کد خبر: ۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹- 17 July 2013
یادداشت وارده؛

شورای نگهبان و نیروی تازه

نهاد شورای نگهبان از یادگارهای بزرگ انقلاب اسلامی و ثمره آرمانهای شهدای بزرگواری چون «شیخ فضل ا... نوری» رهبر روشن ضمیر مشروطیت است که تبعیت فرایند قانونگذاری از شرع مبین اسلامی را مطالبه می‌کردند.



یکم: سالگرد تأسیس

در 26 تیر 1359 با آغاز به کار رسمی شورای نگهبان، دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب، رسماً «پایان کار شورای انقلاب» را اعلام کرد. نهاد شورای نگهبان از یادگارهای بزرگ انقلاب اسلامی و ثمره آرمانهای شهدای بزرگواری چون «شیخ فضل ا... نوری» رهبر روشن ضمیر مشروطیت است که تبعیت فرایند قانونگذاری از شرع مبین اسلامی را مطالبه می‌کردند. در واقع در سال 1359 درست در چنین روزی با انتخاب نخستین اعضای حقوقدان شورای نگهبان از سوی مجلس شورای اسلامی، «شورای نگهبان» رسماً آغاز به کار کرد. پیش از آن، حضرت امام خمینی(ره) در اول اسفند 1358 فقهای این نهاد را منصوب فرموده بودند و تکمیل ترکیب اعضا و آغاز به کار آن منوط به تشکیل و آغاز به کار مجلس شورای اسلامی بود. پس از انتخابات مجلس و آغاز به کار آن در هفتم خرداد 1359 و نیز پس از تصویب اعتبارنامه‌های اعضای مجلس، انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان نخستین مصوبه مجلس شورای اسلامی بود.

دوم: ضامن اسلامیت و جمهوریت

شورای نگهبان به حق ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است. از یک سو با تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع مبین اسلام، از تبدیل امور خلاف شرع به قانون جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر با تطبیق مصوبات با قانون اساسی و نیز نظارت مؤثر و کارآمد بر انتخابات، از امانت آرای ملت و ساز و کار جمهوریت نظام پاسداری می کند.
دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری، صلابت شورای نگهبان در صیانت از آرای ملت را نمایان کرد. در انتخابات 88، گروهی با دیکتاتوری خواستار ابطال آرای 85 درصدی ملت بودند تا مطالبات غیر قانونی خود را محقق کنند، اما نتوانستند. در انتخابات 92، به رغم فاصله اندک رئیس جمهور منتخب از مرز 50 درصدی آرا، بخوبی از آرای اکثریت صیانت شد.

سوم: میراث گرانبها

ترکیب اعضای شورای نگهبان طی روزهای اخیر اندکی متفاوت از گذشته شد و این نهاد با 3 عضو جدید فعالیت خود را در پیش خواهد گرفت.
پس از معرفی پنج نفر از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی برای انتخاب سه حقوقدان و انتخاب آقایان اسماعیلی، ابراهیمیان و سوادکوهی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان، در واقع دو حقوقدان سابق یعنی آقایان کدخدایی و امیری از عضویت در شورای نگهبان باز ماندند.
همچنین با درگذشت آیت ا... رضوانی از فقهای شورای نگهبان در 30 فروردین 1391، آیت ا... مهدی شب زنده دار از سوی آیت ا... خامنه ای به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد.
ضمن آرزوی غفران الهی برای آقای رضوانی، لازم است به سبب زحمات گرانسنگ سالهای اخیر، از آقایان کدخدایی و امیری تقدیر و تشکر شایانی صورت گیرد. امید می‌رود، این نهاد که میراث گرانبهای شهدای اسلام است، همچون گذشته و با نیروی تازه اعضای جدید خود در صیانت از اسلام عزیز و قانون اساسی و آرای ملت، موفق و سربلند باشد.

منبع: روزنامه قدس تاریخ 26 تیر 1392
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد