کد خبر: ۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴- 26 January 2015
دکتر ابراهیمیان در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه نایب رئیس مجلس آلمان مطرح کرد

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها سلیقه‌ای عمل نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در ایران هم شرایط انتخاب شوندگان و هم اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد را قانون معین کرده است لذا شورای نگهبان اختیاری بیش از آنچه که قانون مشخص کرده، ندارد.

دکتر ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه نایب رئیس مجلس آلمان در رابطه با رفع حصر سران فتنه 88، گفت: در رابطه با اظهارنظرهایی که در مسئله حصر و نظایر آن صورت می‌گیرد، وزارت خارجه و مقامات رسمی که میزبان مقامات خارجی هستند، طبق مقررات کلی و عرف دیپلماتیک وظیفه دارند ابهاماتی را که برای طرف‌های خارجی و مدعوین آن‌ها در مورد نظام سیاسی و حقوقی ما پیش می‌آید، برطرف کنند.

وی افزود: اگر چنین مسئله‌ای حکایت از عدم اطلاع آن مهمان خارجی و دیپلماتیک داشته باشد، بهترین عکس‌العمل اطلاع‌رسانی دقیق به آن‌هاست. اگر چنانچه مقامات خارجی در صدد اعتراض و یا به تعبیری مداخله در امور داخلی کشورمان هستند،‌ واکنش مناسبی از سوی مقامات رسمی کشور باید نشان داده شود و توقع ما این است که این عکس العمل به موقع نشان داده شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: این گونه اظهارنظرها از سوی برخی مقامات غربی مسبوق به سابقه است و علت آن هم این است که بعضی از آن‌ها یا درک درستی از مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند یا عمدا نمی‌خواهند درک درستی داشته باشند، تنها قرائت  از مردم سالاری و دمکراسی را نیز قرائت لیبرال دمکراسی می‌دانند.

وی ادامه داد: ما یک نظام مردم سالار دینی داریم که مثل هر نظامی شرایطی برای داوطلبان نمایندگی برای صاحب منصبان و کارگزاران نظام مقرر کرده‌ است، این شرایط را قانون تعیین کرده و ارزیابی و احراز این شرایط به عهده مقاماتی است که قانون تعریف کرده است.

دکتر ابراهیمیان با بیان اینکه یکی از شرایطی که قانون ما در انتخابات برای کاندیداها در نظر گرفته، پذیرش ارزش‌های بنیادین نظام جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: مقامات غربی که از قوانین ما آگاهی دارند و در عین حال حسن نیت داشته و خواهان روابط برابر با ما هستند، قانع خواهند شد و به آن‌هایی که سوء قصد دارند باید پاسخ مناسب دیپلماتیک داده شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ما این را در خوش‌بینانه‌ترین و به عنوان یک ابهام و سوال از ایشان مطرح می‌کنیم که باید مخاطبین مستقیم و میزبانان ایشان تذکر و توضیح را به این مقام رسمی بدهند که در آلمان و هر کشور اروپای غربی دیگر هم این گونه نیست که هرکسی بتواند وارد نظام انتخاباتی شود، منتهی کسانی که داوطلب انتخابات هستند باید از شرایط قانونی لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: در ایران هم شرایط انتخاب شوندگان و هم اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افرار را قانون معین کرده است لذا شورای نگهبان اختیاری بیش از آنچه که قانون مشخص کرده، ندارد. بنابراین این که چه کسی از فیلتر رد شود یا نشود تابع سلیقه اعضای شورای نگهبان نیست، بلکه تابع قوانین مصوب نمایندگان این ملت است، شورای نگهبان اراده نمایندگان این ملت را در قالب عمل به قانون اعمال می‌کند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات