کد خبر: ۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۳- 20 February 2007

متن کامل بیانات آیت الله جنتی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجلس خبرگان

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور مردم در انتخابات ‪ ۲۴‬آذر، جلوه پرفروغ مردمسالاری و رای به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، روحانیت، انقلاب، ارزشهای اسلامی و ولایت فقیه بود.

به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، متن کامل بیانات حضرت آیت الله جنتی بدین شرح است:
الحمدلله الذی هدانا لحمده و جعلنا من اهله لنکون لاحسانه من الشاکرین و لیجزینا علی ذلک جزاء المحسنین.
والحمدلله الذی حبانا بدینه و اختصنا بملته و سبلنا فی سبیل احسانه لنسلکها بمنه الی رضوانه حمد ایتقبله منا و یرضی به عنا.
کل شیء خاضع له، و کل شیء قائم به: غنی کل فقیر، و عز کل ذلیل، و قوه کل ضعیف، و مفزع کل ملهوف، من تکلم سمع نطقه، و من سکت علم سره، و من عاش فعلیه رزقه، و من مات فالیه منقلبه.
والصلوه و السلام علی محمد سید المرسلین و خاتم النبیین و حجت رب العالمین المنتجب فی المیثاق المصطفی فی الظلال المطهر من کل افه البری من کل عیب المومل للنجاه المرتجی للشفاعه.
و علی اله الاطهار الذین اذهب الله عنهم الرجس اهل البیت و طهرهم تطهیرا و لا سیما الامام الثانی عشر و الحجه المنتظر الذی یملا اله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا.
الهم اجعلنا من اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه.
حمد و سپاس بی حد خدای متعال را که در پرتو عنایات او و پشتیبانی حضرت ولی الله اعظم ارواحنا فداه انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با شکوه و عظمت تمام به خیر و خوبی برگزار شد و امروز به فضل الهی نخستین جلسه افتتاحیه آن برگزار می‌گردد.
لازم می‌دانم مراتب تشکر خود را از همه مردم عزیز که با حضور گسترده خود بار دیگر وفاداری خویش را به نظام جمهوری اسلامی و رکن اساسی آن ولایت فقیه و مجلس خبرگان رهبری به نمایش گذاشتند اعلام نمایم و همچنین از مقام معظم رهبری، مراجع بزرگوار تقلید، علمای اعلام، صدا و سیما، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، رسانه‌ها، نیروی انتظامی و همکاران عزیزمان در شورای‌نگهبان که هر کدام به نحوی در برگزاری با عظمت و سالم این انتخابات سهم فراوانی داشتند تشکر کنم.
در مقدمه فقدان جمعی از اعضای محترم دوره سوم را که به رحمت ایزدی پیوسته‌اند با تأسف و تأثر شدید تسلیت می‌گویم خدواند کریم رحمت و رضوان خود را شامل حال آنها بفرماید و همه را با پیامبر رحمت و اهل بیت عصمت علیهم السلام محشور فرماید.
مجلس خبرگان به تعبیر حضرت امام رضوان الله علیه برای ادامه نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت بخشیدن به آن نقش اساسی دارد و علاقمندان به جمهوری اسلامی دل بدان بسته و دشمنان آن چشم بدان دوخته‌اند و وظیفه تعیین ولی فقیه را که صیانت نظام جمهوری اسلامی و هدایت آن بطور شایسته و موافق با شریعت مطهره بستگی به آن دارد، به عهده دارند، سرنوشت اسلام و ملت رنج کشیده و شهید داده و داغ‌دیده در گرو آن است و به تعبیر مقام معظم رهبری، حساس‌ترین وظیفه را در نظام جمهوری اسلامی بر عهده دارد و ضامن بقاء و استمرار نظام اسلامی در خطیرترین لحظات است.
آری این نهاد با عظمت و این رکن رکین با هیچ یک دیگر از ارکان نظام قابل قیاس نیست، چون مشروعیت همه وابسته به آن است و تا این رکن برپا است همه ارکان دیگر ثبات و استقرار دارند و اگر این رکن خدای ناخواسته آسیب ببیند همه ارکان متزلزل می‌شود و هیچ رکن دیگری نمی‌تواند جایگزین آن گردد و تا به حال بحمدالله توانسته نقش خود را در شرایط بسیار حساس ایفاء کند و 28 سال این نظام پر دشمن و پر مخاطره را به لطف الهی از تهدیدها و خطرات برهاند.
اما گزارش انتخابات که بر حسب ماده 5 آئین‌نامه داخلی خبرگان به عهده شورای‌نگهبان است:
1- در پی تصویب مجلس شورای اسلامی مبنی بر برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با مجلس خبرگان و موافقت مقام معظم رهبری با پیشنهاد وزارت محترم کشور مبنی بر تعویق یکماهه انتخابات خبرگان، برگزاری انتخابات مجلس خبرگان از 26 آبان 85 به 24 آذر به تأخیر افتاد و دو انتخابات هم زمان انجام گرفت، این اولین تجربه نظام اسلامی در تجمیع انتخابات بود و بحمدلله آثار مثبتی هم داشت، و زمینه‌ای شد برای تجمیع سایر انتخابات.
2- علیرغم کمبود تعرفه در بعضی حوزه‌ها در این انتخابات بیش از 28 میلیون نفر متجاوز از 61 درصد واجدان شرایط رأی شرکت کردند که این رقم کم سابقه‌ای است، و جلوه پر فروغ مردم‌سالاری دینی است که نظیر آن را در جای دیگر نمی‌توان یافت این آراء، در حقیقت رأی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، روحانیت، انقلاب، ارزشهای اسلامی و ولایت فقیه بود.
3- بر حسب تبصره ماده 5 آئین‌نامه داخلی خبرگان: به منظور برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی، مدت دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، تا 3 ماه پس از انتخابات همزمان دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری و دوره دهم مجلس شورای اسلامی امتداد می‌یابد، در نتیجه مدت خبرگان این دوره از 8 سال به 9 سال و سه ماه افزایش می‌یابد.
4- با توجه به تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی و جنوبی و شمالی، حوزه‌های انتخابیه از 28 حوزه به 30 حوزه ارتقاء یافت و به منظور تقسیم تعداد خبرگان در استانهای مذکور، از 8 نماینده استان خراسان 6 نفر به استان خراسان رضوی، 1 نفر به استان خراسان جنوبی و 1 نفر به استان خراسان شمالی اختصاص یافت.
5- با توجه به درخواستهای مکرر بعضی نامزدها از وزارت کشور و شورای‌نگهبان در خصوص اعزام نماینده در شعب اخذ رأی و پیگیری‌های متعدد بعضی از آنها بر اساس پیشنهاد و درخواست وزیر محترم کشور مبنی بر صدور مجوز اعزام نمایندگان داوطلبان به شعب اخذ رأی، موضوع در شورای‌نگهبان مطرح و پس از اصلاح آئین‌نامه به وسیله شورای‌نگهبان به وزیر محترم کشور ابلاغ گردید و در کمتر از 24 ساعت توسط هیأت‌های نظارت برای کلیه نمایندگان معرفی شده از سوی داوطلبان کارت صادر گردید و برای اولین بار نمایندگان داوطلبان مجلس خبرگان در کنار صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند.
6- تعداد ثبت نام کنندگان 493 نفر بود که 203 نفر دعوت به امتحان شدندـ 33 نفر آنها در امتحان شرکت نکردند‌ـ‌86 نفر انصراف دادند و از شرکت‌کنندگان 29 نفر واجد شرایط علمی شناخته شدند و بقیه واجد شرط (اجتهاد) شناخته نشدند یعنی ما نتوانستیم صلاحیت علمی آنها را احراز کنیم و در نتیجه صلاحیت 165 نفر به وزارت کشور اعلام گردید.
13 نفر از ثبت نام کنندگان از بانوان محترم بودند که یک نفر انصراف داد‌ـ 10 نفر فاقد تحصیلات حوزوی بودند‌ـ 2 نفر دعوت به امتحان شدند که موفق به احراز رتبه لازم نگردیدند.
از میان داوطلبان تعداد 59 نفر غیر معمم بودند که فقط 4 نفر تحصیلات حوزوی داشتند، 2 نفر آنها در امتحان تأیید گردیدند ولی در روز اخذ رأی حد نصاب لازم را کسب نکردند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات