کد خبر: ۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۲- 22 January 2007
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان:
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان در بررسی کارشناسی طرح تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که این طرح مغایر اصول 63 ، 68 ، 114 و 119 قانون‌اساسی است.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، در این پژوهش کارشناسی آمده است: چنانچه تجمیع انتخابات منجر به جابجایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و یا تغییر در مدت دوره آنها شود، با قانون‌اساسی مغایرت پیدا خواهد کرد.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان خاطر نشان کرده است: برگزاری همزمان دو انتخابات با هدف کاستن از بار مالی و مسائل متعدد دیگر مربوط به ایام انتخابات، امری معقول و پسندیده است مشروط بر اینکه چهارچوب‌های قانون‌اساسی رعایت شود.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان با اشاره به تجربه موفقیت آمیز برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد: نمی‌توان شتاب‌زده و بدون انجام کار کارشناسی و بدون توجه به مقتضیات قانون‌اساسی، این تجربه را به تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تسری داد.
در این پژوهش آمده است: اصل شصت و سوم قانون‌اساسی دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را چهار سال تعیین کرده است و طبق اصل شصت و هشتم قانون‌اساسی نیز تعویق انتخابات شرایط سختی دارد و فقط در زمان جنگ و اشغال نظامی کشور به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب سه چهارم نمایندگان و تأیید شورای‌نگهبان امکان‌پذیر می‌باشد.
این پژوهش کارشناسی می‌افزاید: اصل یکصد و چهاردهم قانون‌اساسی مقرر می‌کند که رئیس جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود. از طرف دیگر اصل یکصد و نوزدهم قانون‌اساسی نیز تصریح می‌کند انتخابات ریاست جمهوری جدید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی باشد لذا مدت دوره ریاست جمهوری را نمی‌توان تغییر داد.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان پیشنهاد کرده است که بهترین وضعیت برای تجمیع انتخابات، برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا است که از طریق تغییر در مقررات مربوط به انتخابات خبرگان و شوراها امکان‌پذیر است همانگونه که قانون انتخابات مجلس خبرگان برای تجمیع توسط خود این مجلس تغییر یافت.
در گزارش مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان آمده است: قانون‌اساسی به موجب اصل یکصد و هشتم تعیین تکلیف در خصوص انتخابات و مدت دوره مجلس خبرگان را به خود این مجلس سپرده است، در نتیجه خبرگان حق دارد، در خصوص تغییر مدت دوره خود تصمیم بگیرد و یا تاریخ برگزاری انتخابات خود را جابجا کند. در خصوص شوراها نیز اصل یکصدم تعیین تمامی موضوعات و مقررات مربوط به آنها را به قانون عادی واگذار کرده است، بنابراین به مجلس شورای اسلامی اختیار تغییر و جابجایی در زمان برگزاری انتخابات شوراها و حتی تغییر مدت دوره شوراها را نیز داده است. در نتیجه امکان تجمیع انتخابات هر یک از این دو با انتخابات‌های دیگر بر اساس قانون عادی و مصوبه مجلس خبرگان وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار

پاسخ دکتر کدخدایی به اظهارات گستاخانه رئیس سابق سازمان تروریستی سیا

اهدای خون توسط سخنگوی شورای نگهبان/مردم با اهدای خون به کمک بیماران بیایند

آیت الله جنتی و دکتر کدخدایی برای رییس مجلس آرزوی سلامتی کردند

مردم ایران در مسیر انقلاب "مقاوم و استوار" هستند

مجلس سیاست‌های کلی قانون‌گذاری را در قوانین منعکس کند

در بین سین‌ها «سین شهید سلیمانی» ماناست

پیام آیت‌الله جنتی به مناسبت حلول سال جدید

شورای نگهبان لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور را تایید کرد

ایراد شورای نگهبان به افزایش حقوق سال ۹۹ چه بود؟

گزارش تصویری آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۳۹۸

پربازدید ها

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ایجاد سامانه دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی از سوی شورای نگهبان

تایید لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

برای شنیدن راهکارهای مفید گوش شنوا داریم اما توجهی به باج‌خواهی و لابی نمی‌کنیم/ شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

فیلم|روایت خبرنگار صداوسیما از روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات

احراز هویت در انتخابات مجلس قطعا الکترونیکی خواهد بود

امنای ملّت و امّت؛ گذری بر تاریخچه شورای نگهبان

موشن گرافی|معرفی شورای نگهبان و نحوه انتخاب اعضاء

فیلم|روزهای پرکار شورای نگهبان

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۶ شهریور ۱۳۹۸