کد خبر: ۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۲- 22 January 2007
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان:

طرح تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مغایر قانون‌اساسی است

مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان در بررسی کارشناسی طرح تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که این طرح مغایر اصول 63 ، 68 ، 114 و 119 قانون‌اساسی است.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، در این پژوهش کارشناسی آمده است: چنانچه تجمیع انتخابات منجر به جابجایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و یا تغییر در مدت دوره آنها شود، با قانون‌اساسی مغایرت پیدا خواهد کرد.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان خاطر نشان کرده است: برگزاری همزمان دو انتخابات با هدف کاستن از بار مالی و مسائل متعدد دیگر مربوط به ایام انتخابات، امری معقول و پسندیده است مشروط بر اینکه چهارچوب‌های قانون‌اساسی رعایت شود.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان با اشاره به تجربه موفقیت آمیز برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد: نمی‌توان شتاب‌زده و بدون انجام کار کارشناسی و بدون توجه به مقتضیات قانون‌اساسی، این تجربه را به تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تسری داد.
در این پژوهش آمده است: اصل شصت و سوم قانون‌اساسی دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را چهار سال تعیین کرده است و طبق اصل شصت و هشتم قانون‌اساسی نیز تعویق انتخابات شرایط سختی دارد و فقط در زمان جنگ و اشغال نظامی کشور به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب سه چهارم نمایندگان و تأیید شورای‌نگهبان امکان‌پذیر می‌باشد.
این پژوهش کارشناسی می‌افزاید: اصل یکصد و چهاردهم قانون‌اساسی مقرر می‌کند که رئیس جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود. از طرف دیگر اصل یکصد و نوزدهم قانون‌اساسی نیز تصریح می‌کند انتخابات ریاست جمهوری جدید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی باشد لذا مدت دوره ریاست جمهوری را نمی‌توان تغییر داد.
مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان پیشنهاد کرده است که بهترین وضعیت برای تجمیع انتخابات، برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا است که از طریق تغییر در مقررات مربوط به انتخابات خبرگان و شوراها امکان‌پذیر است همانگونه که قانون انتخابات مجلس خبرگان برای تجمیع توسط خود این مجلس تغییر یافت.
در گزارش مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان آمده است: قانون‌اساسی به موجب اصل یکصد و هشتم تعیین تکلیف در خصوص انتخابات و مدت دوره مجلس خبرگان را به خود این مجلس سپرده است، در نتیجه خبرگان حق دارد، در خصوص تغییر مدت دوره خود تصمیم بگیرد و یا تاریخ برگزاری انتخابات خود را جابجا کند. در خصوص شوراها نیز اصل یکصدم تعیین تمامی موضوعات و مقررات مربوط به آنها را به قانون عادی واگذار کرده است، بنابراین به مجلس شورای اسلامی اختیار تغییر و جابجایی در زمان برگزاری انتخابات شوراها و حتی تغییر مدت دوره شوراها را نیز داده است. در نتیجه امکان تجمیع انتخابات هر یک از این دو با انتخابات‌های دیگر بر اساس قانون عادی و مصوبه مجلس خبرگان وجود دارد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند