کد خبر: ۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸- 21 July 2014
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان:

عوامل نظارتی شورای نگهبان باید کار قانونی، بی‌طرفانه، عادلانه و اخلاقی انجام دهند

عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش سرپرستان و مسئولان نظارت استان خراسان رضوی گفت:مبنای جمهوری اسلامی، اسلامیت و جمهوریت است اگر این مبنا حفظ شود جمهوری اسلامی هم حفظ می‌شود
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر سیامک ره‌پیک که به مناسبت سالگرد تأسیس شورای نگهبان در جمع ناظرین شورای نگهبان در استان خراسان رضوی حضور یافته بود، ضمن اشاره به ایام سوگواری شهادت حضرت امیر المؤمنین (ع) و تسلیت آن به محضر حضرت ثامن الحجج (ع) و آرزوی توقیق پیروی از ائمه معصومین سلام الله علیهم، اظهار داشت: کسانی که امروز از حقوق بشر دم می‌زنند و ما را به ضد حقوق بشر بودن متهم و اسلام و شیعه را به خشونت‌ورزی مرتبط می‌کنند، نحوه شهادت حضرت امیر (ع) و واکنش ایشان را به عنوان نماد و نشانه‌ای از این اظهارات خلاف در نظر بگیرند.
دکتر ره پیک تأکید کرد: این افراد به جای اینکه به بعضی از موضوعات سطحی بپردازند به مفاهیم ژرف و عمیق موجود در آموزه‌های شیعه و اسلام در این خصوص توجه کنند چرا که در آموزه‌های اسلامی به این مسأله که اسلام و ایمان اجازة فتک و ترور را نمی‌دهد، توجه شده است و نمونه این موضع‌گیری را در قضیه حضرت مسلم‌بن‌عقیل در خانة هانی می‌توان ملاحظه کرد. البته امروز وضعیت دنیا به گونه‌ای است که تبلیغات، رسانه و هیاهو، موضوعات را منقلب و دچار تحریف می‌کند و مانع می‌شود تا سایر افراد از این آموزه‌‌ها اطلاع پیدا کنند.
وی در ادامه با اشاره به همین رویه در برخورد با وظایف و اقدامات شورای نگهبان توسط رسانه‌ها، افزود: از همین‌ منظر می‌توان به اهمیت و نقش شورای نگهبان در جمهوری اسلامی‌ که در قانون اساسی و بیانات رهبران جمهوری اسلامی به جایگاه آن اشاره شده است، در سرنوشت کشور و ساخت آیندة آن پی برد.
استاد حقوق دانشگاه تأکید کرد: باید مراقب بود این قلب و جابجایی با کار رسانه‌ای و هیاهو توسط دشمن صورت نگیرد چرا که موضوع توجه به دشمن، از موضوعات اساسی در آیات، روایات و کلام حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) است.
وی ادامه داد: هدف دشمنان این است که حساسیت‌ها نسبت به دشمن و اقدامات او کم شده و شرایط عادی‌سازی شود تا مرز بین حق و باطل و دوست و دشمن کمرنگ شود چون آنچه که در تبلیغات و اقدامات رسانه‌ای توسط آنها صورت می‌گیرد، تبلیغ تسامح، صلح و سازش است اما اگر به اهداف اصلی، متن وقایع و اقدامات بیرونی آنها توجه شود می‌بینیم که شدیدترین اقدامات خصمانه، و شیوه‌های سخت برای ابراز دشمنی از طرف آنها در مقابله با کشورهای اسلامی به عمل می‌آید و نکتة جالب این است که صحنه‌گردان هر دوی این اقدامات رسانه‌ای و خصمانه، معمولاً یک چهره و یک طرف یعنی دشمن است.
معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان با اشاره به اینکه اکثر این تقابل و دشمنی در جهان اسلام رخ می‌دهد افزود: تنها در جهان اسلام است که موضوع و ایده مقاومت، مبارزه با ظلم و سلطه و تکروی هنوز مطرح است. به همین دلیل شدیدترین اقدامات قابل تصور برای ملت‌های اسلامی اتفاق افتاده است. البته این موارد صرفنظر از اقداماتی است که نسبت به انقلاب و جمهوری اسلامی انجام شده است. از این دست اقدامات را می‌توان علاوه بر کشور فلسطین که سال‌هاست با آن دست به گریبان است در کشور عراق و همچنین سوریه که در خط مقاومت قرار داشت، ملاحظه کرد. ما الان مشاهده می‌کنیم علیه این کشورها گروه‌هایی آماده و تجهیز شد‌ه‌اند، همزمان جنگ روانی علیه آنها از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد، زیرساخت‌های آنها دچار فروپاشی می‌شود، افراد زیادی از آنها کشته شدند تا به مرز براندازی و نابودی برسند.
دکتر ره‌پیک در ادامه به موضوع دشمن در کلام حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) اشاره و توجه به آن را یک شاخص و معیار از سوی ایشان اعلام کرد و افزود: در این دیدگاه، ایده مقاومت، انقلابی‌گری و اسلام ناب محمدی (ص)؛ تنها در تعریف فاصله اشخاص و نحوه تقابل آنها با دشمن قابل تعریف است.
وی در ادامه تأکید کرد: اصولاً مهم‌ترین تهدیدی که کشورهای حوزة مقاومت از جمله ایران پس از اقدامات دشمن با آن روبرو هستند؛ تهدیدات داخلی است. اساساً دشمن در ایجاد گروه‌هایی مانند داعش، از همین خلأهای داخلی که ریشه در اختلافات مذهبی و قومی دارد بهره‌برداری می‌کند. البته بعد از ایجاد این گرو‌ه‌ها، بلافاصله از آن فضای تبلیغی استفاده می‌کند تا بحران‌ها و اختلافات را عادی‌سازی کرده و مرز بین دشمن و دوست را کم‌رنگ کند چرا که اگر اتفاق جدید دیگری رخ دهد، به تجربة قبلی و اتفاقات سوء آن توجهی نشود.
دکتر ره‌پیک با اشاره به موضوع مقاومت مردم فلسطین در روزهای اخیر، افزود: در غزه، شدیدترین و سخت‌ترین اقداماتی که می‌تواند انجام بگیرد در حال رخ دادن است اما باز خواهیم دید که دوباره پروژة عادی‌سازی مطرح می‌شود و گروه‌های فلسطینی کنار هم می‌نشینند تا بعد از آتش‌بس، مذاکره کنند؛ آن هم بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد و مشکلی حل شود.
وی در ادامه با بر شمردن روند و چرخة اقدامات دشمن در این مواجهه از قبیل: تهدید خارجی، فعال کردن آسیب‌های داخلی، ایجاد ناامنی و بحران، ضربه زدن به توان کشورهای اسلامی و مقاومت و در نهایت بازگشت به عادی‌سازی؛ خاطر نشان کرد: در کشور ما ایران نیز بعد از انتخابات سال 88، دشمن به همین شیوه متوسل شد و متأسفانه ما را دچار آسیب‌هایی ساخت ولی به لطف خداوند، تدابیر مقام معظم رهبری، همت مردم و فعالیت عوامل نظارتی شورای نگهبان در برگزاری مستحکم و متقن انتخابات، این اقدامات بی‌نتیجه ماند.
وی با اشاره به نقش شورای نگهبان در استحکام و بقای نظام جمهوری اسلامی، افزود: مبنای این نظام، اسلامیت و جمهوریت است و اگر این مبنا حفظ و تقویت شود، جمهوری اسلامی نیز حفظ و تقویت می‌شود. از این رو شورای نگهبان با برگزاری انتخاباتی که در طراز و شأن جمهوری اسلامی باشد استحکام نظام اسلامی را تأمین خواهد کرد. چرا که با برگزاری انتخابات سالم، نمایندگانی صالح انتخاب می‌شوند که هم اسلامیت نظام و هم جمهوریت نظام را به دلیل توجه به رأی مردم و کار برای آنها، تقویت می‌کنند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: نظارت در شورای نگهبان از ابتدا، هم بر اساس قانون اساسی و هم به موجب قوانین عادی، استصوابی بوده است. وی در ادامه افزود: اقدامات شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت‌ها باید شامل چند ویژگی باشد: کار باید مطابق قانون انجام شود از طریق کار غیر قانونی، نمی‌توان قانون جمهوری اسلامی را حفظ کرد. کار باید بی‌طرفانه باشد. شورای نگهبان، در تعیین صلاحیت‌ها امین تلقی می‌شود چرا که اگر جهت‌گیری به اشخاص، جناح‌ها، گروه‌های سیاسی، طایفه، قوم، فامیل و امثال اینها وجود داشته باشد،‌ علاوه بر اینکه دارای آثار سوء دنیوی و اخروی خواهد بود، نقض غرض تأسیس شورای نگهبان است. از طرفی کار در شورای نگهبان باید عادلانه و منصفانه باشد. یعنی معیارهای عدالت باید رعایت شود.
وی با تأکید به رعایت شرایط فوق در کسب، ارائه و تنظیم اخبار و اطلاعات در مورد افراد، افزود: دیگر ویژگی این است که این اقدامات باید اخلاقی باشد یعنی ناظر بیرونی احساس کند که عوامل شورای نگهبان با اخلاق کار می‌کنند. وی با اشاره به لزوم دفاع مناسب و منطقی از اقدامات شورای نگهبان و تشریح فعالیت‌های این نهاد در حوزه افکار عمومی افزود: باید در حوزة‌ رسانه و تبلیغ منفعل عمل نکنیم و اجازه ندهیم که بهانه‌ای برای تبلیغ بد علیه این نهاد ایجاد شود.
وی این امر را مستلزم فعال شدن حوزة رسانه در شورای نگهبان دانست و افزود: در حوزة تبلیغات باید کارهایی به شکل وسیع‌تر انجام شود چرا که ما در آینده نزدیک با دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روبرو هستیم.
استاد حقوق دانشگاه با اشاره به تحولاتی که در کشور ایجاد شده است یادآور شد: در شورای نگهبان باید مطابق سال‌های گذشته با تدبیر، برنامه‌ریزی، طراحی و پیش‌بینی با انتخابات پیش‌رو مواجه شد تا بتوانیم با سربلندی نتیجة مناسبی برای کشور، مردم و بالاتر از آن کشورهای حوزة اسلامی رقم بزنیم.
وی در ادامه به اشاره نقش عوامل نظارتی در برگزاری انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: ما به همکاری دوستانی که با شورای نگهبان همکاری می‌کنند به شدت امیدواریم و احساس اطمینان می‌کنیم چرا که عوامل نظارتی، با ایمان، اخلاص، انگیزه، کارآمدی و آشنایی به کار در این مرحله حضور دارند. خوشبختانه، مجموعة عظیمی از عوامل نظارتی در کشور وجود دارد که دارای ویژگی‌های مهم و منحصر بفردی هستند که در جاهای دیگر کمتر یافت می‌شود یکی از این ویژگی‌ها، آن است که این عزیزان، فعالیت و هدف خود را انگیزه‌های الهی و انسانی قرار داده‌اند. ویژگی دیگر این است که این بدنه آموزش دیده، توجیه شده و یک دست است. در واقع افراد دارای نگاه‌ها، آموزش‌ها و توجیهات مشابه هستند.
دکتر ره‌پیک در انتها با اشاره به اینکه اتکاء اصلی شورای نگهبان در نظارت صحیح بر انتخابات، به عوامل نظارتی پرانگیزه، کارآمد، آموزش دیده و هدف‌دار است، ضمن آرزوی توفیق الهی همه عوامل دست‌اندرکار انتخابات در انجام تکالیف و وظایف قانونی و الهی به سؤالات تعدادی از ناظران راجع به انتخابات پیش رو با محوریت مجلس خبرگان و وظایف عمومی افراد در این رابطه پاسخ داد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است