کد خبر: ۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱- 03 September 2013
دکتر کدخدایی:

مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ تدلیس سیستماتیک کردند

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: کسانی که مدعی تقلب در سال ۸۸ بودند، تدلیس سیستماتیک را در امر تقلب به کار بردند.



دکتر کدخدایی معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی سابق این شورا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به دیدگاه‌هایش نسبت به مسائل مختلف روز سیاسی کشور پرداخت.
وی در پاسخ به این سؤال که سعید حجاریان ضمن اذعان به عدم تقلب و حتی تخلف در انتخابات 88 معتقد است که در انتخابات سال 88 "تدلیس سیستماتیک" اتفاق افتاده است. این واژه از نظر حقوقی چه معنا و مفهومی دارد؟، گفت:"تدلیس" از جهت حقوقی یعنی اینکه شیء آن‌طور که می‌نماید، نباشد و شما آن را به خریدار معرفی کنید و خریدار هم به‌تصور اینکه این شیء همین چیزی است که شما نشان می‌دهید، آن‌ را خریداری کند. ما در فارسی ضرب‌المثل داریم که می‌گوید "گندم‌نمای جوفروش" که این موضوع به این ضرب‌المثل نزدیک است.
سخنگوی سابق شورای نگهبان افزود: سؤال ما این است که این "تدلیس سیستماتیک" را چه‌کسی در انتخابات 88 مطرح کرد؟ کسانی که گفتند تقلب است و بعدها گفتند که تقلب نبوده اما مردم را با این مسئله اغوا کردند و گفتند که تقلب شده است، در حالی که تقلب نبود و خودشان می‌دانستند که تقلب نیست.
کدخدایی تأکید کرد: به‌اعتقاد بنده "تدلیس سیستماتیک" در جبهه و گروهی از کسانی که مدعی تقلب بودند، واقع شد، زیرا نظام همواره در برگزاری انتخابات‌ها، این رویّه را داشته است. در انتخابات‌های 92، 84، 88 و 76.. ، همه این‌ها یک روش در برگزاری داشته است. این سؤال مطرح می‌شود که آیا همه این‌ها "تدلیس سیستماتیک" بوده‌‌اند؟!
وی افزود: باید به کسانی که از انتخابات 88 به "تدلیس سیستماتیک" تعبیر می‌کنند، گفت که در برخی از آن‌ها خود شما حضور داشته‌اید. سال 84 را شما چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا در آن زمان هم "تدلیس سیستماتیک" بود یا خیر؟ چون شما این انتخابات را برگزار کردید، "تدلیس سیستماتیک" نبود؟!
سخنگوی سابق شورای نگهبان در پایان تأکید کرد: بنده وقتی آن عبارت را شنیدم، ذهنم متوجه این موضوع شد که کسانی که مدعی تقلب در سال 88 بودند، "تدلیس سیستماتیک" را در امر تقلب به کار بردند.
کدخدایی همچنین در پاسخ به این سؤال که برخی عنوان می‌کنند که آقای احمدی‌نژاد در سال 88 موضوع یارانه‌های نقدی را مطرح کرد که همین مسئله باعث رأی‌آوری او شده است، آیا این منع قانونی دارد؟، تأکید کرد: بعدها در گزارش‌های تکمیلی اعلام کردند که دولت حقوق بازنشستگان را در ماه‌های آخر پرداخت کرده است که بنده خدمت بزرگان رسیدم و توضیح دادم و گفتم که منع قانونی در این جهت ندارد. این موضوع اصلاً مطرح نیست که مردم با دریافت حقوق بازنشستگی و یا یارانه‌ نقدی رأی دهند. مردم ما در هر دوره بر اساس تشخیص خودشان به صحنه می‌آیند. از سال‌های 76 به بعد، نگرش‌های مختلف مردم را در انتخابات‌های مختلف دیده‌ایم، چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست جمهوری.
وی تصریح کرد: به‌اعتقاد بنده طرح چنین موضوعاتی توهین به شعور مردم است.
سخنگوی سابق شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سؤال که برخی که در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شدند، و الآن البته در کابینه هم حضور دارند، در مجلس بحثی مطرح کردند با این مضمون که رأی شورا سیاسی بوده است، گفت: شورای نگهبان دراین‌باره اطلاعیه‌ای صادر کرد. براساس همان چیزی که در اطلاعیه آمده بود، رسیدگی ما در شورای نگهبان نسبت به همه افراد براساس اسناد و مدارکی بوده است که در نهایت صورت‌جلسه توسط اعضای حاضر در جلسه امضا شده و نسبت به همه افراد ما صورت‌جلسه‌های امضاشده اعضا را داریم که چه وضعیتی داشته‌اند و بررسی‌ها چگونه بوده است. در شورای نگهبان یک نفر، دو نفر و یا سه نفر پیش خودشان نظری را اعلام کنند نسبت به افراد، باید حتماً در شورای نگهبان مطرح شود که اگر این‌گونه موارد شکایت شده، بعد در صورت‌جلسه، وضعیت فرد، بررسی شکایت و یا تأیید یا عدم‌تأیید صلاحیت افراد در صورت‌جلسه موجود است و در حال حاضر هم هروقت لازم باشد، می‌توانیم صورت‌جلسات را به آقایانی که مدعی هستند، ارائه کنیم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد