کد خبر: ۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲- 02 March 2015
حضرت آیت الله جنتی در دیدار سفیر ترکیه:

اگر کشورهای اسلامی از استقلال خود و کیان اسلام دفاع کنند، قدرتی فراتر از استکبار خواهند یافت

سفیر ترکیه در ایران با حضرت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان دیدار کرد و خواهان گسترش روابط دو کشور دوست و همسایه در تمامی حوزه‌ها شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، در این دیدار حضرت آیت الله جنتی با ابراز خوشوقتی از این ملاقات، گفت: ما به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه مشترکات و منافع زیادی در منطقه داریم و من امیدوارم جنابعالی ضمن دیدار از ایران از مسائل مهم انقلابی و اسلامی کشور ما نیز بهره‌مند شوید.
دبیر شورای نگهبان با تأکید بر لزوم شناخت و آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به منظور دریافتی صحیح از اقدامات ایران در منطقه، خاطر نشان کرد: ایران تنها کشوری است که قوانین در آن با نظارت شورای نگهبان و صرفاً بر اساس قوانین اسلام به تصویب می‌رسد.
وی ضمن اشاره به وظایف اعضای شورای نگهبان از جمله، مسئولیت انطباق قوانین با اسلام و قانون اساسی، احراز صلاحیت داوطلبان انتخاباتی؛ نظارت بر حسن برگزاری انتخابات، افزود: بنده مایلم تماسها و ارتباطات کاری، خصوصاً راجع به شورای نگهبان بین دو کشور برقرار شود.
وی، توجه به مسائل جهان اسلام را از وظایف دو کشور بر شمرد و افزود: امروز اسلام‌گرایی و بیداری اسلامی در دنیا به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در جهان اسلام با هدف سرنگونی حکومت‌های دست‌نشانده و به دست آوردن استقلال در کشورهای منطقه و شمال آفریقا در حال نضج گرفتن است.



حضرت آیت الله جنتی با اشاره به اقدامات آمریکا در ترویج اسلام هراسی و روحیه اسلام ستیزی افزود: متأسفانه آمریکا از موضوع بیداری اسلامی احساس خطر کرد و هنگامی که قدرت خود در منطقه را در حال تضعیف دید تلاش کرد، مسیر انقلاب مردم مصر و کشورهای شمال آفریقا را منحرف سازد.
وی ضمن محکوم کردن اقدام هتاکانه نشریه‌ فرانسوی در ترسیم کاریکاتوری از چهره نورانی پیامبر اسلام ادامه داد:
ما انتظار داشتیم در صورت عدم برخورد دولت فرانسه با این هتاکی، کشورهای اسلامی در اقدامی هماهنگ با این کشور برخورد کنند، اما مع الاسف اینگونه نشد.
دبیر شورای نگهبان افزود: ما در نظام جمهوری اسلامی در تأسی به فرمایشات امام راحل همواره خواهان تصمیمات مشترک جهان اسلام در دفاع از استقلال کشورها هستیم چرا که معتقدیم اگر کشورهای اسلامی در کنار هم از استقلال خودشان و کیان اسلام دفاع کنند، قدرتی فراتر از قدرتهای استکباری خواهند یافت.
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: الان می‌بینیم ملت مظلوم فلسطین بیش از 60 سال است که تحت فشار دولت غاصب صهیونیستی قرار دارد اما متأسفانه جهان اسلام برخورد لازم در این قضیه نداشته است.
وی افزود: متأسفانه در حال حاضر با حرکت افراطی‌گرایی در عراق و سوریه، عده‌ای به نام اسلام و به قصد بدنام کردن چهره نورانی و رحمانی آن به صورت یک چهره خشن به دنیا، متعرض جان، مال و ناموس مردم می شوند.
حضرت آیت الله جنتی با اشاره به نقش کمک‌های مالی و نظامی کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای در مقابل این اقدامات ادامه داد: امیدواریم ما و شما با حمایت یکدیگر در جهت حفظ منافع اسلام فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم.




در ادامه آقای «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه ضمن تشکر مجدد از اظهارات دبیر شورای نگهبان در تبیین دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: متأسفانه جهان اسلام با مشکلات زیادی دست به گریبان است و دو کشور ترکیه و ایران با توجه به نقش اساسی خود در تاریخ اسلام می‌توانند در راستای ایجاد صلح و دوستی اقدامات مؤثری داشته باشند.
وی ضمن تأیید اظهارات حضرت آیت الله جنتی در لکه دار ساختن چهره اسلام توسط افراط‌گرایان عنوان کرد:‌ دین اسلام، دین صلح و آزادی است اما کسانی که به نام اسلام و تحت لوا و با ادعای آن تصویری از اسلام به دست می‌دهند که موجب سوء استفاده کشورهای غربی که منتظر تخریب چهره اسلام بودند، می‌شوند.
وی با اشاره به روابط دو کشور همسایه ایران و ترکیه گفت: روابط دو کشور دارای سابقه‌ای دیرینه است و من در مدت کوتاه انجام وظیفه خود در ایران، اشتراکات فراوانی بین دو کشور ملاحظه کردم و هیچگاه در اینجا احساس غریبی نکردم.
وی ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات، حضرت آیت ا... جنتی را از مهم‌ترین سیاست‌مداران باسابقه‌ جمهوری اسلامی، توصیف کرد و گفت؛ به همین دلیل علاقه‌مند بودم دیدگاه‌های شما را در مورد تحولات منطقه‌ای بشنوم. زیرا ایران از نظر معادلات منطقه‌ای، کشور مهمی است و ما خواهان گسترش روابط با کشور دوست و همسایه خود، ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم.
وی ضمن اشاره به سفر آتی رئیس جمهور ترکیه پس از ایام نوروز به ایران، تأکید کرد: من باور دارم که این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور خواهد بود.
آقای «رضا حاکان تکین» با ابراز تأسف از کشته شدن مسلمانان به دست یکدیگر ابراز امیدواری کرد: با همکاری ایران و ترکیه و بقیه کشورهای مسلمان منطقه، راه حل و تصمیمی منطقی جهت برون رفت از این بحران اتخاذ شود.


در پایان این دیدار آیت الله جنتی با یادآوری روابط متمادی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور، آن را رو به رشد دانست و افزود: خوشبختانه با وجود شورای راهبردی که متشکل از تعدادی از وزرای دو کشور است می‌توان به حل مشکلات دو کشور و جهان اسلام امیدوار بود.
دبیر شورای نگهبان، ضمن انتقاد از اقدامات ناجوانمردانه کشورهای غربی علیه پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای ایران گفت: ایران اسلامی، اکنون به عنوان قدرت منطقه‌ای در مقابل دشمنانش ایستاده است. ما کاربرد نظامی انرژی هسته‌ای را حرام می‌دانیم و همانطور که مقام معظم رهبری هم اعلام فرمودند تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است و خواهان خلع سلاح هسته‌ای کشورهای دارنده این سلاح نیز هستیم.
وی تصریح کرد: قدرت‌های جهانی از موضع ما مبنی بر جایز نبودن استفاده از سلاح هسته‌ای از منظر اخلاقی و شرعی، مطلعند؛ منتها برخورد آنها با این مسأله به جهت بهره‌برداری‌های دیگر و مقابله با اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی، کاملاً سیاسی و جانبدارانه است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است