کد خبر: ۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸- 17 June 2015
سخنگوی شورای نگهبان:
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اجرای پروتکل الحاقی و توافق نهایی قطعاً نیازمند تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان است.
نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال "اگر در مذاکرات هسته ای پروتکلی تصویب شود، خود این توافق آیا از نظر قانونی نیازمند این هست که در مجلس تصویب و بعد به تأیید شورای نگهبان برسد یا نه؟" گفت: من قبلاً هم تذکر دادم. خبرنگار محترمی از قول من خبری را به‌صورت ناقص منتقل کرد. سؤال آن خبرنگار این بوده "آیا موافقت‌نامه‌ای که تنظیم کردند (لوزان) نیاز به تأیید مجلس شورای اسلامی دارد یا نه؟" عرضم این است که چون تعهدات الزام‌آور ایجاد نکرده است، مصداق موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی و کنوانسیون‌هایی که نیاز به تصویب مجلس دارند، نیست. اما حتی در این مورد هم من اشاره کردم که در خود آمریکا موضوع بحث قرار گرفته است. در آمریکا برخی ادعا کردند که همان موافقت‌نامه‌های کلی ژنو و لوزان هم مصداق قراردادهای مورد کنترل مجلس است، اما در ایران فعلاً این نظر وجود ندارد و نظر شخصی من نیز همین است. شورای نگهبان تا به حال موقع و فرصت اظهار نظر در مورد چنین مسئله‌ای را پیدا نکرده است.
وی افزود: موافقتنامه‌های فعلی یک قول و قراری برای آینده است. این قول و قرار برای آینده را حتی می‌توانند اجرا نکنند و طرف مقابل هم اجرا نکند. بنابراین عنصر الزام‌آور بودن خیلی پررنگ نیست. اما پروتکل الحاقی مصداق بارز قراردادها و پروتکل‌ها و موافقت‌نامه‌هایی است که در قانون اساسی آمده است.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اگر قرار باشد پروتکل الحاقی مورد پذیرش قرار بگیرد، مسلماً نیاز به تصویب مجلس و کنترل شورای نگهبان و نظارت شورای نگهبان دارد. البته این نظر من به‌عنوان معلم حقوق است و در این مورد به‌عنوان عضو شورای نگهبان صحبت نمی‌کنم.
ابراهیمیان در ادامه در پاسخ به این سؤال "این موضوع درباره توافق نهایی چگونه است و آیا ممکن است مصلحت سنجی‌هایی، تصویب پروتکل الحاقی در مجلس را غیرضروری نماید؟"، خاطرنشان کرد: توافق نهایی نیز مانند پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس است. توافق نهایی هم یک قرارداد خواهد بود که نیاز به تأیید مجلس دارد.در این قضایا ما چنین مصلحت سنجی‌هایی را در قانون نداریم. در مورد قراردادهای بین المللی ما راهی جز طی فرآیندهای مذکور در قانون اساسی نداریم. ممکن است فرآیندهای وضع‌شده در قانون این‌طور باشد که مجلس شورای اسلامی تصویب کند و شورای نگهبان مخالفت بکند، ولی مجلس بر نظر خود اصرار کند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود. بنابراین به‌نظر من قواعد حقوق اساسی اقتضا می‌کند که ما توافق نهایی را در فرآیند مربوط به تصویب همه مقاوله نامه‌ها و موافقت نامه‌ها و قراردادهای بین المللی قرار بدهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار

ویدئو| یادمان سالگرد رحلت مرحوم آیت الله مهدوی کنی

یار وفادار امام و انقلاب

امیدوارم تردد‌های کارشناسی ما در مجلس باعث تردد کمتر مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان شود

دولت‌های غربی به حمایت از مجرمان و متهمان اقتصادی پایان دهند

کاهش ارزش پول ملی و تورم ناشی از عدم اصلاح ساختار بودجه است

سلامتی مردم در انتخابات برای ناظر انتخابات بسیار مهم است

برخی از مشکلات امروز، ناشی از بی‌توجهی به اصلاح ساختار بودجه است

عمده اختلافات در بحث "رجل مذهبی سیاسی" از جنس اختلافات علمی نیست/ اختلافات سیاسی موجب مناقشات می‌شود

تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی برای تربیت بهتر نسل جوان مورد تاکید باشد

ماجرای مصاحبه گرفتن شورای نگهبان از کاندیدا‌های ریاست جمهوری چیست؟

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

نظریه حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه‌های شیعی وجود دارد

راه اندازی مجدد سامانه "مردم ناظر" در مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم

انتقاد عضو شورای نگهبان از عدم تشکیل کمیسیون قضایی در مجلس

طرح مالیات بر خانه‌های خالی در دستور کار شوراست/نظرات پژوهشکده و اعضای شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات مشورتی است

ظرفیت‌های قانونی اصل نود در پژوهشکده شورای نگهبان بررسی شد

بازدید دکتر کدخدایی و دکتر طحان‌نظیف از دستاوردهای جدید نیروی هوافضای سپاه

صحت انتخابات مرحله دوم در حوزه‌های دهگانه انتخابیه به تایید شورای نگهبان رسید

تأیید صحت انتخابات مجلس اواسط هفته اعلام می‌شود

بررسی اصلاحات طرح مالیات بر خانه‌های خالی در پژوهشکده شورای نگهبان