کد خبر: ۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲- 02 February 2014
آیت‌ا... شب زنده‌دار:

اگر شورای نگهبان تعطیل شود،‌ 3 قوه دیگر نیز تعطیل می‌شوند

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: قوه مقننه بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد و اگر روزی شورای نگهبان تعطیل شود، سه قوه دیگر نیز تعطیل خواهند شد.




به گزارش اداره کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، آیت‌ا... مهدی شب‌زنده‌دار در همایش ناظرین شهرستان جهرم، ضمن تبریک دهه مبارک فجر اظهار داشت: یکی از خصیصه‌های اسلام این است که سیاستش عین دیانت و بندگی خداست و بندگی خدای متعال هم قرین با سیاست است.
وی با اشاره به برخی از دعاهای اسلامی، بر خدمت به نظام اسلامی تأکید و بیان کرد: از خداوند بخواهیم که در سایه دولت کریمه، اسلام و اهل اسلام عزیز شوند. عزت اسلام در این است که اسلام مطرح باشد و قوانین، دستورات و رهنمودهایش در جامعه عمل شود و زندگی افراد بر اساس فرمان خدا باشد و بحمدا... این دعا در منطقه‌ای خاص از جهان به همت امام امت رضوان‌ا... علیه و همیاری ملت عزیز ایران و شما مردم خطه فارس و جهرم به وقوع پیوست و شما این سعادت را دارید که در تحقق این ایده نقش داشتید.
عضو فقهای شورای نگهبان با استناد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تمام قوانین و مقررات کشور از جمله آیین‌نامه‌ها و مصوبات نباید خلاف شرع باشند. در اصل چهارم قانون اساسی که بر عموم و اطلاق سایر مواد قانون اساسی هم حاکم است، بر این مسئله تأکید کرده و گفته است در هر صورتی اگر قانونی با شرع مقدس ناسازگار باشد، آن قانون معتبر نیست و این بیانگر عزت اسلام است و قوه مقننه که زیر بنای دو قوای دیگر است، خط مشی آن را تعیین می‌کند.
وی به جایگاه ویژه شورای نگهبان در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی ما می‌گوید قوه مقننه بدون شورای نگهبان که قوانین مجلس را از نظر شرع و قانون اساسی بررسی می‌کند، اعتبار ندارد. بنابراین اگر روزی شورای نگهبان تعطیل شود، سه قوه دیگر نیز تعطیل خواهند شد.
آیت‌ا... شب زنده‌دار در مورد ارکان حکومت الهی گفت: حکومت الهی دو رکن مهم دارد که یکی اسلامیت و دیگری بر حسب تعبیر ظاهری، جمهوریت است. جمهوریت یعنی این که همه مردم در برپایی، استمرار و بقای حکومت دخالت دارند. البته جمهوریت نظام برخاسته از اسلامیت است و اسلام بر دخالت مردم تأکید دارد که البته مشخص شدن حدود آن بحث فنی است که باید در جای خودش مورد بحث قرار گیرد. اسلامیت با نظارت اسلامی و جمهوریت با مراجعه به آرای عمومی حاصل می‌شود.
وی به صیانت شورای نگهبان از شرع مقدس و قانون اساسی اشاره کرد و افزود: همه ما وظیفه بسیار خطیری داریم و در پیشگاه خدای متعال مسئول هستیم. این مسئولیت، تقوا و هوشمندی بالا و بصیرت فوق العاده‌ای لازم دارد تا بتوانیم جریانات مختلف و لایه‌های مختلف آن را شناسایی، درک و تحلیل کنیم.
وی با بیان خاطره‌ای از سفر به لبنان و سوریه، جوانان عالم را علاقمند به جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی نقطه الهام بخشی برای بیداری ملل عالم است و مستکبران خوب درک کرده‌اند و می‌دانند چه آتشفشانی است و آنها را می‌لرزاند و بمب‌های هسته‌ای که ما نداریم و نخواهیم داشت، بهانه است.
عضو فقهای شورای نگهبان خطاب به ناظرین گفت: ما پناهی جز اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که خدا آنها را پناهگاه ما قرار داده، نداریم. اگر واقعا از دل و جان آنچه خدا و این انوار طیبه در جلو راه ما گذاشته‌اند بخواهیم، خدا کمک می‌کند و بر همه ستیزه‌جویان پیروز خواهیم شد به شرط اینکه رهنمودهای دین را رعایت بکنیم.



آیت‌ا... شب زنده‌دار به لزوم بصیرت افزایی ناظرین تأکید کرد و گفت: یکی از وظایف همه این است که بصیرت خودمان را بیفزاییم و این بصیرت افزایی نباید فقط نزدیک به انتخابات انجام شود بلکه بصیرت‌افزایی امری بلند مدت است و ناظرین باید به طور مداوم مطالعه، فکر و اندیشه کنند.
وی در مورد لزوم دقت نظر ناظرین در امر نظارت بیان داشت: باید به تمام جهات شرعی و آموزه‌های دینی توجه داشت و با شناخت درست جریانات، از سوء ظن به افراد، غیبت، تهمت و انگ زدن‌های بی‌جا پرهیز کرد.
آیت‌ا... شب‌ زنده‌دار به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حق‌الناس بودن رأی مردم اشاره کرد و افزود: حق‌الناس نباید یک ذره جا به جا شود و مسئولیت الهی دارد و حقی است که اسلام برای مردم قرار داده و ما حق نداریم کم و زیاد کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت و جایگاه شورای نگهبان گفت: حفظ کیان شورای نگهبان بسیار اهمیت دارد و باید تقدس، اطمینان و صلاح و سداد مجموعه نظارت و زیر مجموعه‌هایش حفظ شود. باید باور عمومی مردم این باشد که همه اعضای شورای نگهبان و تمام مرتبطین به این شورای مهم، جز تحصیل رضای خداوند متعال و انجام وظیفه طبق رهنمودهای الهی که در بیانات مقام معظم رهبری تجلی پیدا می‌کند، مقصودی ندارند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که اطمینان مردم به شورای نگهبان به عملکرد و رفتار مجموعه شورای نگهبان بستگی دارد، تصریح کرد: اعمال ما در زمان انتخابات و قبل و بعد از انتخابات مورد توجه مردم است و تقوای الهی و خدا ترسی انسان را در جای صحیح نگاه می‌دارد و باعث جلب اطمینان مردم می‌شود.
وی به خصوصیات بارز مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ما باید خدا را شاکر باشیم که رهبری داریم که جز به رضایت خدا نمی‌اندیشند و خود را در اختیار اسلام و حکومت الهی قرار داده‌اند.
آیت‌ا... شب زنده‌دار با تأکید بر لزوم پرهیز شورای نگهبان و زیر مجموعه‌هایش از تشریفات اضافی و دوری از زرق و برق دنیوی گفت: شورای نگهبان با نهادهای دیگر تفاوت دارد و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند شورای نگهبان باید به دور از تشریفات اضافی، هدفی جز تحصیل رضای خدا نداشته باشد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد