کد خبر: ۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴- 15 June 2015
دکتر ابراهیمیان در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم

در صورت تامین زیرساختهای فنی با برگزاری انتخابات الکترونیکی مشکلی نداریم اما تاکنون(20خرداد) اعلامی از سوی دولت به ما نشده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر دولت زیرساخت‌های فنی لازم و امنیت آن را تامین کند، هیچ مشکلی با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی نداریم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش(20 خرداد) با حضور در خبرگزاری تسنیم از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در جریان این حضور خود در خبرگزار ی تسنیم با خبرنگاران این خبرگزاری درباره مسائل گوناگون به گفتگو نشست. آنچه در ذیل می آید بخش اول گفتگوی 2 ساعته خبرنگاران سیاسی خبرگزاری تسنیم با سخنگوی شورای نگهبان است. بخش‌های بعدی متعاقباً بر روی خروجی خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد.

تسنیم: انتخابات الکترونیکی را به عنوان سوال اول مطرح می‌کنیم، بحثی که مطرح است این است که دولت عنوان می‌کند که ما به‌طور کامل برای این مسئله آماده‌ایم و الآن نیز به اصطلاح توپ توی زمین شورای نگهبان است که بالاخره چه انتخاباتی را برگزار کند، با توجه به اینکه به این مسئله مشرف هستید، به نظر شما واقعا دولت زیرساخت‌های برگزاری یک انتخابات الکترونیکی بدون شائبه و شبهه و کامل را دارد و یا خیر، فقط از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کند؟

ابراهیمیان: همان‌طور که در روزهای اخیر عرض کردم، اصل برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی یک امر میمون و بسیار مناسبی است. بنابراین شورای نگهبان از این ایده استقبال می‌کند و به نظر می‌رسد که شورای نگهبان در مسیر الکترونیکی کردن انتخابات حتی جلوتر از سایرین اقدام نموده است، زیرا در سال قبل در موسم تقدیم پیشنهاد بودجه، گزینه مربوط به انتخابات الکترونیکی را لحاظ و بودجه‌ای را پیشنهاد کرد، اما در بررسی نهایی این بخش در هیئت دولت و مجلس حذف شد و در نتیجه ما استنباط‌مان این بود که دولت مهیای برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای نیست، تا اینکه در این روزهای اخیر ما با یک مصوبه هیئت وزیران و برخی از اعلام نظرها از طریق تریبون‌های عمومی مواجه شدیم.

تسنیم: یعنی قبل از آن چنین آمادگی را به شما اعلام نکرده بودند؟

ابراهیمیان: آمادگی باید در قالب یک برنامه‌ریزی مشخص و معین باشد و بر اساس آن اعلام شود در چند حوزه و چه فرآیندهایی باید به صورت الکترونیک برگزار شود و به شورا نیز جهت نظارت اعلام شود. چنین اعلامی به صورت رسمی تاکنون(20 خرداد 94) که بنده در خدمت شما هستم، صورت نگرفته است. به عبارت دیگر صرف اعلام کلی نمی‌تواند یک عملیات مهم و گسترده‌ای تحت عنوان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک را اجرایی کند، ما فقط به مصوبه هیئت وزیران نیاز نداریم، ما به اقدامات عملی و روشن نیاز داریم، تاکید می‌شود هنوز اعلام رسمی مبنی بر انجام این اقدامات روشن به شورای نگهبان واصل نشده است. اینها باید به ما اعلام شود تا ما نیز امنیت و سلامت این شیوه‌های پیشنهادی را ارزیابی کنیم و نظر خودمان را به عنوان بخشی از دستگاه کلی انتخابات، یعنی بخش ناظر آن اعلام کنیم اما تا به حال به صورت رسمی این اعلام نشده است.
حتی امروز در تیتر برخی از رسانه‌ها یکی از مسئولین محترم وزارت کشور اعلام کرده که این کار(برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی) یک بودجه 400 میلیاردی نیاز دارد که این بودجه تأمین نشده است، بنابراین اگر شما اعلان‌های مختلف اعم از مصوبه هیئت وزیران مبنی بر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، به صورت کلی بدون هیچ جزئیاتی، اعلام برخی از مسئولین مبنی براینکه در کلانشهرها برگزار می‌شود و برخی دیگر از اعلام‌ها مبنی بر اینکه در 9 استان برگزار می‌شود را کنار هم بگذارید، به نظر می‌رسد که هنوز برنامه اجرایی روشنی که شورای نگهبان را قادر کند که در اجرای نقش نظارتی‌اش اظهارنظر کند، وجود ندارد؛ به محض اینکه این برنامه روشن به ما اعلام شود، ما اظهارنظر می‌کنیم، ما توصیه‌مان این است که بهتر است بعد از اینکه کلیه جزئیات پیش‌بینی شد و بحث مربوط به نظارت و نظر شورای نگهبان هم حل شد، از طریق تریبون‌ها به صورت قاطع اعلام شود که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شود، ما صرفا در مراحل طراحی و اعلام ایده‌های کلی هستیم؛ به قول قدیمی‌ها، با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.

تسنیم: برای وزارت کشور تا چه زمانی فرصت وجود دارد که چنین زیرساختی را آماده کند، به‌طور‌ مثال اگر تا دو یا سه ماه مانده به انتخابات چنین یقینی نسبت به زیرساخت‌های وزارت کشور از سوی شورای نگهبان ایجاد نشود، قطعا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نخواهد شد؟ این زمان وزارت کشور دقیقا تا چه موقعی است؟

ابراهیمیان: ما باید اول ببینیم که گستره انتخابات الکترونیک چه قدر است، اظهارنظر فنی در این مورد لازم است، بنده هم فنی نیستم؛ به‌طور مثال اگر به ما بگویند که در سه یا چهار استان به صورت آزمایشی اجرا شود، لزوما وقت زیادی لازم نیست، اما اگر بگویند که در تمام کشور و در تمام حوزه‌ها اجرا شود، آن وقت ما برای اینکه تجهیزات خودمان را آماده و امکاناتی را که پیشنهاد می‌دهند، تست کنیم نیازمند زمان هستیم، باید پذیرفت که مسئله امنیت انتخابات مسئله خیلی مهمی است، تصور کنید یک واقعه‌ای به این اهمیت در سطح ملی در جریان باشد، به عنوان مثال یک گروه هکر بیاید و تمام برنامه‌های ما را تحت تأثیر قرار دهد، حتما شورای نگهبان به عنوان یک نهاد ناظر، ناگزیر خواهد بود جنبه‌های فنی قضیه را مورد ارزیابی قرار دهد تا از صحت جریان انتخابات اطمینان حاصل کند. این موضوع وقت می‌خواهد و بستگی به این دارد که شما در چه گستره‌ای می‌خواهید این انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کنید، این را هنوز به ما اعلام نکرده‌اند.

تسنیم: پس فعلا علی‌الحساب انتخابات مجلس به همان سبک و سیاق سابق برگزار می‌شود؟

ابراهیمیان: چون چیزی رسما با ذکر جزئیات به ما اعلام نشده است، پلان دقیق ما هنوز بر همان برنامه جاری برگزاری انتخابات براساس قانون فعلی و مقررات جاری است.

تسنیم: در مورد موضوع استانی شدن انتخابات دو مسئله وجود دارد؛ یکی اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام صراحتا این مسئله را کنار گذاشت و دوم اینکه به صورت تلویحی گفته شده است که شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد زیرا این موضوع سابقه رد شدن در سال‌های 85-86 را دارد، اما با این حال همچنان در مجلس شورای اسلامی بر روی این مسئله پافشاری و اصرار می‌کنند، فکر می‌کنید با توجه به اینکه این فضا کامل روشن است، علت این طور پافشاری‌ها در مجلس چیست؟

ابراهیمیان: شورای نگهبان در این مورد صرفا به انعکاس رویه سابق خودش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام کرده است، ما و برخی از اعضا، مذاکراتی با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم، اما چون نمی‌توانیم و نباید پیشگویی کنیم، صرفا از گذشته خبر دادیم و گفتیم که در گذشته طرحی با این ویژگی‌ها و شبیه همین ایده‌های فعلی تصویب شده و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است، بنابراین کسانی که طرح جدیدی تنظیم می‌کنند باید این سابقه را لحاظ کنند و در نظر بگیرند که آیا در این اقدام جدید نگرانی‌هایی که در آن زمان شورای نگهبان اعلام کرده بود، مدنظر قرار گرفته است یا خیر، در هر صورت به دلیل اینکه هنوز متنی نهایی نشده که به شورای نگهبان برسد، اظهارنظر در مورد آن ممکن نیست، ممکن است برخی از آقایان راه‌حل‌هایی پیدا کنند که بتواند ایرادات شورای نگهبان را منتفی کند، اما بنده شخصاً نه به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، بلکه به عنوان یک عضو این شورا عقیده دارم که دشوار است ایرادات شورای نگهبان که در سال 86 به این طرح وارد شده بود را در قالب طرح جدیدی بتوان رفع کرد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات