کد خبر: ۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵- 01 June 2015
آیت الله جنتی در دیدار با رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین:

مسأله وحدت اسلامی از اهم دستورات قرآن و بزرگان دین اسلام است

دبیر شورای نگهبان در دیدار با رئیس العلماء و رئیس مجلس «جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین» گفت: مطابق تعلیمات قرآن کریم مسلمانان با یکدیگر برادر هستند و هر کسی که ایجاد تفرقه بکند و وحدت را نپذیرد قرآن را قبول ندارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، حضرت آیت الله جنتی در دیدار با اعضاء جامعه اسلامی کشور بوسنی و هرزگوین، ضمن خوشامدگویی به آنان و تبریک به مناسبت انتصاب آقای «حسین افندی کاوازوویچ» به سمت رئیس العلماء و آقای «حسن چنگیچ» به عنوان رئیس مجلس جامعه اسلامی این کشور، به علاقه و محبت ملت ایران، مسئولین و رهبر معظم انقلاب به مردم این کشور اشاره و بیان داشت: در زمانی که مسلمانان مظلوم بوسنی مورد هجمه صربها قرار داشتند، احساس ما این بود که خودمان مورد حمله قرار گرفتیم. ما در تمامی مراحل خود را در مصائب و مشکلات شما شریک می‌دانستیم و تا آنجا که در توان داشتیم از اظهار همدردی و کمک‌رسانی مضایقه نکردیم.
وی با یادآوری ایام حضور خود در زمان جنگ در منطقه بالکان، اظهار داشت: من مکرر در زمان جنگ که امنیت نبود به بوسنی سفر کردم. به یاد دارم در شرایطی که شبها چراغها خاموش بود و در تاریکی حرکت می‌کردیم به زحمت توانستیم به دیدار «علی عزت بگوویچ» که از رهبران مسلمان بوسنی بود برویم. مردم ما در آن موقع اخبار شما را مرتب پیگیری می‌کردند و نگران اتفاقات آنجا بودند.
حضرت آیت الله جنتی با اشاره به کمک‌های مالی و غیر مالی دولت و ملت ایران به مردم بوسنی افزود: مردم ما علی‌رغم همه نیازمندی‌ها و گرفتاری‌ها تا آنجا که در توان داشتند به ملت مظلوم بوسنی کمک کردند چرا که علاوه بر احساس تکلیف اسلامی نسبت به مردم شما احساس محبت و برادری داشتند.
وی با بیان این نکته که روحیات و اخلاقیات مردم بوسنی ستودنی است، افزود: مردم مسلمان آن منطقه از اروپا افراد قانعی هستند و با اینکه با مشکلات و کمبودها دست به گریبان هستند از اسلام روی‌گردان نیستند.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر افزایش جمعیت مسلمانان، به حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر لزوم ازدواج و فرزندآوری در اسلام اشاره و افزود: مطابق این روایت، پیامبر اکرم (ص) در روز رستاخیز به فزونى امت خویش بر سایر امتها مباهات می‌ورزند.
وی با ابراز امیدواری بازگشت سایر آوارگان جنگ بالکان تصریح کرد: آرزومندم شرایطی فراهم شود تا تمام آوارگان به اوطان خود برگردند چرا که ظاهراً هنوز عده‌ای در ترکیه و اروپا باقی مانده‌اند.
حضرت آیت الله جنتی با بیان اینکه توجه به مسأله وحدت اسلامی از اهم دستورات قرآن و بزرگان دین اسلام است، تصریح کرد: مطابق تعلیمات قرآن کریم، مسلمانان با یکدیگر برادر هستند و هر کسی که ایجاد تفرقه بکند و وحدت را نپذیرد، قرآن را قبول ندارد. از طرفی پیشوایان دینی ما نیز بر این مسأله تأکید داشتند. مطابق سخن گرانقدر امام علی (ع) در نهج البلاغه، ما موظفیم با ظالمان دشمن باشیم و به مظلومان یاری برسانیم. از طرف دیگر امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها بر مسأله وحدت اسلامی تأکید ورزیدند. یکی از شعارهایی که حضرت امام از ابتدای نهضت بر آن اصرار داشتند، مسأله وحدت کلمه بود. مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیرشان حنجره‌ای که مسأله اختلاف بین مسلمین را فریاد بزند را در خدمت دشمن دانستند.
وی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما برادران اهل سنت نیز زندگی می‌کنند، افزود: ما به دلیل عمل به همین تعالیم و توجه به مسأله «وحدت اسلامی» تاکنون مشکلی در زمینه‌ اختلافات مذهبی و فرقه‌ای در کشورمان نداشتیم.
عضو فقهای شورای نگهبان، ادامه داد: اقدامات ما در جهت کمک به مسلمانان و مظلومان در سراسر دنیاست. برای ما تفاوتی نمی‌کند که مسلمانی شیعه است یا سنی. ما در همان زمان که شما مورد ظلم واقع شده بودید هر چه توانستیم برای خدمت به شما انجام دادیم. الان هم در قضیه فلسطین با اینکه برادران ما شیعه نیستند هر چه بتوانیم کمک می‌کنیم و از این جهت واقعاً برای ما فرقی نمی‌کند.



دبیر شورای نگهبان با اشاره به مسأله جنگ علیه ملت بی‌دفاع و مظلوم یمن خاطرنشان کرد: الان اگر از یمن حمایت می‌کنیم به دلیل این است که آنها هم مسلمانند و هم مظلوم. متأسفانه امروز این مردم مرتب از هوا و زمین از سوی عربستان سعودی که یک کشور اسلامی است بمباران می‌شوند، تمام تأسیسات آنها از بین می‌رود و کشورشان در معرض تبدیل به یک ویرانه قرار دارد.
وی با بیان اینکه مشابه این مشکلات در منطقه رو به افزایش است؛ به جنگ جبهه تکفیری صهیونیستی علیه مقاومت و ملت سوریه اشاره و افزود: مشکل دیگر ما در سوریه است. سوریه یک کشور اسلامی است و در مقابل او رژیم صهیونیستی قرار دارد که قسمتی از سرزمین‌های اسلامی را غصب کرده و مردم آنجا را آواره نموده است. اگر احیاناً حکومت سوریه سقوط بکند، مطمئناً اسرائیلی‌ها جشن خواهند گرفت. ما باید حواسمان باشد که در آنجا در مقابل اسرائیل قرار گرفته‌ایم و قصدمان این است که می‌خواهیم از مظلوم دفاع کنیم.
حضرت آیت الله جنتی با اشاره به نقشه استکبار جهانی در ایجاد گروه‌های تکفیری مانند داعش به منظور تفرقه بین مسلمین، افزود: حرکت داعش را آمریکا و وهابیت تکفیری پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کنند. آنها نیز متأسفانه به نام اسلام اقدام به هر جنایتی مثل نکاح جهادی یا زنده سوزاندن افراد بیگناه می‌کنند. اینها خطری برای جهان اسلام هستند و اگر در عراق و سوریه موفق شوند، نوبت به سایر کشورهای اسلامی خواهد رسید.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه فشارهای زیادی از طرف آمریکا به ایران وارد می‌شود، افزود: آمریکایی‌ها مسأله انرژی هسته‌ای را بهانه قرار دادند تا قدرت اسلام را سرکوب کنند. همه می‌دانند که ما از نظر اخلاقی و شرعی تولید تسلیحات هسته‌ای را حرام می‌دانیم و بر مسأله خلع سلاح هسته‌ای تأکید داریم. آنها هم خودشان می‌دانند، منتها به بهانه آن ما را تحریم می‌کنند تا در فشار اقتصادی و سیاسی قرار بگیریم و از مقاومت دست بکشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن پرداختن به وظایف و عملکرد شورای نگهبان و ارائه توضیحاتی در این مورد، تصریح کرد: من مایلم با قانون اساسی و ساختار قدرت در کشور ما آشنا شوید. در دنیا نهادی مشابه شورای نگهبان وجود ندارد. البته دادگاه‌های قانون اساسی در بسیاری از کشورها وجود دارد اما کارکرد آن با شورای نگهبان تفاوت دارد.


در ابتدای این دیدار آقای کاوازوویچ رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی ضمن تشکر از مردم و مسئولین جمهوری اسلامی، به قدردانی از حضور آیت الله جنتی در مراسم تودیع و معارفه مسئولین جامعه اسلامی پرداخت و با ابراز ارادت صمیمانه به حضرت آیت الله جنتی؛ افزود: شما از ابتدا دوست و همراه ما بودید و این دوستی و همراهی را همچنان حفظ نمودید. شما برادر بزرگوار و دینی ما و بسیار برای ما قابل احترام هستید. حضور شما در کنار ما در زمان جنگ بوسنی و آن شرایط بسیار سخت، مایه دلگرمی بود تا ما بتوانیم روی پای خود بایستیم و از هویت دینی‌ خودمان دفاع کنیم. کلمات برای قدردانی از زحمات و کمک‌های شما و ملت ایران قاصر است ولی از طرف دیگر باید بگویم شما به نحو بسیاری شایسته‌ای به وظیفه اسلامی خود نسبت به یاری رسانی به یک کشور کوچک مسلمان اروپایی، عمل کردید. شما به هیچ عنوان حاضر نشدید جدیت و کمک خود را کنار بگذارید، در صورتی که ما تاکنون چنین موردی را از دیگر کشورهای اسلامی که در حال حاضر نیز از دوستان ما محسوب می‌شوند، مشاهده نکردیم.
وی در ادامه ضمن معرفی همراهان و اقدامات مسئولین جامعه اسلامی در تنظیم اساسنامه و مقررات جدید این مجموعه، تصریح کرد: جامعه اسلامی موفق شده است بسیاری از مدارس، مساجد، مکتبخانه‌ها و اوقاف را که بر اثر جنگ تخریب و ویران شده بود، بازسازی کند. البته باید اشاره کنم، تمام این بازسازی‌ها با همت و کمک‌های مردم و مسئولین جمهوری اسلامی انجام گرفت.
رئیس العلماء جامعه اسلامی با بیان اینکه اکنون مسلمانان بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان علی‌رغم دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، در وضعیت بسیار بهتری از زمان جنگ به سر می‌برند، ادامه داد: علیر‌غم کشتار و قتل عامی که علیه مسلمانان انجام شد، موفق شدیم نوعی اعتمادسازی بین سه قوم بوسنیایی‌، صرب و کراوات ایجاد کنیم. همچنین موفق شدیم بسیاری از آوارگان را به اوطان خودشان بازگردانیم. حتی خیلی از مسلمانان توانستند در منطقه‌ای که اکثریت آن با صربهاست شرکت‌های تجاری خودشان را بنا کنند.
آقای کاوازوویچ با اظهار اینکه بسیاری از این اقدامات به دلیل حمایت سفارت ایران و نهادهای خیریه‌ ایرانی انجام گرفت، بیان داشت: در حدود ده‌ها هزار خانه بازسازی شد. بسیاری از جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌ها تعمیر شدند. در زمینه باغداری و کشاورزی کمک‌های زیادی صورت گرفت و همه اینها مدیون سفیران و کارگزارانی بود که در محل کار خود ننشستند و به میان مردم برای خدمت‌رسانی آمدند.
وی در ادامه به نتیجه آخرین سرشماری مسلمانان بوسنی در سال 2013 اشاره و افزود: علی‌رغم همه سیاه‌نمایی‌هایی که در خصوص وضعیت مسلمانان در منطقه می‌شود، باید بگویم نتایج غیر رسمی سرشماری حاکی از آن است که 50 درصد جمعیت کشور بوسنی و هرزگوین را مسلمانان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که تا قبل از جنگ، جمعیت مسلمانان حدود 43 درصد بود و ما در این مدت شاهد رشد 10 درصدی آن بوده‌ایم.
رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی، با بیان اینکه مذهب مردم این منطقه حنفی و از نظر عقیدتی «ماتریدی» است؛ خاطرنشان کرد: ما در حدود پانصد سال است که سنت اسلامی خودمان را حفظ کرده‌ایم. اما متأسفانه در حال حاضر تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود. به همین خاطر از جنابعالی تقاضا داریم به عنوان کسی که تاکنون بر وحدت مسلمانان تأکید داشتید؛ بر این موضوع در کشور ما نیز تأکید کنید.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم بحث‌های مذهبی چیزی است که باید بین علماء‌ دین انجام شود. مذاهب مختلفی همچون حنفی، شافعی، جعفری وجود دارد. تاریخ نشان داده است که مسلمین علی‌رغم اینکه تابع مذاهب گوناگون بودند، برای یکدیگر احترام قائل بودند و در کنار هم زندگی می‌کردند. من معتقدم وقتی در مقابل خداوند متعال حاضر می‌شویم، خداوند در مورد مذهب ما و اینکه شافعی یا جعفری یا حنفی هستیم سؤال نمی‌کند؛ بلکه عمل به دستورات الهی و تکالیف مسلمانی مورد بازخواست خداوند متعال خواهد بود.
آقای کاوازوویچ در بخش دیگری از اظهارات خویش، ضمن ابراز نگرانی خود و مردم منطقه بالکان نسبت به وضعیت جهان اسلام، اظهار داشت: ما در منتهی‌الیه مرز جغرافیایی جهان اسلام زندگی می‌کنیم. هر چالشی در قلب جهان اسلام، بلافاصله در جامعه ما بازتاب دارد. از جنابعالی می‌خواهم با توجه به اینکه سخنان شما در جهان اسلام مورد توجه است؛ بر اهمیت وحدت بین مسلمانان که مورد تأیید جنابعالی نیز هست؛ تأکید کنید.
وی با ابراز امیدواری از اینکه، هرچه زودتر بین علمای اهل سنت و تشیع گفتگو صورت بگیرد؛ تصریح کرد: شرایطی که در حال حاضر با آن مواجهیم، شایسته جهان اسلام نیست. نقش علماء در زمینه گفتگو و ایجاد وحدت بسیار مهم است. علماء می‌توانند با تلاش خودشان وحدت را به صفوف مسلمین بازگردانند. البته برخی سیاست‌ها چنین چیزی را دنبال نمی‌کند ولی مطمئنم علمای اسلام، توان انجام چنین کاری را دارند.
گفتنی است در انتهای مراسم مسئولین جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با تقدیم هدایایی از زحمات و اقدامات حضرت آیت الله جنتی تقدیر کردند و ابراز امیدواری کردند تا در مراسم گرامیداشت قربانیان شهر سربرنیتسا میزبان ایشان باشند. همچنین حضرت آیت الله جنتی با آرزوی توفیق برای مردم مسلمان بوسنی ابراز امیدواری کرد: شرایطی فراهم شود تا با همکاری ملت و مسئولین جمهوری اسلامی، شاهد گسترش و رشد روز افزون اسلام در منطقه بالکان و اروپا باشیم.


گزارش تصویری/دیدار دبیر شورای نگهبان با رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی