده است، بررسی می‌کند.
در واقع شورای نگهبان یا احراز صلاحیت می کند؛ یعنی کسی که شرایط قانونی را دارد یا کسی را رد صلاحیت می کند به این معنا که روشن است که جرائمی را انجام داده و مسلما شرایط را ندارد یا کسانی هم هستند که اطلاعات در مورد آنها کم است و شناخته شده نیستند که آنها را هم شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت می زند؛ چرا که وظیفه شورای نگهبان احراز صلاحیت است.
یعنی فرض بر این نیست که افراد صلاحیت دارند بلکه شورا باید شرایط را احراز کند. بنابراین اگر استعلامات چهارگانه شخص و اطلاعات پرونده اش بیانگر این باشد که این فرد از مصادیق آن خط قرمز هست؛ شورای نگهبان علی القاعده باید رسیدگی کند.

سوال دوم ما به سوال اول مان شاید ارتباط چندانی نداشته باشد ولی سوال مهمی است. به عنوان یکی از اعضای شورا می خواستیم تحلیل و دیدگاهتان را در خصوص دبیر محترم شورا یعنی حضرت آیت الله جنتی بیان بفرمایید. طبیعتاً ایشان از ارکان انقلاب و نهاد مقدسی همچون شورای نگهبان هستند و تبیین شخصیت ایشان از واجبات امور است.

حضرت آیت الله جنتی یک شخصیت انقلابی و پرسابقه و مبارز در کشور هستند و کسی هستند که در شورای نگهبان به دلیل سابقه ای که دارند صاحب نظر هم در بحث های قانونی و هم در بحثهای انتخاباتی هستند و یک منبع خوبی برای اطلاعات شورای نگهبان محسوب می شوند.
ایشان نسبت به رهبری چه در زمان امام(ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری یک تبعیت تام و تمام دارند. یک زمانی ایشان تعبیری داشتند که می گفتند اگر احساس کنیم رهبری نظرشان به چیزی هست ما به آن سمت می‌رویم. یعنی گاهی اوقات ممکن است که صریحا هم چیزی نگفته باشند ولی اگر این را احساس کنم که نظر ایشان روی یک موضوع خاص است من به آن سمت می روم. البته بنده زیاد نمی توانم در مورد ایشان صحبت کنم چرا که شخصیت پرسابقه‌ای هستند و سالهای متمادی ایشان در راس امور اجرایی بودند.

منبع: هفته نامه آدینه تهران

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات