کد خبر: ۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷- 25 June 2014
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان:

منطق اجازه ورود بدون ضابطه افراد به انتخابات، در هیچ کشوری پذیرفته نیست

عضو حقوقدان شورای نگهبان در جمع ناظرین استان کرمانشاه گفت: همانطور که دولت وظیفه دارد اگر کسی به مرز کشورش حمله کرد برای دفاع تدبیر کند، نباید اجازه دهد که کسی که مخالف مصالح و منافع کشور است در مراکز قدرت و تصمیم‌گیری کشور ورود کند.
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر سیامک ره‌پیک در جمع ناظرین شورای نگهبان در استان کرمانشاه، ضمن اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و آرزوی بخشش گناهان همه در ایام باقی‌مانده از ماه پر برکت شعبان، اظهار داشت: مردم استان کرمانشاه به غیورمردی شهرت دارند و همواره حافظ انقلاب اسلامی بوده‌ و شهدای بسیاری تقدیم نظام نموده و بالاترین هزینه‌ها را برای حفظ ارزش‌هایشان پرداخت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر اساس مبانی وحیانی و ارزش‌های انسانی و اسلامی تأسیس شده است، وجود مردمی با انگیزه، با ایمان و با باورها و اعتقادات محکم و استوار ضامن حفظ، بقاء و ارتقای انقلاب اسلامی است. این نکته‌ای است که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دائما بر آن تأکید و مسئولین را به حفظ این مبنا سفارش فرموده‌اند.
دکتر ره‌پیک تأکید کرد: اگر این مبنا وجود داشته باشد، وجود جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام دینی و ارزشی تضمین می‌شود و اگر خدای ناکرده روزی این مبانی خدشه‌دار شود، جمهوری اسلامی نیز در صحنه واقعی و عینی وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: به لطف خداوند متعال و عنایات اولیای الهی با وجود تمام مشکلات، چالش‌ها، تهدیدات و البته نقص‌های داخلی این مجموعه پاک و ارزشی نه تنها باقی مانده بلکه روز به روز بر قدرتش افزوده شده و در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه و پیشرفت کرده است و به لطف خداوند اگر ما با مقاومت و ایستادگی رفتار کنیم انشاء‌ا... این مسیر ادامه خواهد یافت و توسعه کشور در ابعاد مختلف بیش از پیش قابل مشاهده خواهد بود و امیدواریم روزی برسد که همه ما شاهد باشیم که این مجموعه الهی مقدمه‌ای برای حکومت عدل جهانی حضرت صاحب الزمان (عج) باشد و همه مردم دنیا از آن برخوردار شوند.
استاد حقوق دانشگاه در مورد ویژگی‌های جمهوری اسلامی بیان کرد: ویژگی مهم جمهوری اسلامی این است که ایده‌ای را مطرح کرده که موجب توسعه ارزش‌های انسانی و برقراری عدالت می‌شود. منشأ تهدیدهای قدرت‌های بزرگ و مشکلاتی که برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کنند در این نکته است. آنها تمایل ندارند در این دهکده‌ای که ایجاد کرده‌اند کسی در مقابل آنها عرض اندام کند بنابراین به منظور ایجاد خلل و محدودیت در روند حرکتی این حکومت از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند. موضوع حقوق بشر، اختلافات قومی، طائفه‌ای، جنگ تحمیلی، گروه‌های معاند و حتی مواردی که شاید جنبه سیاسی نداشته باشند؛ از تمام مسائلی که به نحوی اشکال و مانع در مقابل حرکت جمهوری اسلامی و جهانی شدن آن ایجاد می‌کند بهره‌ می‌برند و آن را تقویت می‌کنند تا علیه جمهوری اسلامی به کار گیرند.
وی با اشاره به جنایات گروه تروریستی داعش گفت: به وضوح مشخص است که قدرت‌های استکباری منابع مالی، تشکیلات، آموزش‌های نظامی و دیگر امکانات گروه تروریستی داعش را فراهم می‌کنند و به واسطه حمایت‌های این قدرت‌ها مدت‌هاست که منطقه را به آشوب کشیده‌اند. نوک پیکان حمله این گروهک به سمت کشورها، دولت‌ها و گروه‌هایی است که ایده‌شان، ایده مقاومت، عدالت، استقلال، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار است.
دکتر ره‌پیک تأکید کرد: سوریه در جبهه مقاومت است به همین دلیل داعش را در آن‌جا تشکیل دادند و این گروه به اسم اسلام جنایات بسیاری انجام می‌دهد در حالی که بویی از اسلامیت نبرده‌اند و هیچ فرقه اسلامی چنین جنایاتی را تأیید نمی‌کند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات عراق اضافه کرد: انتخاباتی در عراق برگزار شد که تلاش‌های قدرت‌های استکباری برای تأثیر در نتیجه انتخابات حاصلی نداشت و نتیجه انتخابات آن طور که آنها می‌خواستند نشد به همین دلیل با توطئه و رخنه‌ای که در ارتش عراق داشتند، گروهک تروریستی داعش را وارد عراق کردند و جنایات بسیار فجیعی توسط آنها انجام دادند.
استاد حقوق دانشگاه با اشاره به رواج ابزارهای نوین ارتباطی گفت: ابزارهای نوین ارتباطی مانند شمشیر دو لبه است و این ابزاری که قبلا توسط استکبار برای رسیدن به اهداف شومشان به کار گرفته می‌شد، امروز علیه خودشان استفاده می‌شود و بسیاری از این فجایع و جنایات آنها و نوکرانشان توسط این ابزار به سرعت در سراسر دنیا انعکاس یافته و مردم منصف و عدالت‌گرا نسبت به مسائل آگاه می‌شوند.
دکتر ره‌پیک در مورد تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان گفت: بسیاری از کشورهای دیگر نیز از انرژی هسته‌ای بهره می‌برند ولی چون در مقابل ظلم و بی عدالتی‌های استکبار جهانی سکوت کرده و یا با آنها همکاری می‌کنند، مشکلی با آنها ندارند. استکبار جهانی با کشورها و گروه‌هایی که در مقابل ظلم و ستم آنها ایستادگی می‌کند، دشمنی دارد، تحریم و تهدید می‌کند و از هر وسیله‌ای برای خلل در حرکتشان استفاده می‌کند.
وی توکل، پایداری، استقامت و تدبیر را رمز توسعه و پیشرفت دانست و افزود: هیچ کشوری در منطقه مانند جمهوری اسلامی در داخل کشور سازوکارهای مشارکت و استفاده از آرای مردمی و دخالت آنها در تصمیم‌گیری‌های اداری و سیاسی را اجرا نکرده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات در دیگر کشورهای منطقه گفت: در انتخابات برخی از کشورهای منطقه با وجود دخالت‌های بیگانگان و حضور ناظرین بین‌المللی، بحث‌های فراوانی در نتیجه انتخابات مطرح است و حتی زمانی که نتیجه دلخواه مستکبران حاصل نمی‌شود بحث ابطال انتخابات را مطرح می‌کنند.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی با وجود این که همواره مورد هجمه‌ها، فشارها و تهدیدات بسیاری قرار گرفته است ولی در اوج بحران‌ها نیز با استقلال کامل انتخابات را برگزار کرده است. چرا که مردم با اعتقاد در انتخابات دخالت و مشارکت دارند. در واقع برگزار کنندگان انتخابات خود مردمی هستند که اعتقاد دارند باید از طریق مشارکت، کشور اداره شود. بنابراین در طول این سالها با تکیه بر عامه و توده مردم و به کارگیری آنها در شبکه نظارت، هیچ وقفه‌ای در انتخابات کشور ایجاد نشده است.
دکتر ره‌پیک بیان کرد: اگر کشورهای دیگری بخواهند مشابه انتخاباتی که در کشور ما برگزار می‌شود، برگزار کنند باید هزینه‌ای چندین برابر هزینه‌هایی که ما در کشور پرداخت می‌کنیم را پرداخت کنند. این امتیاز ویژه جمهوری اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نظارت‌های مختلفی در امور گوناگون صورت می‌گیرد اما بخش مهمی از نظارت در کشور نظارت بر انتخابات است که بر عهده شورای نگهبان قرار گرفته است که در این امر بسیار مهم، از اعضای شورای نگهبان تا شبکه نظارت که متشکل از مردم هستند، مشارکت دارند.
معاون اجرایی و امور انتخابات به هجمه‌ها و شبهات علیه شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: برخی افراد شبهاتی را در مورد نظارت بر انتخابات القا می‌کنند که گاهی به مغالطه نزدیک می‌شود؛ باید این موارد روشن و در جامعه تبیین شود.
دکتر ره‌پیک به انتخابات دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: برخی از افراد از مسائل انتخاباتی سایر کشورها بی خبرند و یا با اغراض خاصی شبهه ایجاد می‌کنند. جمهوری اسلامی از شیوه‌های عقلایی و متعارف در انتخابات استفاده می‌کند البته قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است اما در تمام کشورها ضابطه و قوانین خاصی برای ورود افراد به انتخابات وجود دارد و مطابق با آن قوانین کاندیداها احراز صلاحیت می‌شوند.
وی افزود: بدیهی است که مردم حق انتخاب دارند اما دولت‌ها نیز موظفند شرایط انتخاب صحیح مردم را فراهم کنند. دولت‌ها وظیفه برقراری نظم، امنیت و رفاه را بر عهده دارند. همانطور که دولت وظیفه دارد اگر کسی به مرز کشورش حمله کرد برای دفاع تدبیر کند، نباید اجازه دهد که کسی که مخالف مصالح و منافع کشور است در مراکز قدرت و تصمیم‌گیری کشور ورود کند بنابراین نه رویه کشورها و نه منطقی است که کسی اجازه بدهد هر شخص بدون صلاحیتی در امور مهم کشور ورود کند. چنین منطقی که اجازه ورود بدون ضابطه افراد به انتخابات داده شود، در هیچ کشوری پذیرفته نیست.
وی تصریح کرد: برخی از مسائل نه تنها برای مردم بلکه برای نخبگان نیز قابل کشف نیست. افرادی داشتیم که خود را در معرض نامزدی در انتخابات قرار داده و ثبت‌نام کرده‌اند اما پس از بررسی مشخص شده که مشکل امنیتی دارند که این موضوع برای عموم مردم قابل کشف نیست. اگر جاسوسی آمد و با سوء استفاده از عدم آگاهی مردم رأی آورد، چه کسی مسئول است؟! قانون در کشور ما تصریح کرده است که مراجع چهارگانه با توجه به اسنادی که در اختیار دارند اظهار نظر کنند. این اسناد، اسناد عمومی نیست که در اختیار همه مردم قرار داشته باشد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: این که کسی که می‌خواهد رییس جمهور یا نماینده مجلس شود و در امور مهم کشوری اظهار نظر و تصمیم‌گیری نماید، از حداقل‌های اخلاقی و رفتاری برخوردار نباشد، قابل قبول نیست. این مغالطه است که برخی مطرح می‌کنند که مردم نیاز به قیم ندارند که کسانی تعیین تکلیف کنند. این قیمومیت نیست بلکه وظیفه دولت‌هاست که سازوکاری را تعریف کنند که مردم در امنیت و رفاه باشند و البته خود مردم انتخاب می‌کنند اما شرایط انتخاب باید فراهم شود.
وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: اتفاقی که در آن سال افتاد این بود که عده‌ای حرف‌هایی زدند و رفتاری داشتند که مورد تأیید و برنامه‌ریزی کشورهای خارجی بود. فضایی که به تعبیر مقام معظم رهبری فضای غبارآلود بود، ایجاد شد. بدیهی است که اگر در این فضای غبارآلود رأی‌گیری شود، این رأی‌گیری منجر به نتیجه مطلوبی نخواهد شد اما خوشبختانه با لطف خداوند متعال و تدبیر مقام معظم رهبری آن حادثه خطرناک از سر کشور رفع شد.
وی ادامه داد: اکنون کسانی دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند تا از اصل مسئله غفلت شده و فتنه به یک مسئله عادی تبدیل شود. هر چند که باید عملکرد اشخاص ملاک تصمیم‌گیری قرار گیرد اما بحث شورای نگهبان فراتر از این موضوعات است. باید توجه شود که این قبیل رفتارها دیگر تکرار نشود. عده‌ای کشته شدند، آبروی نظام در معرض خدشه قرار گرفت، اکنون برخی می‌گویند گذشته‌ها را فراموش کنیم اما باید اصل مسئله روشن شود که دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود.
دکتر ره‌پیک تأکید کرد: دولت‌ها وظیفه دارند و باید تدابیری اتخاذ کنند که رأی حقیقی و واقعی مردم اخذ شود نه رأیی که فردی فاقد صلاحیت با تکیه بر ثروت، قدرت و سیاسی بازی مردم را فریب دهد. برخی از مراجع باید بر روند برگزاری انتخابات نظارت کنند که قانون این وظیفه را برعهده شورای نگهبان گذاشته است.
وی در مورد افزایش هجمه‌ها علیه شورای نگهبان هشدار و بیان کرد: برخی می‌گویند «این نوع نظارت یعنی نظارت استصوابی که در شورای نگهبان وجود دارد در کشور سابقه نداشته، این نوع نظارت جدید است و در سال‌های اخیر اجرا شده است»! در حالی که شورای نگهبان از ابتدای انقلاب به همین روش عمل می‌کرده است اما در زمانی چون تشکیلات شورای نگهبان به شکل امروزی نبوده، این امر بروز و ظهور نداشته است.
دکتر ره‌پیک در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: نظارت استصوابی، نظارتی موثر است. قانون اساسی در اصول مختلف به نظارت شورای نگهبان اشاره کرده است و هیچ اشاره‌ای به این ندارد که اگر شورای نگهبان در مورد صلاحیت کاندیداها یا در مورد روند انتخابات مشکلی دید به دیگری ارجاع دهد؛ البته رسیدگی به جرم از نظر قضایی بحث دیگری است که توسط قوه قضائیه انجام می‌شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان یک ناظر اطلاعی نیست بلکه نظارت شورای نگهبان نظارت موثر است؛ یعنی نظارت شورای نگهبان باید مطابق با قانون اساسی و قوانین مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اولین مراحل انتخابات که اعلام زمان برگزاری انتخابات توسط وزارت کشور است تا پایان انتخابات که آراء شمارش و به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌شود، قاطع و موثر باشد.
وی اضافه کرد: بر فرض اگر وظیفه نظارت استصوابی برعهده شورای نگهبان نیز نبود باید در جای دیگری این نظارت وجود داشته باشد و نمی‌شود در نظارت تنها به اطلاع از تخلفات احتمالی بسنده کرد. البته طبق قانون اساسی وظیفه نظارت برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: شبکه نظارت شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را با انگیزه و اعتقاد انجام می‌دهد. ناظرین شورای نگهبان از طیف‌های مختلف مردم در درجه اول با اعتقاد کار می‌کنند و این رمز موفقیت شورای نگهبان است. پشتوانه سلامت انتخابات وجود عناصر با انگیزه است که باید برای حفظ این مجموعه گسترده و عظیم کشوری تلاش و تدبیر شود.
وی شفاف بودن مجموعه نظارتی شورای نگهبان را از دیگر ویژگی‌های بارز این شبکه دانست و افزود: چون تمام عناصر شبکه نظارت از مردم هستند، همه فعالیت‌های آنها کاملا مشخص و شفاف است. یکی دیگر از عوامل پشت سر گذاشتن حوادث سال 88 نیز همین شفافیت عوامل نظارت شورای نگهبان بود.
وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های شبکه نظارت، قابل اعتماد بودن اعضای آن است؛ به طوری که این افراد از شخصیت‌های قابل اعتماد مردمی و خوش نام تشکیل شده‌اند و اگر اشکالات جزئی وجود دارد، باید رفع شود. البته اعتماد، بی دلیل حاصل نمی‌شود و لازم است همواره بی طرفی را رعایت کرده و از ورود به دسته‌بندی‌های رایج سیاسی خودداری کنیم.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، شبکه نظارت را شبکه آموزش‌دیده خواند و گفت: این یکی از ویژگی‌های قابل ملاحظه شبکه نظارت است. شبکه آموزش دیده و توجیه شده شورای نگهبان سرمایه ارزنده‌ای است که در برگزاری انتخابات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
وی در پایان تأکید کرد: هدف همه ما این است که تمام امکانات و سازوکارها به برگزاری انتخابات سالم که خروجی این انتخابات، صیانت از رأی مردم، اسلامی و جمهوری بودن نظام که تمام هویت نظام است، منجر شود. شبکه نظارت شورای نگهبان با تمام توان برای حفاظت از این ارزش‌ها ایستاده است. انشاء‌ا... همه ما با لطف خداوند متعال از انجام وظیفه خود سربلند بیرون آمده و ضمن کمک به نظام مقدس جمهوری اسلامی از اجر و پاداش اخروی نیز برخوردار شویم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات