کد خبر: ۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳- 17 July 2015
آیت‌الله جنتی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

شورای نگهبان فقط بر اساس قانون عمل می‌کند

آیت الله جنتی تاکید کرد: شورای نگهبان فقط بر اساس قانون عمل می کند و هیچ وقت قانون را زیر پا نمی گذارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و در آستانه 26 تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان طی سخنانی با اشاره به رد طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: این طرح مشکلاتی را برای انتخابات به وجود می‌آورد از جمله ممکن بود مشارکت مردم در انتخابات را به حداقل برساند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه تعداد رأی برای رد این طرح در شورای نگهبان داده شد، گفت: تعداد آن را نمی‌دانم اما برخی از اعضای شورای نگهبان مخالف تصویب این طرح نبودند ولی تعداد این افراد کم بود، بسیاری از نمایندگان دولت و مجلس با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفند چون حضور مردم در انتخابات را باید در نظر گرفت، برخی چون شورای نگهبان خواسته‌های غیرقانونی آنها را تأمین نمی‌کند شورا را زیر سؤال می‌برند، برخی شورای نگهبان را نمی‌شناسند.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه وجود اختلاف نظر میان اعضای شورای نگهبان طبیعی است، گفت: رئیس مجلس با بنده درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس صحبتی نکرده‌اند اما در این زمینه آقای رئیس مجلس با افراد دیگری صحبت کرده‌اند.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مقید بودند که نظری درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس ندهند تا این طرح سیر قانونی خودش را طی کند، در حالی که با ایشان درباره این طرح صحبت‌هایی شده بود.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان برای تنویر افکار عمومی، گفت: ما بنای‌مان این نبوده که مشروح مذاکرات شورای نگهبان را منتشر کنیم چون در جلسات شورای نگهبان مسائلی مطرح می‌شود که به‌صلاح نیست به خارج از شورا منتقل شود، مثلاً در شورای نگهبان زمانی که صلاحیت داوطلبان را در انتخابات‌های مختلف بررسی می‌کنیم، راجع به اشخاص صحبت می‌کنیم و ادله‌های گوناگونی درباره صلاحیت افراد مطرح می‌شود، به‌عنوان مثال مانند التزام عملی فرد به قانون یا اسلام یا ولایت فقیه، این موارد یکی یکی مطرح می‌شوند بنابراین خوب نیست که آبروی اشخاص برود.
وی گفت: ما نه تنها صلاح نمی‌دانیم که این‌گونه مسائل در افکار عمومی منتشر شود بلکه حتی صلاح نمی‌‌دانیم در جمع اشخاص مختلف هم درباره این مسائل صحبت کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره هیئت رئیسه جدید شورای نگهبان، گفت: چهارشنبه هفته آینده جلسه شورای نگهبان برای تعیین هیئت رئیسه جدید این شورا تشکیل می‌شود، البته روز گذشته در دستور کار شورای نگهبان قرار داشت اما در نشست روز گذشته شورای نگهبان آقای رحمانی فضلی وزیر کشور همراه با معاونان و کارشناسان این وزارتخانه حضور یافته بودند تا درباره الکترونیکی شدن انتخابات مجلس و خبرگان رهبری صحبت کنیم.
وی با بیان اینکه راجع‌ به الکترونیکی شدن انتخابات در روز گذشته شورای نگهبان به‌طور مفصل بحث شد، تصریح کرد: آنچه از جانب شورای نگهبان در این جلسه مطرح شد این بود که به‌نظر ما مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست، باید طوری انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شود که امنیت آن محفوظ باشد و آرای مردم سالم به صندوق‌ها ریخته شود و سالم بیرون آید و نظارت کاملی بر همه مراحل انتخابات وجود داشته باشد.
آیت‌الله جنتی همچنین با اشاره به خط قرمز شورای نگهبان در تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان گفت: معیار ما همان قانون است چه یک انتخابات برگزار شود چه دو انتخابات.
دبیر شورای نگهبان بر همین اساس با اشاره به ابراز نگرانی برخی افراد درباره انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری، گفت: گزارشاتی به شورای نگهبان می‌رسد که این گزارشات برای ما نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد عده‌‌ای می‌خواهند رنگ سیاسی به خبرگان بدهند در حالی که خبرگان رهبری هیچ بعد سیاسی ندارند و وظیفه آنها تعیین رهبر است و باید ببینند و بررسی کنند که آیا رهبر موجود شرایط لازم را دارد یا نه، شرایطی که در قانون برای رهبری آمده است مانند شجاع بودن، مدیر بودن و مدبر بودن، بنابراین رنگ سیاسی اصلاً در اینجا معنا و مفهومی ندارد.
وی در ادامه سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود فیلتر شورای نگهبان با توجه به شرایط فعلی جامعه برای انتخابات مجلس دهم بازتر است، توضیح داد: این جمله چه معنایی دارد، یعنی ما خلاف قانون عمل کنیم؟ این جمله یعنی آنکه بخواهیم قانون را زیر پا بگذاریم، ما از ابتدا هم گفته‌ایم رفاقت‌ها و دوستی‌ها سر جای خودش و قانون هم سر جای خودش.
آیت‌الله جنتی در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق وین گفت: بنده خیلی دورادور مذاکرات هسته‌ای را پیگیری می‌کردم، حتی کارشناسان این موضوع هم نمی‌دانستند در مذاکرات چه می‌گذرد، چرا که بسیاری از مسائل مذاکرات هسته‌ای محرمانه بود البته این موضوع طبیعی هم بود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی