کد خبر: ۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۲- 24 June 2006
سخنگوی شورای نگهبان:

مجتهدین تایید شده توسط امام و رهبری نیازی به احراز صلاحیت علمی ندارند

سخنگوی شورای نگهبان گفت : کسانی که اجتهاد آنها توسط امام راحل و یا رهبر معظم انقلاب اسلامی تایید شده برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان نیازی به احراز صلاحیت علمی ندارند .

سخنگوی شورای نگهبان گفت : کسانی که اجتهاد آنها توسط امام راحل و یا رهبر معظم انقلاب اسلامی تایید شده برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان نیازی به احراز صلاحیت علمی ندارند .

به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی شورای نگهبان ، دکتر عباسعلی کدخدایی روز شنبه 3/4/85 در گفتگو با خبرنگاران افزود : تردیدی وجود ندارد کسانی که حضرت امام (ره) اجتهاد آنها را تایید کرده باشد ، توسط شورای نگهبان هم تایید می شوند .

وی خاطر نشان کرد : چون در حال حاضر امام (ره) در قید حیات نیستند ، رهبر معظم انقلاب نیز اجتهاد هر کسی را تایید کرده باشند و یا در آینده تایید کنند ، نیازی به احراز صلاحیت علمی توسط شورای نگهبان ندارند .

دکتر کدخدایی درباره اقدامات هیات های نظارت بر انتخابات گفت : هیات نظارت بر انتخابات استانها تا پایان تیرماه تکمیل خواهد شد که در برخی از استانها تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده اند .

وی با بیان اینکه تعامل مثبتی با وزارت کشور داریم گفت : وزارت کشور برای شمارش رایانه ای آراء اعلام آمادگی کرده که اگر طرح وزارت کشور به سرعت آماده شود و به تایید شورای نگهبان برسد ، انتخابات مجلس خبرگان به صورت رایانه‌ای شمارش خواهد شد .

سخنگوی شورای نگهبان درباره الزام قضات دادگاهها به انتشار خلاصه دادگاه مفاسد اقتصادی گفت : طبق مصوبه مجلس و اظهار نظر شورای نگهبان اجرای این امر برای همه قضات لازم الاتباع است و بحث «تشخیص» قاضی مطرح نیست بلکه برای این کار تکلیفی بر عهده او گذاشته شده است .

خبرنگاری پرسید : «گفته می شود شورای نگهبان روند سخت گیرانه ای برای بررسی صلاحیت کاندیدای خبرگان در پیش بگیرد و حتی تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان را رد صلاحیت کند» که دکتر کدخدایی در پاسخ با رد این شایعات گفت : فرض شورای نگهبان براین است که صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس خبرگان همچنان باقی است مگر اینکه دلایل و مدارکی مبنی بر نداشتن صلاحیت به دست ما برسد .

وی تصریح کرد تا دلایل و مدارک مستند برای نداشتن صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس خبرگان ارائه نشود فرض بر ادامه صلاحیت آنهاست .

خبرنگاری سئوال کرد «چرا نظارت شورای نگهبان فقط مربوط زمان انتخابات است و در حین نمایندگی مجلس اعمال نمی شود» که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت : قانون به ما چنین اجازه ای نمی دهد که در حین نمایندگی نیز نظارت داشته باشیم .

وی با بیان اینکه شورای نگهبان تا بررسی صلاحیت دوره بعد وظیفه ای ندارد گفت : در صورتیکه تخلفی در حین نمایندگی صورت بگیرد ، قوه قضاییه باید برخورد کند .

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه نظارت بر انتخابات شوراها گفت : این لایحه هنوز به تصویب مجلس نرسیده و تا زمانیکه به شورای نگهبان ارسال نشود ، نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد .

وی هرگونه رایزنی مجلس و شورای نگهبان درباره بررسی مصوبات کمیسیون های مجلس شورای اسلامی را رد کرد و افزود : اگر مصوبات کمیسیون ها در راستای حکم قانون اساسی باشد ، شورای نگهبان آماده بررسی و اظهار نظر درباره این مصوبات است .

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای این نشست خبری با تسلیت سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و ایام فاطمیه ، سالگرد فرارسیدن فاجعه هفتم تیر و شهادت شهید مظلوم آیت الله بهشتی و 72 تن از یارانش را گرامی داشت و گفت : هفتم تیر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که موجب روسیاهی عوامل جنایتکار داخلی و حامیان بین المللی آنها شد .

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد