کد خبر: ۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳- 17 July 2015
دکتر ره‌پیک در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

شورای نگهبان کار بررسی قوانین قبل از انقلاب اسلامی را آغاز کرده است

عضو حقوقدان شورای نگهبان از بررسی قوانین قبل از انقلاب اسلامی توسط فقهای شورای نگهبان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دکتر سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس شورای نگهبان، گفت: همواره در بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بر دو مبنای بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران، یعنی اسلامیت و جمهوریت نظام تأکید شده، یعنی تمام ارکان و سطوح برنامه‌ریزی مدیریت و فعالیت در جمهوری اسلامی ایران متکی بر مبنای اسلامی است و جمهوریت نظام نیز برآمده از آرای ملت است.
وی با مهم و کارساز بودن شورای نگهبان اظهار داشت: مهمترین سازوکارها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی نهادی به‌نام شورای نگهبان است که مقام معظم رهبری در توصیف آن فرمودند دستگاه قانونی که مانع انحراف است و در مسیر اجرا و قانون‌گذاری بوده، شورای نگهبان است و علت اهمیت این موضوع این است که شورای نگهبان با توجه به وظایف خود در قانون اساسی تضمین‌کننده این دو مبنا در جمهوری اسلامی ایران است.
ره‌پیک نظارت بر قوانین و نظارت بر انتخابات را دو وظیفه اصلی شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: در بحث نظارت بر قوانین همان‌گونه که قانون پیش‌بینی کرده، امر قانون‌گذاری به‌عهده مجلس است، اما براساس همین اصول قانونی مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتباری ندارد و اعتبار مجلس به وجود شورای نگهبان است.
وی به ارائه آماری از میزان بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان پرداخت و گفت: تاکنون حدود 400 اساسنامه چه تأسیس شرکت و چه اصلاح اساسنامه در شورای نگهبان بررسی شده و حدود 3050 مصوبه مجلس نیز مورد بررسی ما قرار گرفته است.
ره‌پیک بررسی شکایات و ادعاها را از دیگر وظایف شورای نگهبان دانست و گفت: مرجع رسیدگی به این شکایات دیوان عدالت اداری است، اما ازآنجایی که باید مطابق شرع بودن و یا شرع نبودن این آئین‌نامه‌ها مورد بررسی قرار گیرد، دیوان عدالت اداری آن را به شورای نگهبان ارسال می‌کند و فقهای شورای نگهبان این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهند که تاکنون بیش از 600 پرونده در این باره به شورای نگهبان آمده و بررسی شده و این جریان ادامه دارد.



وی تفسیر قانون اساسی را از وظایف مهم شورای نگهبان توصیف کرد و گفت: تاکنون بیش از 120 تفسیر در قانون اساسی داشته‌ایم.‌ اعتبار تفسیر شورای نگهبان به‌اندازه خود قانون اساسی مهم است، یعنی همان‌گونه که هیچ‌کس نمی‌تواند از قانون اساسی عدول کند و آن را نقض کند، هیچ‌کس هم نمی‌تواند خلاف تفسیر قانون اساسی عمل کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان از بررسی قوانین قبل از انقلاب در شورای نگهبان خبر داد و گفت: با توجه به تأکید رهبری در توجه به وضعیت قوانین قبل از انقلاب که احتمال شرعی بودن و یا نبودن آن وجود دارد، کار بررسی این قوانین توسط فقهای شورای نگهبان آغاز شده و این قوانین در اولویت‌بندی و در دستور کار قرار گرفته‌اند تا مغایرت شرعی آنها مشخص شود و در صورت نیاز نسبت به اصلاح آنها اقدامی صورت گیرد.
وی ادامه داد: نتیجه نظارت تقنینی شورای نگهبان این است که حدود اختیارات و قوای سه‌گانه در قانون اساسی تبیین می‌شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در تشریح وظیفه نظارت بر انتخابات، اظهار داشت: براساس اصول قانون اساسی، شورای نگهبان بر تمامی مراحل انتخابات نظارت می‌کند که در این راستا یک همه‌پرسی، 36 انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان و 32 انتخابات میان‌دوره‌ای را شورای نگهبان نظارت کرده است.
وی ادامه داد:‌ در دوره گذشته و انتخابات مجلس فقط در بحث رسیدگی به صلاحیت‌ها شورای نگهبان حدود 5600 پرونده را بررسی کرده است.
ره‌پیک در پایان با اشاره به سازوکار و تأسیسات ساختاری شورای نگهبان، گفت: اساساً این سازوکار اجازه نمی‌دهد در جمهوری اسلامی ایران تخلف و یا تقلب سازمان یافته و گسترده رخ دهد، البته تخلف جزئی همه‌جاست، اما اینکه کسی تصور کند که در انتخابات با وجود تشکیلات اجرایی و نظارتی شورای نگهبان امکان تخلف گسترده و تقلب وجود دارد، چنین چیزی غلط است.
وی در پایان از همه مسئولان و مردم خواست به شورای نگهبان درباره برگزاری هرچه بهتر انتخابات هفتم اسفند کمک و یاری‌‌رسانی کنند که اصل قانون‌گرایی و بی‌طرفی و اخلاق‌گرایی مدنظر شورای نگهبان است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات