کد خبر: ۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴- 22 May 2013
یادداشت وارده؛

شورای نگهبان؛ فصل الخطاب

قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، در فرآیند «احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری»، شورای نگهبان را «فصل الخطاب» قرار داده است. چنانکه شورای نگهبان ضامن نظارت موثر و کارآمد بر انتخابات و نیز صیانت از آرای ملت است.



یکم: میثاق ملی

قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، در فرآیند «احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری»، شورای نگهبان را «فصل الخطاب» قرار داده است. چنانکه شورای نگهبان ضامن نظارت موثر و کارآمد بر انتخابات و نیز صیانت از آرای ملت است. استحکام این نهاد، در برابر فشارهای برخی از افراد و گروه‌ها در انتخابات ادوار گذشته نیز نشان داد، شورای نگهبان کارآمدی لازم را برای پایداری در برابر فشارها و نیز پاسداشت آرای ملت دارد.



دوم: حق و تکلیف

«احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری» وفق قانون اساسی تنها و منحصراً حق شورای نگهبان است. کسی نمی‌تواند با تمسک با سوابق خود، بخشی از این حق را فراتر از قانون متوجه خود کند. در مقابل این تکلیف بر اعضای محترم شورای نگهبان مترتب است از این حق قانونی خویش نیز «پاسداری» کنند و اجازه ندهند هیاهوی رسانه‌ای، بر منزلت «فصل الخطاب بودن» شورای نگهبان خدشه‌ای وارد سازد.


سوم: محک تجربه

اغلب داوطلبان، پیش از ورود به میدان فاطمی و ستاد ثبت نام، دیگران را از قانون شکنی بر حذر می‌داشتند و خود را متعهد به قانون عنوان می کردند. اما «شعار قانونگرایی» به خودی خود برای کسی اعتبار نمی‌آورد. «خوش بود گر محک تجربه آید به میان.» در انتخابات پیشین در سال 1388 نیز بودند داوطلبانی که با تخطئه قانونگریزی دیگران، وارد صحنه شدند، اما وقتی خود را در بازی انتخابات بازنده دیدند، قانون انتخابات را نادیده گرفتند و خواستار درهم شکستن نظام انتخاباتی موجود شدند. آنان البته پاسخ خود را از همه ملت، در حماسه تاریخی 9 دی گرفتند.


چهارم: اعلام و محک

اعضای محترم شورای نگهبان، بارها اذعان می کنند خود را مصون از خطای احتمالی نمی‌دانند. البته آنان وظیفه دارند با حداکثر احساس مسؤولیت امر مهم احراز صلاحیت داوطلبان را به سرانجام برسانند. بدیهی است فرصت «اعلام اسامی داوطلبان»، بویژه برای آنانی که به هر دلیل واجد صلاحیت لازم برای ریاست‌جمهوری تشخیص داده نشده‌اند، فرصت مهمی برای محک میزان تبعیت آنان از قانون است.
بدیهی است در امر مهمی چون «احراز صلاحیت» کسی که خود را فراتر از قانون بداند، نه تنها در این آزمون رفوزه شده است، بلکه حکمی سنگین بر او مترتب است که بنیانگذار انقلاب اسلامی برای او معین کرده است: «من نمی گویم رای خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.»

منبع: روزنامه قدس 31 اردیهبشت 1392
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات