کد خبر: ۳۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶- 12 June 2013
دکتر کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی:

اقدامات لازم برای نظارت بر انتخابات سالم و پرشور انجام گرفته است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق ماده 58 قانون انتخابات، شورای نگهبان می تواند تا روز انتخابات، صلاحیت داوطلبان را مورد بررسی قرار دهد.




به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان دکتر کدخدایی، صبح امروز طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و به ویژه میلاد با سعادت حضرت سید الشهداء(ع) به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال "ثمانه حسین زاده" خبرنگار روزنامه "خورشید" درباره تأثیر برنامه داوطلبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارائه برنامه الزامی نبود. با این حال برای این انتخابات به داوطلبان پیشنهاد شد در صورت تمایل برنامه های خود را ارائه دهند تا در بررسی صلاحیت آنان مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین در پاسخ به سوال مشابه "سمیه لاری" خبرنگار خبرگزاری "ایرنا" مبنی بر اینکه یکی از داوطلبان برنامه ندارد؟ گفت: تعدادی از داوطلبان برنامه‌های خود را ارائه کردند که در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار گرفت. اما ارائه برنامه اختیاری بود.
دکتر کدخدایی تصریح کرد که کاندیداهای حاضر از نظر شورای نگهبان واجد شرایط مصرح در اصل 115 قانون اساسی هستند.
خانم "پی یر کلینا پونتینن" خبرنگار تلویزیون "وال إی ای فنلاند" درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی این شرایط را مشخص کرده است. اعضای شورای نگهبان پس از تطبیق این شرایط با داوطلبان، رأی خود را در خصوص صلاحیت آنها اعلام می کنند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوال "مهسا جزینی" خبرنگار روزنامه شرق درباره اظهارات فردی که مدعی است صلاحیت او با نظر یکی از مقامات امنیتی احراز نشده است، گفت: شورای نگهبان طبق قانون مجاز است در بررسی صلاحیت ها نظرات دستگاه های مختلف را دریافت کند و این موضوع امری عادی است.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این موضوع، نسبت به بسیاری از کاندیداها اتفاق افتاد. ولی ملاک اصلی، نظر اعضای شورای نگهبان است که در قالب رأی آنان تعیین کننده است و نظر دستگاه های مختلف درباره داوطلبان، تنها در حد کارشناسی است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوال "حسین بردبار" خبرنگار روزنامه "خراسان" در مورد ادعای یکی از نامزدهای انتخابات سال ۸۸ که پیش از پایان رأی گیری، خود را برنده اعلام کرد، گفت: این گونه موارد، تخلف است. کسی از نتایج انتخابات تا قبل از اعلام از سوی وزارت کشور، مطلع نیست و قبل از اعلام نتایج اولیه از سوی وزارت کشور، تمامی اظهار نظرها تنها درحد گمانه زنی است.
"فرانچسکو دله تو" از رادیو "اولترای ایتالیا" درباره گزارش برخی سایت‌ها در خصوص بررسی دوباره صلاحیت یکی از داوطلبان سوال کرد و دکتر کدخدایی پاسخ داد: البته طبق ماده ۵۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۶۴ تصویب شده است، شورای نگهبان این اختیار را دارد چنانچه مدارک جدیدی بعد از تایید صلاحیت نامزدها دریافت کند، صلاحیت آنها را مجددا بررسی کرده و نظر جدید خود را به وزارت کشور اعلام کند.
وی افزود: از این رو امکان بررسی صلاحیت ها، براساس قانون وجود دارد و در این مدت نیز چندین بار این موضوع اتفاق افتاد و ما رفتارهای نامزدها را بررسی کردیم ولی تاکنون نتایج، تغییری نکرده و نظر شورای نگهبان تایید همان 8 نفر است.
"فلاح کریم" خبرنگار شبکه ماهواره‌ای "گَلی کردستان عراق" درباره سیاست خارجی داوطلبان بعد از انتخابات سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: این موضوع را باید از نامزدهای محترم سوال کنید.
"آرش خلعتبری" خبرنگار شبکه خبری "پرس تی وی" درباره احتمال مجرمانه بودن اظهارات نامزدها سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: چنانچه اظهارات نامزدهای انتخاباتی مغایر با منافع ملی باشد شورای نگهبان صلاحیت آن نامزدها را دوباره بررسی می کند، اما تا کنون موضوع خاصی به شورای نگهبان ارجاع نشده است.
وی در پاسخ به سوال "فرانچسکو لوپز" از تلویزیون "راشا تودی روسیه" درباره اختلافات برخی مقامات کشور نیز گفت: بنده حقوقدان و عضو شورای نگهبان هستم و ارزیابی‌های سیاسی افراد، ارتباطی به بنده و شورای نگهبان ندارد. البته همه مقامات ما در گذشته و اکنون به طور یکپارچه مدافع منافع ملی کشور هستند و اختلاف نظرها که ناشی از تفاوت سلیقه‌ها است، خللی در روند کشور ایجاد نخواهد کرد.
"ریس أرلیک" از روزنامه "گلوبال پست آمریکا" درباره علت عدم احراز صلاحیت برخی از افراد باسابقه سوال کرد که دکتر کدخدایی گفت: آنچه که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، وضعیت فعلی افراد بر اساس اصل 115 قانون اساسی است. پس از تطبیق این شرایط با افرادی که به عنوان داوطلب ثبت نام کرده‌اند اعضای شورای نگهبان با روش رأی‌گیری، نظر خود را درباره صلاحیت آنها اعلام می کنند.
وی تصریح کرد: احراز صلاحیت هر داوطلب نیازمند حداقل 7 رأی اعضای شورای نگهبان است. به طور طبیعی افرادی که اکثریت اعضای شورای نگهبان آنها را واجد صلاحیت تشخیص نداده‌اند، به عنوان داوطلب معرفی نمی‌شوند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره پرسش "عبدالعزیز یوسف" خبرنگار تلویزیون "دبی" درباره حضور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات نیز گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که ایرانیان خارج از کشور هم در آن شرکت می‌کنند. بر همین اساس هیئت اجرایی و نظارت برای شعب اخذ رای ایرانیان خارج از کشور نیز تشکیل شده است. وی افزود: ما در ۱۲۸ حوزه خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری خواهیم داشت.
دکتر کدخدایی با اشاره به مخالفت چند دولت برای اخذ رای از ایرانیان مقیم آن کشورها نیز گفت: متاسفانه برخی دولتها که مدعی حقوق بشر هم هستند، برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی ایران را در کشور خودشان منع کرده اند و ایرانیان هم‌وطن ما از اولین حق خود برای رای دادن، محروم شده‌اند. از آنجایی که اخذ رای از ایرانیان در هر کشوری مستلزم موافقت آن دولتهاست، طبیعتاً ما کاری در این رابطه نمی‌توانیم انجام دهیم و البته خبرنگاران باید این موضوع را اعلام کنند که دولتهای مزبور با وجود ادعای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی، حق حضور گروهی از ایرانیان خارج از کشور در انتخابات را از آنان سلب کرده‌اند.
"فرهاد پولادی" خبرنگار خبرگزاری "آ. اف. پی فرانسه" درباره امکان نظارت بین المللی بر انتخابات سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: مردم شریف و انقلابی ایران، دور از شأن خود می دانند که افراد بیگانه بر انتخابات آنان نظارت کنند.
وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات در ایران فراتر از استاندارهای جهانی و سالم‌ترین و آزادترین انتخابات نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی است.
دکتر کدخدایی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات نیز گفت: اعلام نتایج انتخابات از سوی وزارت کشور صورت می‌گیرد اما اعلام صحت نتایج انتخابات باید از سوی شورای نگهبان صورت ‌گیرد. این امر پس از بررسی شکایات و طبق ماده 79 قانون انتخابات پس از 7 یا 10 روز بعد از دریافت شکایات صورت می گیرد.
"مژگان فرجی" خبرنگار روزنامه "جهان صنعت" پرسید؛ چرا شورای نگهبان در مقابل افشای اسرار نظام از سوی نامزدها سکوت کرد؟ کدخدایی پاسخ داد: ما در این راستا سکوت نکرده ایم و در مواردی که احساس کردیم این اظهارات مخالف منافع ملی است تذکرات لازم به نامزدها داده شد و آنها هم سعی کرده‌اند که این تذکرات را رعایت کنند.
وی ادامه داد: اگر این موضوع ادامه یابد آن را به قوه قضاییه ارجاع می دهیم. در صورتی که قوه قضاییه این اظهارات را مجرمانه بداند، شورای نگهبان به صلاحیت این نامزدها مجددا رسیدگی می کند.
"خوارزمی" از روزنامه بهار" با اشاره به احتمال کافی نبودن «تعرفه آراء» در برخی از شعب اخذ رأی، از تمهیدات شورای نگهبان در این خصوص سوال کرد. دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: وظیفه شورای نگهبان و وزارت کشور، توزیع تعرفه ها به صورت عادی در شعب اخذ رأی است و ممکن است در این راستا گاهی مشکلاتی ایجاد شود ولی این مشکلات بدان حد نیست که اخلالی در انتخابات ایجاد کند و پس از پیگیری‌های لازم، رفع می‌شود.
وی افزود: بازرسان ما بر روند چاپ و توزیع تعرفه ها نظارت کامل دارند و مطمئناً مشکل کمبود تعرفه نخواهیم داشت.
"ولی الله صاحبکاری" خبرنگار خبرگزاری "سلامت" درباره فرآیند رسیدگی به گزارش‌های نمایندگان داوطلبان از تخلفات احتمالی در روند انتخابات، سوال کرد که دکتر کدخدایی گفت: مسیر ارائه شکایات نامزدها و نمایندگان آنها، در قانون مشخص شده و به اطلاع نامزدهای محترم رسیده است. روز دوشنبه روسای ستادهای انتخاباتی را به شورای نگهبان دعوت کردیم و هماهنگی لازم به عمل آمد و قرار شد در روز انتخابات، هر یک از نامزدها نیز نماینده‌ای داشته باشند تا اگر نقطه نظر یا گزارشی از ابهامات احتمالی دریافت کردند از نزدیک شاهد رسیدگی به آن باشند.
عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: علاوه بر آنان، هر یک از افراد جامعه که نسبت به روند برگزاری انتخابات اعتراض یا شکایتی داشته باشد، می‌تواند آن را به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کند. آدرس محل دریافت شکایات، شماره تلفن و رایانا‌مه‌ای که برای دریافت شکایات در نظر گرفته شده است از طریق اطلاعیه‌ای اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: بعد از روز رأی گیری، طبق تبصره 3 ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری، به مدت سه روز فرصت برای ارائه شکایات انتخاباتی به شورای نگهبان معین شده است تا هر کسی که شکایت و گزارشی دارد ارائه دهد. پس از آن شورای نگهبان طی 7 یا 10 روز فرصت بررسی این شکایات را دارد که پس از بررسی، نظر خود را درباره صحت نتایج انتخابات اعلام خواهد کرد.
"زینب نورانیان" خبرنگار روزنامه "حمایت" با اشاره به ادعای یکی از افراد مبنی بر اینکه صلاحیت او ابتدا احراز شده بود اما بعدأ اعضای شورای نگهبان نظر خود را تغییر دادند، صحت این ادعا را جویا شد.
دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: رأی گیری نسبت به شخص مورد نظر، یکبار انجام شد نه دو بار و هیچ تغییری در رأی اعضای شورای نگهبان انجام نشد و همان رأی از ابتدا تا انتها نیز باقی ماند و شورای نگهبان همان رای را هم اعلام کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره سوال دیگر این خبرنگار در خصوص "فرصت انصراف" داوطلبان گفت: برای انصراف نامزدها طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است ولی طبیعتا، انصراف در ظهر روز جمعه مفهومی ندارد.
وی افزود: تقاضای ما این است که اگر نامزدی قصد انصراف دارد، تا قبل از جمعه آن را عملیاتی کند تا مشکلی برای رای دهندگان ایجاد نشود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد