کد خبر: ۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۲- 17 February 2007
دکتر کدخدایی:

مهلت شورای نگهبان برای بررسی لایحه بودجه کافی نیست

سخنگوی شورای نگهبان رسیدگی به لایحه‌ بودجه را نیازمند کار کارشناسی زیاد و زمان‌بر دانست و گفت: مهلت قانونی 20 روزه شورای نگهبان برای رسیدگی به لایحه‌ بودجه 86 کافی نیست.

به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست خبری روز شنبه با خبرنگاران افزود: ما هیچ کار مشترکی با مجلس به این مفهوم که نمایندگان شورای نگهبان در کمیسیون‌ها یا در صحن مجلس حضور داشته باشند، نداشتیم و تنها کار ما این است که هر گاه مصوبه در صحن، شروع به رسیدگی کرد و مجلس هم مصوباتی داشت، ما به صورت غیررسمی در شورای نگهبان مصوبات را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا زمانی که مصوبه‌ی نهایی به دست ما برسد که باز هم در مرحله‌ی نهایی مورد تطبیق قرار می‌گیرد و اگر تغییر نکرد، همان نظر اعلام خواهد شد.

دکتر کدخدایی افزود: این اقدام جهت سرعت بخشیدن به بررسی‌های شورای نگهبان است و کار مشترکی در این زمینه با مجلس وجود ندارد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: شورای نگهبان برای بررسی و اعلام نظر در خصوص هر مصوبه ده روز و در صورت استمهال ده روز دیگر (مجموعا 20 روز) فرصت دارد و از این نظر تفاوتی بین لایحه بودجه با سایر طرح ها و لوایح مصوبه نهاد قانون گذاری نیست.
وی از کاهش حدود 3 درصدی بودجه این شورا در لایحه بودجه 1386 کل کشور خبر داد و اظهار داشت : شورای نگهبان از مظلوم ترین نهادهاست و بودجه این شورا که سال گذشته 18 میلیارد و سیصد میلیون تومان تعیین شده بود، در لایحه بودجه سال آینده به 18 میلیارد و یکصد میلیون تومان کاهش یافته است.
دکتر کدخدایی تاکید کرد که این شورا تابع قانون و مقررات است و در جهت افزایش بودجه خود تلاشی نخواهد کرد.
کدخدایی درباره‌ استفساریه‌ مجلس از شورای نگهبان در رابطه با اصلاح موادی از قانون تامین اجتماعی که مورد تایید شورا قرار نگرفت، گفت: نظری که از سوی شورای نگهبان مطرح شد مبتنی بر نظر قبلی این شورا بوده که در این خصوص مرجعی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانونی را تصویب کرد که تفسیر این امر هم به عهده‌ی خود آن مرجع است چون در این قانون مصوبه‌ای که اشاره شد و مورد بحث قرار گرفت، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و شورای نگهبان اعلام کرد که مجلس نمی‌تواند استفساریه‌ای داشته باشد بنابراین باید مجمع خود تفسیر این موضوع را برعهده داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر انتخاب دکتر الهام به عنوان وزیر دادگستری و عضویت آن در شورای نگهبان، اظهار داشت: در گذشته شورای نگهبان اعلام کرده بود که عضویت در شورا شغل محسوب نمی‌شود و مغایر با قانون اساسی و قوانین عادی دیگر نیست. رویه‌ جاری هم بر همین منوال بوده و چنان‌چه استفساریه‌ جدیدی بیاید در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی در مورد این‌که آیا نظر شورای نگهبان درباره‌ی فاینانس‌های امور ریلی در گذشته و حال تغییری کرده است؟ گفت: تا به حال اظهارنظر جدیدی در این خصوص صورت نگرفته است.
دکتر کدخدایی در ابتدای این نشست خبری‌ از حضور حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن تشکر کرد و اظهار داشت: این راهپیمایی بیانگر حضور مردم و پاسخی به یاوه‌گویی‌های دشمنان و بدخواهان است و این وظیفه‌ی ماست که از ملت ایران به خاطر حضور در این راهپیمایی تشکر و قدردانی کنیم.
وی همچنین عملیات تروریستی و ددمنشانه‌ برخی از وابستگان به دولت‌های بیگانه در زاهدان را محکوم کرد و شهادت جان‌برکفان این حادثه را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که مجامع بین‌المللی چشم‌شان را باز کنند و ببینند که ایران خود از قربانیان عملیات‌های تروریستی است و اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.
دکتر کدخدایی در پایان از منتخبان چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری دعوت کرد تا در مراسم افتتاحیه اولین اجلاس رسمی این مجلس که اول، دوم و سوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود شرکت نمایند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این اجلاس راس ساعت 30/ 8 صبح سه شنبه اول اسفند در محل سابق مجلس شورای اسلامی واقع در خیابان امام خمینی برگزار می‌شود.
وی افزود: در مراسم افتتاحیه که بر عهده‌ شورای نگهبان است از هیات رییسه‌ی سنی که یک نفر رییس و یک نفر نایب رییس از مسن‌ترین افراد و همچنین دو منشی که از جوان‌ترین نمایندگان می‌باشند دعوت می شود.
دکتر کدخدایی برنامه‌های دیگر این مراسم را تلاوت قرآن، اجرای سرود ملی، قرائت پیام مقام معظم رهبری، گزارش انتخابات دوره‌ چهارم مجلس خبرگان از سوی آیت الله جنتی رییس هیات مرکزی نظارت و مراسم تحلیف اعلام کرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد