کد خبر: ۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶- 25 May 2013

بازخوانی حکم حضرت امام خمینی(ره) برای اولین دوره ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای

بازخوانی احکامی که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای روسای جمهوری صادر کرده‌اند، ضمن آشنائی بیشتر با تاریخ، دغدغه‌های اساسی رهبری نظام از رئیس قوه مجریه را نمایان می‌سازد و می تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری راهگشا باشد. در این بخش به بازخوانی حکم اولین دوره ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای، سومین رئیس جمهوری اسلامی ایران می پردازیم.


اشاره: بازخوانی احکامی که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای روسای جمهوری صادر کرده‌اند، ضمن آشنائی بیشتر با تاریخ، دغدغه‌های اساسی رهبری نظام از رئیس قوه مجریه را نمایان می‌سازد و می تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری راهگشا باشد. در این بخش به بازخوانی حکم اولین دوره ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای، سومین رئیس جمهوری اسلامی ایران می پردازیم.

زمان و مکان

پس‌ از عزل‌ بنی‌صدر، در سال ۱۳۶۰ محمد علی‌ رجایی به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد. اما تنها تا ۸ شهریور ۱۳۶۰ در عالم خاکی ماند و با ترور او کار به برگزاری سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشید.
این در حالی بود که با عزل بنی صدر در خرداد ۱۳۶۰ تا شهریور ۱۳۶۰، شدیدترین اقدامات تروریستی ایادی آمریکا در ایران به راه افتاد. یکی از این حوادث برای حضرت آیت الله خامنه‌ای در ششم تیر ۱۳۶۰ رخ داد که منجر به جراحت شدید ایشان شده بود. معظم له پس از طی دوران درمان، برای نخستین بار در یک مراسم رسمی با نظر حضرت امام خمینی (ره) در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری شهید رجائی، در ۱۱‌ مرداد ۱۳۶۰ حضور یافتند.
پس از ترور شهیدان رجائی و باهنر، حضرت آیت الله خامنه ای به جای شهید باهنر، به عنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی برگزیده شدند. در همین شرایط بود که به پیشنهاد شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد، موضوع طرح داوطلبی آیت الله خامنه‌ای برای ریاست‌ جمهوری در حزب جمهوری اسلامی مطرح شد.
البته هاشمی‏نژاد، آن قدر زنده نماند تا نتیجه پیشنهاد خود را ببیند وسه روز پیش از انتخابات، در هفتم مهر ۱۳۶۰ با انفجار نارنجک از سوی گروهک منافقین به شهادت رسید.
در این انتخابات، حضرت امام(ره) که پیشتر مخالف حضور روحانیت مبارز در عرصه اجرائی کشور بودند، به درخواست نخبگان کشور، اقشار مختلف مردم، شخصیت‌های انقلابی و روحانی، برای نامزدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ مثبت دادند.
در سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مجموعاً ۴۶ داوطلب ثبت نام کردند. شورای نگهبان از بین آنان حضرات آیات سیدعلی خامنه‌ای، محمدرضا مهدودی کنی، حجت‌الاسلام والمسلیمن علی موحدی ساوجی، سید علی اکبر پرورش، علی اکبر ولایتی را واجد صلاحیت تشخیص داد. البته آیت‌الله مهدوی کنی از حضور در رقابت‌ها انصراف داد و تنها چهار نامزد به رقابت پرداختند.
انتخابات در روز جمعه دهم مهرماه ۱۳۶۰ برگزار گردید و طی آن از ۲۲ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۱۷ نفر واجد شرایط رای دادن، ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۷ نفر(بیش از ۷۴ درصد واجدان شرایط) آرای خود را به صندوق ریختند. نتایج آرا نشان داد که ۱۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۹۸۷ نفر (معادل ۹۴ درصد) آرای خود را به حضرت آیت‏ا... سیدعلی خامنه‏ای داده‌اند. این میزان حضور در صحنه انتخابات کم سابقه و آرای منتخب مردم تا کنون بی‌سابقه است.
از نتایج بلندمدت این انتخابات پرشور، برقراری ثبات سیاسی در مقطع حساس جنگ تحمیلی و آسودگی خاطر رزمندگان اسلام از پشت جبهه بود. در نتیجه تدارک عملیات وسیع بیت المقدس ممکن شد و ۸ ماه بعد با فتح خرمشهر، نخستین پیروزی بزرگ در دفاع مقدس رخ داد. گویی رزمندگان اسلام، از حضور آگاهانه مردم در صحنه انتخابات تقدیر کردند.

تنفیذ حکم

مراسم تنفیذ حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای سومین رئیس جمهوری اسلامی ایران یک هفته پس از انتخابات در روز هفدهم مهر ۱۳۶۰ مصادف با عید قربان (۱۰ ذی الحجه ۱۴۰۱) با حضور امام خمینی و مسئولان عالیرتبه نظام در حسینیه جماران برگزار گردید.
متن این حکم که را سید احمد خمینی (ره) قرائت کرد. این متن که در جلد پانزدهم صحیفه امام، صفحات ۲۷۸ به بعد آمده، به شرح زیر می باشد:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهانَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها (ما هیچ آیتی را نسخ نمی‏کنیم و یا آن را از یادها نمی‏بریم مگر آنکه بهتر و یا مثل آن را بیاوریم. بقره: ۱۰۶) گرچه دست جنایتکاران و منافقان، رئیس جمهور متعهد و مؤمنی [شهید رجائی] را از ملت مجاهد ایران گرفت و یکی از خدمتگزاران صدیق را به شهادت رساند و ملت عزیز را از خدمت او، و او را از خدمت به ملت محروم کرد و گمان کرد که با ترور اشخاص، ملت بپاخاسته از تصمیم خود عقب می‏نشیند و در خدمت به اسلام بزرگ سستی می‏ورزد و در نتیجه راه برای قدرتهای چپاولگر باز می‏شود، ولی شرکت بی‏سابقه مردم کشور، امید بدخواهان را مبدل به یأس و طمع آزمندان را برای همیشه برید. امریکا و تروریستهای وابسته و پیوسته به آن با تبلیغات خود ملت شریف ایران و ارتش وفادار به اسلام را از هدف بزرگ اسلامی‏شان منحرف معرفی می‏نمایند، و وسایل ارتباط جمعی غرب، خصوصاً امریکا و صهیونیزم برای جهانخواران ومزدورانشان کاخهای سفید خیالی ساخته تا با شکست ایران در انتخابات، به سوی ایران مهد شیرزنان و شیرمردان، هجوم آورده و با محو اسلام، حکومت سلطنتی یا جمهوری دمکراتیک
خلق برقرار و کشور را تا ابد مورد چپاول قدرتمندان خصوصاً امریکا قرار دهند. ولی شرکت عمومی ملت شجاع و متعهد در انتخابات و پیروزیهای پی در پی قوای مسلح در جنوب و غرب و حضور مداوم ملت در سرتاسر کشور از طرفی، و از طرف دیگر سرکوبی اشرار وطن فروش در داخل و پشت جبهه و به انزوا کشیدن ملی گرایانِ پیوسته به امریکا، کاخهای تخیلی آنان را فروریخت.
خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست هدایت فرمود که امید است با حُسن تدبیر و کمک قوای سه گانه و پشتیبانی ملت بزرگ، مشکلات یکی پس از دیگری رفع و احکام مقدس اسلام به‏طور دلخواه در سطح کشور اجرا گردد.
اینجانب به پیروی از ملت عظیم الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای سید علی خامنه‏ای- ایّده اللَّه تعالی- رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم. و رأی ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تا کنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم اشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ (آنانی که با اویند برکافران سختگیر، و بین خویش مهربانند. فتح: ۲۹) بوده‏اند از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند، که ان شاء اللَّه نمی‏نمایند.
و در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهای ابرقدرتها خصوصاً امریکای جنایتکار با هر وسیله می‏خواهند ملت و دولت و مجلس و دادگاههای ایران را متهم کنند و به گمان فاسد خود تزلزلی در ارکان جمهوری اسلامی ایجاد نمایند، لازم است رئیس جمهور با کمک همه ارگانهای جمهوری اسلامی و با تشریک مساعی یکدیگر جریانات امور را به طوری هماهنگ و موافق اسلام کنند که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند؛ گرچه بسیاری از آنان با احکام اسلام و حدود و تعزیرات آن موافقت ندارند.
آقای رئیس جمهور و سایر دست اندرکاران و دولتمردان در جمهوری اسلامی باید بدانند که ملت شریف ایران بر همه آنان محبت و منت دارند، چراکه این ملت فداکار است که در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زحمات طاقت فرسا پیروزی را به دست آورد و همه را از زندانها و تبعیدها و انزواها و اختناقها نجات داد و حکومت را از ستمگران بازستاند و به آنان تحویل داد. و همین ملت است که از اول پیروزی تاکنون در صحنه بوده و از کشور و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و دولت و مجلس و شورایعالی قضایی و دادگاهها پشتیبانی نموده، و با کمک و همت همین ملت، دشمنان داخل و خارج را سرکوب و حزب اللَّه را به جای احزاب و گروههای شیطان نشاند. و هم اینانند که با شوق و شعف به آقای رئیس جمهور بیش از شانزده میلیون رأی دادند و بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند؛ و هم اینانند که به خواست خداوند تعالی قادرند کشور را حفظ و از شرّ شیاطین نجات دهند؛ و اینانند که بر همه ماها و شماها حق دارند و همه می‏بایست دیْن خود را به آنان ادا کنیم و در خدمت ملت خصوصاً مستضعفین که سنگینی این جمهوری به دوش آنان بوده و بدون کوچکترین توقعی در خدمت اسلامند، با جان و دل کوشا باشیم. و مادام که همه ما و شما در خدمت مردم هستیم آسیبی به جمهوری اسلامی وارد نمی‏شود و ملت بزرگ و بیدار و در صحنه جواب همه یاوه سرایان و زورگویان را می‏دهد. از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین را خواستارم.
والسلام علی عباد اللَّه الصالحین. روح اللَّه الموسوی الخمینی.»

بررسی اجمالی

حضرت امام خمینی (ره) در ابتدا با اشاره به آیه «ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهانَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها (بقره: ۱۰۶) شهید رجائی و حضرت آیت الله خامنه‌ای را به سان آیه‌ای از آیات الهی توصیف کردند.
در ادامه با تشریح اهداف ترور آن شهید سعید، تصریح کردند که «شرکت بی‏سابقه مردم» در انتخابات، «امید بدخواهان را مبدل به یأس» کرد. ایشان منشاء این ترور را آمریکا و تروریستهای وابسته عنوان کردند و هدف آن را «محو اسلام» و برقراری «حکومت سلطنتی» یا «جمهوری دمکراتیک خلق» معرفی کردند.
برقراری سلطنت، یکی از طراحی‌های آمریکای جنایتکار برای بازگرداندن بازماندگان رژیم پهلوی به کشور بود که با حذف مقامات عالی نظام، هدف گیری می شد. این هدف هنوز هم با تشکیل گروهک‌های تروریستی مانند «انجمن پادشاهی» در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نیز تشکیل گروهک «شورای ملی رضا پهلوی» در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری پیگیری می شود.
طرح دیگر، آمریکا، حاکمیت رژیم «جمهوری دموکراتیک خلق» با محوریت منافقین بود که با حوادثی چون هفت تیر و هشت شهریور زمینه آن پیگیری می شد.
حضرت امام خمینی (ره) در ادامه «هدایت افکار عمومی» برای انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای را «منت خداوند متعال» عنوان نمودند و ایشان را «متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست» و نیز «دانشمند» توصیف کردند. در ادامه همانند حکم شهید رجائی و بنی صدر، حضرت امام خمینی(ره) تصریح می کند که با تنفیذ رأی ملت رئیس جمهور منتخب را وفق اصل ۱۱۰ قانون اساسی «منصوب» می کنند. سپس همانند موارد پیشین تصریح می کنند: «رأی ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تا کنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم اشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ بوده‏اند از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند.»
و البته در حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای با تعبیر «ان شاء اللَّه» توفیق ایشان را قریب به یقین عنوان می کنند.
حضرت امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‏ای نیز بیانات مبسطوی دارند که به چند فراز اجمالی آن اشاره می شود. این بیانات در جلد پانزدهم صحیفه امام، صفحات ۲۸۲ به بعد درج شده است:
«شما مقایسه کنید مابین این کشور و کشورهای دیگر از قبیل کشور مصر، عراق و سایر کشورهای نظیر آنها و کشورهای بزرگی که در پس اینجا واقع شده‏اند و هدایت می‏کنند آن نوکرهای خودشان [را] برای به دست آوردن قدرت. مقایسه کنید، ببینید رئیس جمهوری شهید می‏شود در ایران، هیچ اتفاقی نمی‏افتد، دنبال او و بعد از مدت کوتاه، یک رئیس جمهور به جای او می‏نشیند. رئیس جمهور فاسد در مصر کشته می‏شود، (انور سادات) مصر به هم می‏خورد! اعلام حکومت نظامی [می‏شود] یک سال. فرق مابین اینجا و آنجا و این رئیس جمهور با آن رئیس جمهور این است که اینجا اتکا به اسلام است و همه ملت زیر پرچم اسلام قیام کردند و رئیس جمهور [هم‏] شهید بشود، ملت در صحنه است و به جای او، یکی دیگر را اقامه می‏کند. و آنجا پشتوانه تفنگ است و مسلسل است و قوای نظامی است و از ملت جدا و ملت از آنها جدا. اتکال این ملت به خداست و اتکال‏ دولت مصر و عراق به اروپا و امریکا و شوروی است...»
«باید به همه کشورهای اسلامی تذکر بدهم و اخطار کنم که شماها در اشتباه هستید؛ شماها که اتکالتان را از خدا برداشته و به قدرتهای دنیوی مثل شوروی، مثل امریکا، اتکال پیدا کرده‏اید و ملتهای شما از شما متنفرند و لهذا، اگر یک روز سرنیزه را بردارید، نابود خواهید شد، شما به خود آیید و این رویه را ترک کنید. شما از ملت ایران و دولت ایران الگو بگیرید... دولتها کاری بکنند که جلب نظر ملت را بکنند...»
«ملت مصر باید این مطلب را بداند که اگر قیام کند برخلاف این توطئه‏ها، همان طوری که ایران قیام کرد، آنجا هم خواهد پیروز شد. ملت مصر از حکومت نظامی نترسد... این تکلیفی است برای ملت مصر، برای علمایی که وابسته به حکومت نیستند. این تکلیفی است برای علما. علمای مصر بپا خیزند و برای خاطر خدا، از اسلام دفاع کنند... ما همه ملت اسلام و جوانان اسلام را دوست داریم و می‏خواهیم که به راه حق و به راه اسلام و به راه ملتهای خود سیر کنند. ارتش عراق چرا نشسته و صدام دارد مملکت عراق را تباه می‏کند و ارتش عراق را تباه می‏کند و اسلام را زیر پا می‏گذارد؟.. همه دولتها باید برگردند و خاضع بشوند در مقابل ملت. البته از صدام گذشته است؛ مثل اینکه از سادات هم گذشته بود...»
«و اینهایی که در داخل کشور ما به تخیلات فاسد، مشغول به شرارت هستند(منافقین)، ما هیچ میل نداریم که این جوانهای گول خورده و این دختر و پسر گول خورده در این بیغوله‏ها پیش این شیاطین باشند و از آنها الهام بگیرند. شما جوانها- دختر و پسر- چه دیدید از این سران فاسد خودتان جز ادعا و جز انحراف؟ مگر همینها نبودند که ادعا می‏کردند ما با خلق موافقیم، با دیگران مخالف و با اجانب مخالف؟ مگر اینها ادعا نمی‏کردند و باز هم نمی‏کنند- لفظاً- که ما با امریکا مخالفیم و با غرب مخالف؟ شما دیدید که عملًا بر خلاف این عمل کردند و به دامن امریکا پناه بردند و امریکا از آنها پشتیبانی می‏کند... بیدار بشوید! توجه کنید و دست از این شرارتها بردارید!...»
نکته قابل توجه که شاید ناشی از اطمینان قلبی حضرت امام خمینی(ره) به ثمرات انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای است این است که ایشان با توجه به شرایط منطقه از جمله اعدام انقلابی انور سادات، ضمن امیدواری به ثبات سیاسی در داخل کشور و دفاع از مرزها در برابر رژیم بعثی عراق، رهنمودهای مشخصی برای تقویت موجب بیداری در مصر و دیگر کشورهای عربی می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی