کد خبر: ۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲- 10 June 2014
دکتر ره‌پیک در جمع پرشور ناظران انتخاباتی استان البرز:

با وجود بدنه عظیم نظارت مردمی، کسی نمی‌تواند مدعی شود انتخابات ناسالم است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به نقش مردم در انتخابات گفت: با وجود بدنه عظیم نظارت مردمی، کسی نمی‌تواند مدعی شود انتخابات ناسالم است.
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر سیامک ره‌پیک در همایش ناظرین استان البرز که با حضور حدود 1200 نفر از ناظرین این استان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت اعیاد ماه پر برکت شعبان، به سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: همه نهادهای ایجاد شده در جمهوری اسلامی به برکت وجود و تدبیر حضرت امام (ره) شکل گرفتند. زمانی که اغلب گروه‌های سیاسی و مبارز اعتقاد داشتند، مبارزه با طاغوت به ثمر نمی‌رسد و باید در حد وسع فردی و به صورت محدود مبارزه کنند، اقدام حضرت امام (ره) شاهکار و معجزه بود.
وی تصریح کرد: در حالی که هیچکس امید نداشت کشوری بر پایه مردم سالاری دینی تشکیل شود و افرادی که به صورت فردی و یا گروهی مبارزه می‌کردند، گمان نمی‌کردند که کشوری بر اساس جمهوریت و بر پایه مشروعیت اسلامی تأسیس شود و آن را ناممکن و دست نایافتنی می‌دانستند، آن بزرگمرد با توکل به لطف خداوند و اعتماد به مردم و تدبیر و دوراندیشی، نظامی ایجاد کردند که ثمرات آن امروز در گستره جهانی مشاهده می شود.



این استاد حقوق دانشگاه افزود: انقلاب اسلامی مسیر تاریخ بشر را تغییر داد و حضرت امام با تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی، نهادی برای مبارزه مستمر با باطل به وجود آورد. یادگار اصلی امام برای مردم به ویژه مسلمانان و مستضعفان جهان تشکیل جمهوری اسلامی به عنوان پایگاه اصلی اسلام و مبارزه مستمر و دائم با باطل بود.
دکتر ره‌پیک تأکید کرد: حضرت امام موفق به ایجاد یک نظام مبتنی بر مردم سالاری شد که در دو ویژگی ممتاز بود و نسبت به بقیه نظام های مردمسالاری و جمهوری‌ برتری داشت. نخست آنکه این مردم‌سالاری، براساس مبانی اسلامی و توحیدی تشکیل شد. بنابراین از این جهت از انواع جمهوری های رایج، متمایز است که اتکای آن به خود انسان نیست و متکی بر مبانی وحیانی و توحیدی است و ویژگی دوم آن این است که این مردم‌سالاری در چارچوب حوزه دین و احکام الهی تعریف می‌شود لذا ایمان و باورهای عمیق دینی در سراسر این مردم‌سالاری جریان دارد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد نقش مردم در تشکیل جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: مردم ما سخت‌ترین آزمونها را با تکیه بر مبانی اسلامی پشت سر گذاشتند. در 8 سال دفاع مقدس، مردم سالاری فقط به معنای دفاع از خاک نبود بلکه مردم به کشوری اعتقاد داشتند که نظام آن مورد تأیید خداوند است. آنچه باعث شد مردم در موقعیت‌های سخت به ایستادگی امیدوار شوند، الگو قرار دادن شخصیت‌هایی مثل حضرت سیدالشهدا (ع) بود. ولی این ویژگی و چنین الگوهایی با نگاه عمیق به هستی و انسان در جمهوری‌های معمول دنیا وجود ندارد. در واقع رمز بقای جمهوری اسلامی حفظ این جوهره دینی و وحیانی است.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات در سوریه و برخی کشورهای دیگر و برخورد دوگانه مدعیان دموکراسی با این دو انتخابات گفت: انتخابات سوریه با حضور ناظرین بین المللی برگزار شد. حال که انتخابات برگزار شده است، برخی کشورها می‌گویند ما این انتخابات را قبول نداریم. این در حالی است که همزمان با انتخابات سوریه، انتخابات دیگری نیز در کشورهای دیگر برگزار شد اما آنها نه تنها به آن انتقادی نکردند بلکه تأیید کردند. آنچه در سوریه برگزار شد اگر چه بی نقص نبود اما به مراتب مردمی‌تر و سالم‌تر از انتخابات کشورهای دیگر بود.


دکتر ره‌پیک در ادامه با اشاره به اشغال فلسطین و ضمن انتقاد از برخورد دوگانه غرب با مسأله حقوق بشر و تروریسم افزود: گروهی مانند دزد 70-60 سال است که سرزمین ملتی را اشغال کرده‌اند. اما محافل و رسانه های غربی، به کسانی که از وطن خود دفاع می‌کنند، تروریست می‌گویند! و برای تلقین این ادعا میلیونها صفحه کتاب و مقاله نوشته‌اند.
وی با اشاره به اشغال کشورها با ادعای دفاع از حقوق بشر و دموکراسی گفت: از زمان اشغال عراق، حدود یک میلیون و 300 هزار نفرکشته شده‌اند در حالی که هنوز تبعات آن ادامه دارد از جمله با استفاده از سلاحهای غیرمتعارف، بچه‌های ناقص الخلقه زیادی متولد می‌شوند. این در حالی است که معاون رییس جمهور وقت آمریکا، صاحب یک کارخانه تولید اسلحه بود. قابل باور نیست این شخص که تاجر اسلحه است در جنگ عراق از فروش سلاح بی نصیب مانده باشد. در بسیاری از تجهیزات نظامی ارسالی به عراق، آرم همان کارخانه متعلق به معاون رییس جمهور وقت آمریکا دیده می‌شد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان ویژگی مردمسالاری دینی را اتکا به حضور مردم در صحنه دانست و افزود: اجرا و تداوم مردم سالاری دینی حضرت امام، متکی به مردم است. با اتکای اجرا و نظارت انتخابات به مردم، وقتی بحث استدلال، منطق و سند مطرح باشد کسی نمی‌تواند مدعی شود که انتخابات در جمهوری اسلامی ناسالم برگزار می‌شود زیرا الگوی انتخابات در ایران، یک بدنه عظیم و گسترده مردمی دارد.
وی با اشاره به وقایع پس از انتخابات سال 88 گفت: در آن سال هجمه‌های بسیاری به نظام و شورای نگهبان وارد شد، اما نظارت مردم بر انتخابات برای جمهوری اسلامی مایه اطمینان بود. در واقع این جمعیت عظیم ناظرین، خود مدعی سلامت انتخابات هستند. ناظرین همکار شورا و دلسوز نظام هستند و اگر خلافی صورت بگیرد، خودشان اجازه نمی‌دهند. در سال 88 نیز همه آنها به سلامت انتخابات اطمینان قلبی داشتند. اگر چه به دلیل محدودیت زمانی، عقلانی نبود که کل صندوق‌ها بازشماری شود اما اگر شرایط مهیا بود و کل آرا نیز بازشماری می‌شد، نتیجه همان می‌شد. بدیهی است که تخلفات جزئی در هر اقدامی وجود دارد. اما اشتباه و تخلف تأثیرگذار در کل انتخابات، به هیچ وجه امکان پذیر نیست زیرا مجموعه نظارتی شورای نگهبان متشکل از مردمی متعهد، دلسوز، انقلابی و مدعی جلوگیری از بروز هرگونه تخلف است.
وی تأکید کرد: تنها راه باقی ماندن میراث مردم‌سالاری دینی حضرت امام، حفظ ویژگی‌های این مبناست و اگر این مبنا تضعیف و به بدنه مردمی نظام مردم‌سالاری بی اعتنایی شود، خمیر مایه انقلاب در معرض تهدید قرار می گیرد.
دکتر ره‌پیک ادامه داد: البته تهدیدات همیشه وجود داشته و مشکلاتی ایجاد کرده است اما با حفظ مبانی و رهبری نظام و حضور مردم در صحنه ها، تهدیدات نمی‌توانند صدمه جدی بر کشور وارد کنند.


وی تصریح کرد: انگیزه‌های خالص تک تک عوامل نظارتی در انتخابات باعث حفظ جمهوری اسلامی است و باید این انگیزه‌های پاک، حفظ و تقویت شود. اگر ما هم اشکالات و لغزشهایی داشتیم، باید مبنای اصلی در رفع اشکالات، حفاظت و مراقبت از این مجموعه دینی و مردمی باشد و این امر برای همه ما، واجب است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت قانونگذاری، گفت: مجلس شورای اسلامی، اختیار قانونگذاری را برعهده دارد و نمایندگان نیز باید شرایط جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند. بدیهی است فردی که جمهوری اسلامی و یا قانون اساسی را قبول ندارد، نمی‌تواند وارد این نهاد قانونگذار شود. در دنیا نیز همین گونه است و در هر نظام سیاسی، کسی در چنین مسئولیت‌هایی قرار می‌گیرد که اهداف و آرمانهای آن کشور و قانون اساسی آن را بپذیرد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان «بررسی صلاحیت کاندیدها» و «نظارت بر روند اجرای انتخابات» را دو امر مهم در برگزاری هر انتخاباتی عنوان و بیان کرد: شبکه نظارتی با همکاری ستاد شورای نگهبان هر چه در اجرای این دو مرحله دقیق‌تر و سالم‌تر عمل کند، جوهره و مبانی نظام بهتر حفظ می‌شود. اما اگر خدای ناکرده غفلتی در این امور پیش بیاید، منابع کشور در خلاف غرض مردم سالاری دینی مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اشکالات قانون انتخابات، تصریح کرد: رویه‌ها و قانون انتخابات، مشکلاتی دارند. اما ما تابع قانون هستیم. البته سیاستهای کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین است که اگر به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد، ابلاغ می‌شود. شورای نگهبان نیز آمادگی دارد تا نظر خود را برای رفع برخی از نواقص قانون انتخابات ارائه کند.
دکتر ره‌پیک با اشاره به زمان برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: سال 1393 فرصت مناسبی است تا با آمادگی بیشتری به انتخابات سال آینده وارد شویم. باید با بررسی دقیق، نواقص شبکه نظارتی شناسایی و به حداقل برسد تا مجموعه مستحکم و آماده‌ای برای نظارت بر انتخابات آینده داشته باشیم.
وی در پایان سخنانش تأکید کرد: وجود انگیزه صحیح و الهی برای خدمت به کشور مایه سلامت انتخابات و مایه امیدواری همه است. در جامعه، انگیزه‌ها ممکن است کمرنگ و پررنگ شوند اما برای شورای نگهبان تقویت این انگیزه الهی مهم است که خوشبختانه در تک تک ناظرین وجود دارد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند