کد خبر: ۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۰- 22 April 2006

سخنگوی شورای نگهبان : صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان توسط فقهای شورای نگهبان بررسی می شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها و نظارت بر انتخابات خبرگان بر عهده فقهای شورای نگهبان است احتمال داد که طبق روال گذشته صلاحیت علمی کاندیداهای انتخابات خبرگان از طریق برگزاری آزمون کتبی احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها و نظارت بر انتخابات خبرگان بر عهده فقهای شورای نگهبان است احتمال داد که طبق روال گذشته صلاحیت علمی کاندیداهای انتخابات خبرگان از طریق برگزاری آزمون کتبی احراز شود.

به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدائی روز شنبه 2/2/85 در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هنوز معیارها و جزئیات این آزمون مشخص نشده است.

وی گفت: طبق اصل 108 قانون اساسی، مجلس خبرگان بررسی صلاحیت کاندیداها و نظارت بر انتخابات این مجلس را بر عهده فقهای شورای نگهبان گذاشته است که بر اساس اصول قانون اساسی و قوانین دیگر هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات خبرگان وجود ندارد.

خبرنگاری در خصوص پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری همزمان انتخابات شوراها و خبرگان سؤال کرد که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: همانگونه که در آخرین جلسه سال گذشته اعلام شد، شورای نگهبان از برگزاری همزمان این دو انتخابات استقبال می کند.

وی در عین حال افزود: امور اجرایی انتخابات به وزارت کشور مربوط می شود و تصمیم شورای نگهبان تأثیری در آن ندارد. اما در این خصوص منع قانونی نیست و شورا نیز برای برگزاری همزمان این دو انتخابات آمادگی دارد.

خبرنگاری سؤال کرد، برگزاری همزمان انتخابات خبرگان و شوراها منع قانونی دارد و استعفای کاندیداهای خبرگان امکان پذیر نیست در حالی که نمی شود شهرها بدون شورا باشد. که دکتر کدخدائی پاسخ داد: ایرادات شما مربوط به تجمیع انتخابات است و شامل برگزاری این دو انتخابات نمی شود. وزارت کشور از شهریور تا آذر ماه به مدت 3 ماه مهلت دارد که انتخابات خبرگان را برگزار کند. در قانون زمان خاصی برای برگزاری انتخابات شورا نیامده است و تنها اشاره شده که انتخابات قبل از شروع دوره جدید باید برگزار شود لذا برگزاری انتخابات شوراها در 2 یا 3 ماه زودتر ایراد قانونی ندارد و شوراهای جدید در موعد مقرر خود آغاز به کار خواهند کرد.

خبرنگاری در خصوص وظایف دفاتر نظارتی و ناظران در انتخابات خبرگان سؤال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت کاندیداها بر عهده فقهای شورای نگهبان است اما دفاتر نظارتی وناظرامین وظیفه نظارت به روند برگزاری انتخابات را همچون گذشته بر عهده دارند.

خبرنگاران از تهیه طرحی توسط برخی نمایندگان برای واگذاری بررسی صلاحیت ها کاندیداهای شوراها ونظارت بر انتخابات آن به شورای نگهبان خبر دادند که دکتر کدخدائی در پاسخ به این سؤالات گفت: با بررسی صلاحیت کاندیداها و نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس شورای اسلامی وشورای نگهبان هیچ گونه اختیار قانونی در این باره ندارد.

وی افزود: طبق اصل 99 قانون اساسی نیز نظارت بر انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی و رفراندوم ها بر عهده شورای نگهبان است، بنابراین شورای نگهبان وظیفه قانونی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ندارد.

خبرنگاری سؤال کرد: اگر طرحی در این خصوص ارائه شود آیا شورای نگهبان استقبال می کند، که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: این طرح مغایر قانون اساسی است و شورای نگهبان از چنین طرحی استقبال نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سرانجام لایحه مبارزه با  پولشویی گفت: کنوانسیون بین الملی مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده که در صورت تصویب نهائی آن  پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون، نیازی به لایحه مبارزه با پولشویی و یا دیگر لوایح نیست.

وی افزود: شورای نگهبان در جلسات آینده خود این کنوانسیون را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دکتر کدخدائی درباره انتقادات وارده برلایحه بودجه گفت: شورای نگهبان به امور جزئی و اختلاف نظرها وارد نمی شود و اگر مغایرتی با قانون اساسی و موازین شرع وجود می داشت قطعاً مورد ایراد شورا قرار می گرفت.

خبرنگاری در خصوص تصمیم هیأت دولت برای اختصاص کمک مالی به فلسطین و یا اعطای نفت ارزان قیمت به کشورهای فقیر و احتمال مغایرت آن با قانون سؤال کرد که دکتر کدخدائی پاسخ داد: صرف اعلام موضوعی منع قانونی ندارد اما تا کنون مصوبه ای در این زمینه به شورا واصل نشده است و شورا به اظهارات شفاهی پاسخ نمی دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره طرح کمیسیون عالی نظارت بر انتخابات گفت: تمام این طرح ها تا تهیه و ارائه قانون جامع انتخابات توسط دولت کنار گذاشته شده است.

خبرنگاری درباره درصد افزایش بودجه شورای نگهبان سؤال کرد که دکتر کدخدائی گفت: رسانه ها قبلاً منتشر کردند که بودجه شورای نگهبان 4/17 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که ما همین را قبول داریم.

خبرنگاری در خصوص علت عدم اجرای مصوبه مجلس در خصوص لغو کلیه اقدامات داوطلبانه ایران و بازرسی های سر زده آژانس بین المللی انرژی اتمی سؤال کرد که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: این موضوع اجرایی است و دستگاه های ناظر از جمله مجلس شورای نگهبان از طریق مکانیزم های خود باید بر اجرای قوانین نظارت شود. شورای نگهبان مکانیزم خاصی برای نظارت بر اجرای قوانین در اختیار ندارد.

از سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر مذاکره آیت الله جنتی با مقامات آمریکایی در سفر به عراق سؤال شد که دکتر کدخدائی گفت: سفر حضرت آیت الله جنتی به عراق زیارتی بوده و ایشان هیچ مأموریت و یا مسؤلیتی برای مذاکره با آمریکایی ها نداشتند.

خبرنگاری پرسید: رایس وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده است در کشوری که 12 عضو شورای نگهبان برای هزاران نفر از مردم ایران تصمیم می گیرند، دمکراسی وجود ندارد، واکنش شورای نگهبان چیست؟، دکتر کدخدائی گفت: مگر در آمریکا دیوان عالی آن کشور با چند عضو در انتخابات گذشته در خصوص انتخاب بوش به عنوان ریاست جمهور اظهار نظر نکرد. اگر در ایران به خاطر وجود شورای نگهبان دمکراسی وجود ندارد در آمریکا نیز چنین اشکالی وجود دارد و دیوان عالی کشور با چند عضو برای مردم آمریکا تصمیم گیری می کند.

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای این دیدار، ضمن گرامیداشت سال پیامبر اعظم (ص) که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، سالروز حادثه تاریخی طبس را گرامی داشت و گفت:هجمه هایی که امروز علیه توانائی ها جوانان ایران در بخش هسته ای صورت می گیرد، حادثه طبس را یاد آوری می کند که این هجمه ها هیچ گاه پایانی ندارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره درگیر این هجمه ها بوده و مردم ایران نیز در صحنه های مختلف از جمله انتخابات قاطعانه پاسخ این هجمه ها را داده اند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد