کد خبر: ۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵- 22 May 2013
یادداشت وارده؛

اِعمال سلیقه یا اظهارنظر کارشناسی؟

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های گوناگون راجع به احراز صلاحیت‌شدگان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه سه شنبه مورخ 31 /2 /91 اسامی این افراد توسط وزارت کشور به اطلاع عموم رسید. قطعاً پس از مشخص شدن این افراد، بدبینی‌ها و شایعات و اتهام‌زنی‌ها نسبت به افراد و نهادهای مختلف و در رأس آنها شورای نگهبان شروع می‌شود.



مصطفی منصوریان

کارشناس ارشد حقوق عمومی


سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های گوناگون راجع به احراز صلاحیت‌شدگان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه سه شنبه مورخ 31 /2 /91 اسامی این افراد توسط وزارت کشور به اطلاع عموم رسید. قطعاً پس از مشخص شدن این افراد، بدبینی‌ها و شایعات و اتهام‌زنی‌ها نسبت به افراد و نهادهای مختلف و در رأس آنها شورای نگهبان شروع می‌شود.
از جمله مهمترین اتهاماتی که به این نهاد قانونی وارد می‌شود، عبارتند از اعمال سلایق و جهت‌گیری های سیاسی شخصی و دخالت دادن حب و بغض‌های فردی توسط اعضای شورای نگهبان. در این نوشتار کوتاه، قصد بررسی صحت یا سقم این ادعا را بر اساس متون و منابع حقوقی و قانونی داریم.
آنچه که از قانون اساسی در مورد شرایط نامزدهای ریاست جمهوری بر می‌آید، عبارتند از: رجل مذهبی بودن، رجل سیاسی بودن، ایرانی‌الاصل بودن، تابعیت ایرانی، مدیر و مدبر بودن، دارای حسن سابقه، امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. از میان این اوصاف و شرایطی که برای نامزدهای ریاست جمهوری بر شمرده شد، برخی قابلیت ارائه تعریف مشخص و دقیق را دارند و برخی دیگر خیر. یا برخی از این اوصاف را می‌توان پس از ارائه تعریف دقیق آن، به صورت دقیق ارزیابی نمود و برخی دیگر را خیر، به عنوان مثال در نظر بگیرید که شورای نگهبان در یک نظر تفسیری از اصل 115 قانون اساسی، «ایرانی الاصل» بودن را به معنای «زاده شدن از پدر و مادر ایرانی که تابعیت اصلی داشته باشند» تفسیر کند، بعد از ارائه این تفسیر که به معنای ارائه تعریف «ایرانی الاصل» بودن است، این شرط را با معیار دقیق و به سادگی می‌توان احراز کرد، مثلاً با ارائه اسناد و مدارکی ثابت می‌شود که فلان کاندیدا از پدر و مادر ایرانی که آنها نیز دارای تابعیت اصلی ایرانی بوده‌اند، به دنیا آمده است. این تعریف آنچنان واضح است که حتی برای احراز آن می‌توان از افراد عادی کمک گرفت و نیازی به اعلام نظر اعضا و رأی‌گیری در مورد آن وجود نخواهد داشت، یعنی علیرغم امکان وجود اختلاف در رابطه با تعریف این مفهوم، اما ویژگی این اصطلاح به گونه‌ای است که در صورت ارائه تفسیر و تعریف از آن، امکان ارزیابی دقیق و بی‌چون و چرای آن وجود دارد. البته هنوز چنین تفسیری در مورد این دسته از شرایط مذکور در اصل 115 قانون اساسی، از جانب شورای نگهبان ابراز نشده است و چه بسا نیازی هم به ارائه تفسیر برای این دسته از شرایط وجود ندارد، چرا که نوعاً جزء موارد بحث برانگیز و چالشی محسوب نمی‌شوند.
اما برخی دیگر از شرایطی که بر اساس اصل 115 باید نامزدهای ریاست جمهوری دارا باشند، اینچنین نیستند، یعنی حتی اگر تعریفی هم از آنها ارائه شود، باز برای احراز آن خط‌کش دقیق و ابزار شناسایی خاصی وجود ندارد. این دسته از شرایط باید بر اساس نظر کارشناسی اعضای شورای نگهبان – هم راجع به مفهوم آن شرط و هم راجع به نحوه و معیار احراز آن شرط در کاندیدای خاص – مشخص گردد و دقیقاً همین‌جاست که این اعضا متهم به اِعمال سلیقه و اِعمال حب و بغض‌های شخصی و ... می‌شوند. حال برای اینکه ببینیم این اعضا تا چه حد از این اتهام مبرا هستند، بد نیست نگاهی به چگونگی انتخاب این اعضا بیندازیم.
آنچنان که در اصل (91) قانون اساسی آمده است، 6 نفر از این اعضا از میان فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز توسط رهبر و 6 نفر دیگر به انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی از میان حقوقدانان مسلمانی که رئیس قوه قضائیه به مجلس پیشنهاد می‌کند، برگزیده می‌شوند. همانطور که از این اصل بر می‌آید، ویژگی بارز این اعضا، تخصص در حیطه کاری خود و تعهد نسبت به مسئولیتشان می‌باشد.
بنابراین، اوصاف و شرایطی که قابلیت ارائه تعریف مشخص ندارند و یا قابلیت ارزیابی دقیقی ندارند، باید بر اساس نظر کارشناسی این افراد – که متخصص و متعهد هستند – ارزیابی شود. منطقی‌ترین تصمیم هم برای اینگونه موارد، اعتماد به افراد مورد اطمینانی است که دارای تخصصی در این زمینه باشند و شاید بتوان گفت که جز این راه، راه منطقی و اطمینان-آور دیگری وجود ندارد. در نتیجه آنچه که در احراز این دسته از شرایط توسط اعضای شورای نگهبان دخیل است، نظر کارشناسی این اعضا با رعایت عدالت و تقوای مختص به این مسئولیت سنگین است و نه اِعمال سلیقه آنها. هر چند که ممکن است نظر کارشناسانه این اعضا نسبت به این اوصاف و نحوه ارزیابی آن متفاوت باشد، اما به هر حال منضبط و مقید به اصولی است که چاره‌ای جز مدنظر قرار دادن آن چارچوبها و اصول در ارائه تفسیر از اصل (115) قانون اساسی نیست. پس تفاوت نظرها در این مورد نیز ناشی از تفاوت هایی است که در نظرات کارشناسی این اعضا وجود دارد نه ناشی از تفاوت سلایق احتمالی این اعضا با یکدیگر.
خلاصه آنکه اولاً برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شرایط لازمی وجود دارد که حتماً برای چنین منصب مهمی باید وجود داشته باشد، ثانیاً برخی از این شرایط به گونه‌ای است که یا امکان ارائه تعریف دقیق و مشخصی از آنها وجود ندارد و یا بر فرض امکان ارائه تعریف دقیق از آنها، امکان ارائه ملاک و معیار دقیقی برای احراز آنها وجود ندارد، ثالثاً از آنجا که به هر حال این دسته از شرایط نیز باید به گونه‌ای احراز شوند، بهترین راه حل این است که جمعی از کسانی که به تخصص و تعهد و رعایت امانت آنها اطمینان وجود دارد، به این امر بپردازند که این اوصاف در اعضای شورای نگهبان – با توضیحاتی که داده شد – وجود دارد و رابعاً اینکه این اعضا وقتی با رعایت مراتب فوق به اظهارنظر در رابطه با وجود شرایط می‌پردازند، در مقام ابراز نظر کارشناسانه خود می‌باشند و نه اِعمال سلیقه شخصی‌شان!
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان با حضور معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد

دکتر پروین: قانون اساسی بر تمام مقررات پیش و پس از انقلاب برتری دارد/ نظارت شرعی شورای نگهبان «فاقد محدودیت زمانی» است

مهدویت راهنمای زیست فردی و اجتماعی است

بازشناسی ماهیت و مؤلفه‌های قانون مدرن در نسبت با حکم شرعی

فیلم کامل نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۱۷ آبان ۱۴۰۴

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۱۷ آبان ۱۴۰۴

سخنگوی شورای نگهبان: «حذف چهار صفر از پول ملی» قانونی و لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» تایید شد/ نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست

تایید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

تایید لایحه اصلاح بند «الف» ماده (۵۸) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پربازدید ها

تایید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیدان رشید/ پیام همدلی آیت‌الله جنتی: در غم و شادی شما شریکیم/ روایت همسر شهید رشید از فرمانده‌ای صادق؛ جایی که دیده شود را دوست نداشت

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است