طاهره رشیدی
نظام اسلامی ایران که با سقوط رژیم دیکتاتوری و استبدادی پهلوی در سال 1357 به پیروزی رسید با شعار محوری "استقلال ـ آزادی ـ جمهوری اسلامی" به سوی تحقق آن حرکت خود را آغاز کرد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) همواره در پیامها و سخنرانی ها در برابر نظام سلطنتی بر حکومتی تاکید داشت که بر احکام اسلام و رای مردم بنیان گذارده شده باشد.
اصطلاح "جمهوری اسلامی" را امام ابتدا در پاریس در توصیف نظام مطلوب و مورد نظر خود به کار برد. "جمهوریت" مورد نظر به همان معنای رایج یعنی مردمی بودن حکومت است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چیستی حکومت در جمهوری اسلامی در تاریخ 20 مهر 57 می فرماید: «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یک رژیمی است متکی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی».
بنابراین "جمهوریت" نظام به پذیرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سیاسی و حاکمان اشاره داشته و شکل و قالب حکومت مورد نظر امام را تشکیل می دهد و در این نظام مردم به عنوان یکی از ارکان مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی تلقی می شوند به گونه ای که نظر و رای مردم فقط در مراحل اولیه تاسیس نظام شرط نبود بلکه جمهوری اسلامی به حضور دائمی و نظارت همیشگی آنها بر مسئولین مقید می باشد.
امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته اند. حضرت امام همچنین همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی نمودن توطئه های دشمنان در داخل و خارج می دانستند.
امام بزرگوار بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید نموده و بر این اعتقاد بودند که میزان رای مردم بعد از انقلاب نباید در مقایسه با قبل از انقلاب از سطح کمتری برخوردار باشد چرا که تبلیغات دشمنان در خارج از کشور و شکست خوردگان سیاسی در داخل ، آن را بهانه ای برای ناکارآمدی و مایوس شدن مردم از انقلاب و نظام دانسته و از آن بهره برداری های مغرضانه سیاسی می کنند ودر این میان نیز اسلام را متهم خواهند نمود که از عهده اداره کردن جامعه و تامین خواسته های مردم بر نمی آید . امام درباره لزوم بالا بودن سطح رای مردم می فرمایند : «شما چنانچه سطح رایتان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود ، بوقهای تبلیغاتی خارج و شکست خورده های فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبر گردانده است»
انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است از اینرو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت.
امام خمینی (ره) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات می فرمایند : «این وظیفه ای است الهی وظیفه ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم.»
با توجه به این اهمیت و نقش حضور مردم در صحنه انتخابات است که باید همت و تلاش تمامی مسئولان دست اندرکاران کاندیداها و رسانه ها به این امر معطوف شود که با اقدامات سنجیده و تدابیر لازم و فضاسازی مناسب زمینه های حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم ساخته تا موجب امید بیشتر دوستداران و ناامیدی و شکست دشمنان اسلام را فراهم نمایند.
وظیفه مردم در انتخابات از دیدگاه امام خمینی (ره )
الف- شرکت فعالانه در انتخابات
امام خمینی ره می فرمایند: اگر خدای نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمهای وارد شود، یک یک تمام ملت در پیشگاه خدای قهار توانا مسۆول خواهیم بود و نسلهای آینده که ممکن است از کنارهگیریهای کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند . یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزههای انتخابیه و رای دادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد میباشد و مجلس محتاج به متخصصین رشتههای مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد .
امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته اند. حضرت امام همچنین همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی نمودن توطئه های دشمنان در داخل و خارج می دانستند
ب- مشورت کردن
امام خمینی ره می فرمایند: در تعیین رئیس جمهوری و وکلاء مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهد و روشن فکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر، و اشتهار به تقوی و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و یا علماء و روحانیون با تقوی و متعهد به جمهوری اسلامی مشورت نموده (نمائید)
ج- انتخاب اصلح
امام خمینی ره می فرمایند: اشخاصی را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند . مسلمان بودن تنها فایدهای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد . سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید . کسانی را که انتخاب میکنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند و در جای دیگر می فرمایند: اگر (انتخاب اصلح) برای خودتان باشد شیطانی است و اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمانهاست، کی و از کجاست، مطرح نیست، از هر گروهی باشد، حزب باشد، یا غیر حزب، نه حزب اسباب این شود که غیر آن فاسد و نه صد در صد حزبی بودن باعث صلاح آنهاست . و انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس اسلام تنها کافی نیستبلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن استبه شما و گروه شما هم مربوط نباشد، که اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی میکنید و این یک محکی استبرای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام استیا برای صلاح خودتان . امیدوارم که تا آخر هم اینطور باشد و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود و این مساله، مساله شخصی نیستبلکه برای اسلام و از امور مهمه است .
مبنع: تبیان