کد خبر: ۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰- 14 June 2013
دکتر کدخدایی در گفت‌وگو با تسنیم:

برخی کشورهای مدعی دموکراسی‌ مانع اخذ رأی از ایرانی‌های مقیم آن کشور شدند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنده یک گله از برخی کشورهایی که مدعی دموکراسی و حقوق‌بشر هستند دارم و آن این است که نگذاشتند انتخابات برای ایرانی‌ها در کشورشان برگزار شود.



دکتر کدخدایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات در شعب خارج از کشور، گفت: ایرانیان و هموطنان ما در خارج از کشور که در کشورهای مختلفی زندگی می‌کنند در این دوره هم ما امکانات بیشتری را برای حضور پرشورتر آنها در انتخابات در نظر گرفته‌ایم و امکانات خوبی هم نیز فراهم شده است.
وی در همین زمینه افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هیئت‌های اجرایی و نظارت به طور همزمان در شعب اخذ رای در خارج از کشور تعیین شده است. ما ارتباطات و هماهنگی‌هایی را با مسئولین وزارت امورخارجه از طریق نمایندگی‌هایی جمهوری اسلامی در خارج از کشور انجام داده‌ایم که آنها اقدامات لازم را نسبت به نصب ناظرین آموزش‌دیده و توجیه‌شده لحاظ کردند که در آنجا هم جای هیچ گونه‌ شبهه‌ای نیست.
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد و گله‌مندی از برخی کشورها مدعی دموکراسی در مورد برگزاری انتخابات در این کشورها برای هموطنانمان گفت: ما یک گله داریم و آن این است که برخی از کشورهای مدعی دموکراسی متاسفانه اجازه ندادند که این حق بشری مردم ما در خارج از کشور محقق شود و مانع اخذ رای از آنها شده‌اند.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا برخوردهای قانونی با این کشورها انجام شده است یا خیر، افزود: مردم باید بدانند که وضعیت در کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند و ادعاهای دورغین دارند چگونه است. مردم باید متوجه شوند که ادعاهای دروغین این مدعیان دموکراسی به کجا می‌رسد و بنده معتقدم که همین اطلاع مردم از اوضاع بهترین برخورد با این کشورهاست.
وی در ادامه افزود: ما بر اساس قانون باید با دولت طرف مقابل هماهنگ کنیم تا اجازه آن دولت را که ایرانیان در آنجا مقیم هستند را برای برگزاری انتخابات داشته باشیم. متاسفانه برخی از دولتها این اجازه را به ما ندادند اما این کار هیچ‌گونه خللی در شوق مردم ایجاد نمی‌کنند، ولی این کشورها مطلع باشند که حقوق بشر مردم خوب ما را نقض کرده‌اند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده مشارکت هموطنان مقیم خارج از کشور تاکنون با استقبال خوبی بوده و ما امیدواریم که این استقبال بیشتر شده تا آنها هم در این حماسه سیاسی نقش داشته باشند.
کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش به روند برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: بنده فکر می‌کنم که با اقداماتی که انجام شد و همکاری خوبی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور به عمل آمد، در یکسال گذشته در فراهم‌آوردن مقدمات انتخابات پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است و خوشبختانه تا این لحظه هیچگونه مشکل اساسی و خاصی را نداشتیم.
وی با بیان اینکه گزارش‌های لحظه‌به‌لحظه در ستاد مرکزی رصد می‌شود، اظهار داشت: چنانچه مطلب و گزارش خاصی از سوی نمایندگان کاندیداها که در شعب اخذ رای حضور دارند به ما گزارش شود آن را پیگیری می‌کنیم، اما تا این لحظه مسئله خاصی اتفاق نیفتاده است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: نامزدها باید به این نکته توجه داشته باشند که برای رشد و پیشرفت و اعتلای کشور گام برداشته‌اند. آنها باید بدانند که می‌خواهند مدیریت و سکان کلان کشور را در دست بگیرند که باید از همان ابتدای کار همه امور بدون شبهه و شائبه باشد.
کدخدایی تصریح کرد: خواهش ما از کاندیداها همواره این بوده که صبر و تحمل داشته باشند که نتیجه همان چیزی باشد که مردم برگزیده‌اند و اگر خدای ناکرده تخلف و مسئله‌ای اتفاق بیفتد شورای نگهبان قاطعانه با آن برخورد خواهد کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد که هیچ مسئله‌ای در روند انتخابات اخلال ایجاد کند.
سخنگوی شورای نگهبان با یبان اینکه توصیه ما به نامزدها و طرفدارانشان این است که تا زمان اعلام نتایج حوصله به خرج دهند، گفت: ما از کاندیداها می‌خواهیم تا طرفداران خود را به آرامش دعوت کنند و اجازه دهند تا روند اخذ رای و شمارش تا پایان انجام شود. نتیجه اولیه که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود نتیجه رسمی است که می‌توان بر اساس آن اعلام نظر خواهد کرد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد