کد خبر: ۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸- 16 June 2014
عضو حقوقدان شورای نگهبان:

اعتماد مردم سرمایه اصلی شورای نگهبان است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان جلب اعتماد مردم را سرمایه اصلی شورای نگهبان دانست و گفت: شورای نگهبان برای پیشبرد اهداف عالی نظام نیاز به امکاناتی دارد اما بدون اعتماد مردم، این امکانات فاقد ارزش می‌باشند.
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر سیامک ره‌پیک 24 خردادماه در جمع ناظران استان گلستان، ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان به ویژه ولادت با سعادت حضرت صاحب الزمان (عج)، مجموعه نظارتی شورای نگهبان را در نوع خود کم نظیر دانست و اظهار داشت: مجموعه نظارتی شورای نگهبان ویژگی‌های خاصی دارد که به واسطه آن از دیگر سازمان‌ها و مجموعه‌های مشابه، متمایز است.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌ها این است که عوامل مجموعه نظارتی با انگیزه‌های کاملا خالص و پاک در خدمت کشور هستند چون هویت و ساخت تشکیلات شورای نگهبان مبتنی بر کار مردمی و از بدنه مردم است که این امر باعث موفقیت و اعتماد به شورای نگهبان شده است. بدنه اصلی شورای نگهبان بدنه رسمی استخدام شده مثل سایر سازمان‌ها نیست بلکه این بدنه از مردم تشکیل شده است. اصل وابستگی که نیروهای نظارتی شورای نگهبان نسبت به این نهاد دارند وابستگی وجدانی و انگیزه‌ای است که لازم است این چنین انگیزه‌هایی حفظ شوند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: در آن حوادث چون همه امور برگزاری انتخابات در دست مردم بود، امکان این که کسی بخواهد یک تخلف سازماندهی شده و هدفدار انجام دهد، وجود نداشت و این امر همواره باعث ایجاد اعتماد و نقطه اتکایی برای شورای نگهبان بوده است. این ویژگی بسیار مهمی است که انشاء‌ا... با یاری خداوند متعال و همت همه ناظرین و کارکنان شورای نگهبان تداوم داشته باشد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه غالب ناظرین و کارکنان شورای نگهبان افرادی قابل اعتماد، با نشاط، فرهیخته، فرهنگی و نسبت به موضوعات مختلف بصیر هستند و ضمن دلسوزی نسبت به نظام، در انجام وظایف قانونی خود توجه و دقت زیادی دارند.
این استاد حقوق دانشگاه تأکید کرد: شورای نگهبان نهادی است که باید مورد اعتماد قرار بگیرد و این سرمایه اصلی شورای نگهبان است. هر چند که شورای نگهبان نیازمند امکانات دیگری است اما تمام این امکانات بدون اعتماد مردمی فاقد ارزش هستند. شورای نگهبان ناظر است و ویژگی ناظر این است که ضمن بهره‌مندی از بینش و نظارت دقیق، امانتدار باشد تا بتواند اعتماد را جلب کند بنابراین همه وابستگان به شورای نگهبان باید در انجام تمام امور و رفتارشان دقت نمایند تا این اعتمادی که به شورای نگهبان وجود دارد، خدشه‌دار نشود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر لزوم ارتباط شورای نگهبان با سایر سازمان‌ها و نهادهای کشوری به منظور انجام وظایف قانونی خود، تصریح کرد: شورای نگهبان مطابق قانون و رویه اداری حتما باید با مراجع چهارگانه و دیگر مراجع قانونی ارتباط داشته باشد. به طور طبیعی دولت‌ها هر چهار سال یک بار تغییر می‌کنند و دولت‌های مختلفی پس از انقلاب اسلامی در کشور سر کار آمده است، اما شورای نگهبان در هر شرایطی باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد لزوم رعایت قانون برای همه افراد به ویژه سازمان‌ها و نهادها، تأکید کرد: هر کسی در هر جایگاهی که قرار گرفته باید آن چه که مورد نظر مقام معظم رهبری و قانون است انجام دهد و به شکلی رفتار و عمل کند که انتخابات واقعی در کشور برگزار شود.
وی تصریح کرد: وقتی که فضای انتخابات مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هیجانی، غبار آلود و توأم با رفتارهای هنجارشکنانه می‌شود، برخی گروه‌ها از این فضا سوء استفاده می‌کنند. در آن سال چون فضا غبارآلود بود، تصمیم‌گیری شفاف و عاقلانه سخت شد و برخی افراد و گروه‌ها با فرصت‌طلبی در جهت مقاصد خود از این فضا استفاده کردند. البته تدبیر مقام معظم رهبری و اعتماد به شورای نگهبان باعث شد که این غبار فرو نشسته و مردم نسبت به اصل حوادث و اتفاقات آگاه شوند.
دکتر ره‌پیک ادامه داد: روشها و تدابیری که برای برگزاری انتخابات اتخاذ می‌شود باید به شکلی باشد که فضا غبارآلود نشود و در صورتی که انتخابات شفاف و با شناخت برگزار شود، حرفی باقی نمی‌ماند. البته ما وظیفه داریم که اجازه ندهیم اشخاص و گروه‌هایی که با معیارهای قانونی هم‌خوانی ندارند، وارد انتخابات شوند.
وی افزود: اگر در بحث صلاحیت‌ها دقت لازم وجود داشته باشد و مسیر انتخابات در هر منطقه با سلامت طی شود، از نظر قوانین جمهوری اسلامی کاندیدای منتخب مشروعیت دارد و هیچ شخصی نمی‌تواند مشروعیت کسی را زیر سوال ببرد. اما مقدمات مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر لزوم بی طرفی عوامل شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان امین است و وارد خط و خطوط رایج سیاسی کشوری مانند اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نخواهد شد. البته اگر اصولگرایی به معنای اصول انقلاب، رهبری و قانون باشد، شورای نگهبان اصولگرای واقعی است و این اصولگرایی مورد تأیید است.
وی افزود: وابستگی به هر گروه علائمی دارد. برخی از رفتارها مخالف اصول انقلاب است که از هیچ شخصی پذیرفته نیست. چهره شورای نگهبان و دفاتر نظارتی باید بری از حزب‌گرایی و جناح‌گرایی باشد. شورای نگهبان مافوق جناح‌ها و گروه‌ها است البته شورای نگهبان هر گروهی که طرفدار انقلاب و رهبری است را تأیید می‌کند اما اگر همان گروه انحرافی از اصول داشته باشد، مورد تأیید نیست.
دکتر ره‌پیک در پایان ابراز امیدواری کرد: انشاء‌ا... قلب حضرت صاحب‌الزمان (عج) از همه راضی و خوشنود باشد و خداوند متعال توفیق دهد تا سرباز صالحی برای حضرت باشیم و با همت مومنین این انقلاب به سلامت به مقصد و به دست صاحب اصلی‌اش برسد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند