کد خبر: ۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۰- 03 February 2007
دکتر کدخدایی:

رسانه ها بیش از پیش شورای نگهبان را در زمینه اطلاع رسانی یاری دهند

دکتر عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای‌نگهبان در اولین بازدید خود از رسانه ها پس از انتخابات اخیر، از خبرگزاری مهر بازدید و با مدیر عامل و خبرنگاران این خبرگزاری گفتگو کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، دکتر کدخدایی درگفتگو با آقای اسماعیلی مدیر عامل خبرگزاری مهر، از فعالیت خوب و مؤثر این رسانه در انتخابات اخیر خصوصاً در تحقق مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی قدردانی کرد.
آقای اسماعیلی نیز از دکتر کدخدایی به خاطر ایجاد تحرک و نشاط در سخنگویی شورای‌نگهبان و تلاش فعال در حوزه اطلاع‌رسانی تشکر کرد.
سخنگوی شورای‌نگهبان همچنین در گفتگویی صمیمی به سؤالات مختلف خبرنگاران خبرگزاری مهر پاسخ گفت.
دکتر کدخدایی در این گفتگو افزود: شورای نگهبان از مظلوم ترین نهادهای کشور است و جا دارد اصحاب رسانه که همکاری مناسب و قابل تقدیری با شورا دارند، بیش از پیش این نهاد را در زمینه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی یاری دهند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص "نظام انتخابات کشور که زمینه ثبت نام هر فرد در انتخابات بدون برخورداری از صلاحیت و شرایط لازم را فراهم کرده است"، اظهار داشت : نظام انتخاباتی ایران سیاست زده شده است و پیش از آنکه به موضوع کارشناسی نگاه شود، از جنبه سیاسی غیر تعریف شده نسبت به انتخابات نگریسته می شود که هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
وی گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در طول 27 سال گذشته 27 تا 28 مرتبه اصلاح شد که این امر نشانگر ضعف نظام تقنینی و قوانین ماست و اصلاح این فرایند را از دور های گذشته پیگیری کردیم که اکنون در دولت جدید وزیر کشور این نظر را داشت که وضعیت انتخاباتی ما خوب و شایسته نظام نیست و باید اصلاح شود.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: لایحه نظام جامع انتخابات پس از تبیین برای تصویب به دولت ارجاع شد و توسط کمیسیون مربوطه مورد بررسی و اصلاح و جرح و تعدیل قرار گرفت ولی چنانچه این لایحه به مجلس ارسال شود به دلیل فرصت اندکی که تا پایان این دوره دارد نمی تواند آن را به سرانجام برساند.

دکتر کدخدایی در این گفتگو افزود: شورای نگهبان از مظلوم ترین نهادهای کشور است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: این لایحه همچنان دچار اشکالاتی است و جای این نگرانی وجود دارد که هنگام بررسی در نهاد قانونگذاری دستخوش تنش های سیاسی شود و لایحه خوب تصویب نشود. 

دکتر کدخدایی گفت: واقعیت این است که مدیریتی در خصوص انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان وجود ندارد و هر کس قصد کرد می‌تواند نامزد شود و یا رای دهد و به همین علت در زمان انتخابات آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و آمار در نوسان است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین اضافه کرد: از دیگر معضلات نظام انتخابات فعلی آن است که تقلب و تخلفات قابل کنترل نیستند و مسئولان امر نمی داند با این گونه موارد چگونه باید برخورد شود؛ چرا که همیشه نمی توان با این مسائل از زاویه جرم انگاری و قانون مواجه شد.
وی از فروش آرا در ایام انتخابات به عنوان نمونه ای از پدیده های رایج یاد کرد و گفت: از طریق قانون نمی توان با این مسئله برخورد کرد ولی اگر بتوانیم شرایط انتخاب شوندگان و انتخابات کنندگان را تعیین نماییم این موضوع نیز مدیریت می شود.
از دکتر کدخدایی در خصوص هیات نظارت و پیگیری اجرای قانون اساسی که در دولت گذشته ایجاد و در دولت نهم منحل شد، سئوال شد و او پاسخ داد: ایجاد هیات مذکور توسط جناب آقای خاتمی در آن مقطع در قوانین جمهوری اسلامی جایگاهی نداشت و به همین علت لایحه ای برای قانونی شدن هیات به مجلس ارائه شد.
"شورای نگهبان در سال های 1359 و 1365 در خصوص اصل 113 قانون اساسی پیش و پس از بازنگری اظهار نظر و تاکید کرد که ایجاد سازوکار جدید برای نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی از سوی روسای جمهور، خلاف قانون است و از آنجا که هیات مورد بحث نیز مشمول چنین نظریه ای شد، این هیات قانونی نبود".
وی در عین حال بر این نکته نیز تاکید کرد که شورای نگهبان در این زمینه که رئیس جمهور می تواند با چه مکانیزمی بر حسن اجرای قانون اساسی نظارت کند که نیازی به ایجاد سازوکار جدید برای این کار نباشد، نظری ندارد.
از دکتر کدخدایی در خصوص امکان تجدیدنظر در نظرات فقهی و حقوقی این شورا سئوال شد و او در پاسخ اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان مانند همه انسان ها، نظرات تخصصی خود را مطابق با برداشت شخصی شان از مسائل اعلام می کنند و امکان دارد استباط یک دوره زمانی آنها از یک مسئله متفاوت با برداشت دوره زمانی دیگر باشد.
"آنچه در دنیای حقوق رایج است، این است که یک شعبه دادگستری و یا دیوانعالی کشور درباره یک پرونده نظری می دهد و قاضی شعبه دیگر به این پرونده یا مشابه آن با ویژگی های مشترک رای دیگری می دهد".
وی با اشاره به این که ترکیب شورای نگهبان در هر دوره تغییر می کند، اضافه کرد: اگر سوابق یک مسئله بررسی شود و نیاز به تائید مجدد باشد، این کار بر اساس نظام رای گیری انجام می شود و اگر لازم باشد نظریه جدیدی داده شود، امکان تغییر وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت که در حوزه صلاحیت نامزدهای انتخابات نیز، ملاک تصمیم گیری مدارک روز است و چنانچه کسی در گذشته نماینده مجلس یا حتی رئیس جمهور بوده ولی مدرک جدیدی نشان دهد فاقد صلاحیت این کار است، این مسئله در نظر گرفته می شود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که این شورا در27 سال گذشته با کدام دوره فعالیت مجلس شورای اسلامی بهترین تعامل را داشته، اظهار داشت: هر دوره فعالیت نهاد قانونگذاری ویژگی های خاص خودش را دارد.
دکتر کدخدایی متذکر شد: این گونه نبوده که در یک دوره، شورای نگهبان با مجلس آرام تر برخورد کرده و یا در برابر آن کوتاه آمده باشد، بلکه شورا در اظهار نظرهای قانونی و حقوقی خود درباره مصوبات متاثر از ارتباطات عمل نمی کند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات