کد خبر: ۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۲- 22 January 2007
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان:
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان در بررسی کارشناسی طرح تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که این طرح مغایر اصول 63 ، 68 ، 114 و 119 قانون‌اساسی است.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، در این پژوهش کارشناسی آمده است: چنانچه تجمیع انتخابات منجر به جابجایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و یا تغییر در مدت دوره آنها شود، با قانون‌اساسی مغایرت پیدا خواهد کرد.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان خاطر نشان کرده است: برگزاری همزمان دو انتخابات با هدف کاستن از بار مالی و مسائل متعدد دیگر مربوط به ایام انتخابات، امری معقول و پسندیده است مشروط بر اینکه چهارچوب‌های قانون‌اساسی رعایت شود.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان با اشاره به تجربه موفقیت آمیز برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد: نمی‌توان شتاب‌زده و بدون انجام کار کارشناسی و بدون توجه به مقتضیات قانون‌اساسی، این تجربه را به تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تسری داد.
در این پژوهش آمده است: اصل شصت و سوم قانون‌اساسی دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را چهار سال تعیین کرده است و طبق اصل شصت و هشتم قانون‌اساسی نیز تعویق انتخابات شرایط سختی دارد و فقط در زمان جنگ و اشغال نظامی کشور به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب سه چهارم نمایندگان و تأیید شورای‌نگهبان امکان‌پذیر می‌باشد.
این پژوهش کارشناسی می‌افزاید: اصل یکصد و چهاردهم قانون‌اساسی مقرر می‌کند که رئیس جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود. از طرف دیگر اصل یکصد و نوزدهم قانون‌اساسی نیز تصریح می‌کند انتخابات ریاست جمهوری جدید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی باشد لذا مدت دوره ریاست جمهوری را نمی‌توان تغییر داد.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان پیشنهاد کرده است که بهترین وضعیت برای تجمیع انتخابات، برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا است که از طریق تغییر در مقررات مربوط به انتخابات خبرگان و شوراها امکان‌پذیر است همانگونه که قانون انتخابات مجلس خبرگان برای تجمیع توسط خود این مجلس تغییر یافت.
در گزارش مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان آمده است: قانون‌اساسی به موجب اصل یکصد و هشتم تعیین تکلیف در خصوص انتخابات و مدت دوره مجلس خبرگان را به خود این مجلس سپرده است، در نتیجه خبرگان حق دارد، در خصوص تغییر مدت دوره خود تصمیم بگیرد و یا تاریخ برگزاری انتخابات خود را جابجا کند. در خصوص شوراها نیز اصل یکصدم تعیین تمامی موضوعات و مقررات مربوط به آنها را به قانون عادی واگذار کرده است، بنابراین به مجلس شورای اسلامی اختیار تغییر و جابجایی در زمان برگزاری انتخابات شوراها و حتی تغییر مدت دوره شوراها را نیز داده است. در نتیجه امکان تجمیع انتخابات هر یک از این دو با انتخابات‌های دیگر بر اساس قانون عادی و مصوبه مجلس خبرگان وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار

مرکز اسناد حوزه در کار خود موفق بوده است/ تدوین دانش نامه ۱۰ جلدی امام خمینی(ره)

انتشار ۶ گزارش استدلالی نظرات شورای نگهبان + لینک دریافت

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۱ مهر ۱۴۰۰

تأمین امنیت فراگیر همه شهروندان افغان؛ وظیفه حاکمان جدید این کشور است

پشتوانه قانون باید پژوهش، ارزیابی و مطالعه باشد/ نقش حوزه و دانشگاه در شکل گیری قانون

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

بررسی دو مصوبه مجلس در پژوهشکده شورای نگهبان

فاجعه غمبار قندوز موجب خشم حوزه‌های علمیه شد/ حاکمان افغانستان باید پاسخگو و پیگیر باشند

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به کشتار نمازگزاران افغانستانی

برگزاری کرسی ترویجی با موضوع تحلیل سازوکار تصمیم‌گیری در شرایط اضطراری در پرتو اصول ۷۹ و ۱۷۶ قانون اساسی

پربازدید ها

مروری بر سوابق علمی آیت الله حسینی خراسانی عضو جدید فقهای شورای نگهبان

مصوبه ساماندهی صنعت خودرو به مجلس بازگشت

استعفای دکتر دهقان به اطلاع اعضای شورای نگهبان رسیده است

امیدوارم انتصاب آیت الله حسینی خراسانی در تقویت نظرات فقهی شورا موثر باشد/ تشکر از خدمات آیت الله آملی لاریجانی

بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در پژوهشکده شورای نگهبان

انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌خراسانی به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان

نرم افزار تلفن همراه جمهور به روز شد

دکتر طحان نظیف: جوان مومن انقلابی دلش برای تحقق ایران قوی و آینده کشور می‌تپد

قدردانی سخنگوی شورای نگهبان از قهرمانان پارالمپیکی/ با انگیزه، تلاش و ایمان می‌توان به قله‌ها دست پیدا کرد

شورای نگهبان درگذشت سرلشکر فیروزآبادی را تسلیت گفت