کد خبر: ۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۱- 21 February 2007
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

اسلام دارای متعالی ترین نگاه به اقتصاد است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: به دلیل آثار عمیق و گسترده تبلیغات بازرگانی در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ناچار به ضابطه‌مند کردن آن از طریق قانون و اخلاق هستیم.

دکتر محسن اسماعیلی که در همایش بین‌المللی اخلاق کسب و کار سخن می‌گفت افزود: تبلیغات بازرگانی موافقان و مخالفان زیادی در ایران و جهان دارد، ‌اما به هر حال واقعیت بزرگ و موثر دنیای معاصر است که نباید نادیده گرفته شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد : روند پرشتاب جهانی شدن، گسترش مبادلات اقتصادی بین‌المللی و از همه مهم‌تر پیدایش و نفوذ روزافزون رسانه‌هایی که قادر به پخش اطلاعات به صورت فرامرزی هستند،‌ جایگاه تبلیغات بازرگانی را در آینده ارتقا می‌دهد و دیگر نباید آن را فقط یک بازاریابی ساده تلقی کرد.
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) افزود: تدوین قانون نخستین چاره برای حل مشکلات است اما قطعاً تنها و موثرترین راه ‌حل نیست و نیازمند استمداد از اخلاق کسب و کار هستیم. ایشان با بررسی تجربه آمریکا و انگلیس در این زمینه، تجربه جهانی برای تعامل حقوق و اخلاق را تشریح کرد و گفت: آموزه‌ها و احکام اسلامی عالی‌ترین الگو برای ساختن جامعه‌ای برتر را دراختیار ما قرار داده است تا بتوانیم در همان حال که به رقابت تنگاتنگ اقتصادی می‌پردازیم، آسایش روانی و همزیستی مسالمت‌آمیز را هم تجربه کنیم.
وی افزود: نظام اقتصادی اسلام یگانه سیستمی است که به گونه‌ای افتخارآمیز دیدگاه انسان را نسبت به اقتصاد و سود تغییر می‌دهد و به همین دلیل حتی کتاب‌های فقهی که عهده‌دار تبیین حقوق اسلامی در زمینه معاملات هستند، آکنده از آموزه‌هایی است که تحت عنوان «آداب تجارت» جمع‌آوری شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر ، اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم و باید پرچمدار اخلاق کسب و کار در جهان باشیم،‌ از اینکه هنوز هم به تدوین نظامنامه اخلاقی به‌ویژه درباره تبلیغات بازرگانی نرسیده ایم شدیداً اظهار تاسف کرد و گفت: تکلیف دولت در ماده 119 قانون برنامه چهارم توسعه به بازنگری در نظام رسانه‌ای و تبلیغاتی ، فرصت مناسبی برای جبران این خلاء و عقب‌افتادگی آزاردهنده است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد